View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 21:48

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Metal/hårdrock poweramp schema 100w sökes 
Author Message

Post Metal/hårdrock poweramp schema 100w sökes
Någon som har ett schema på en power amp med El34 i grunden som passar sig för hårdrock/metal speciellt bra? helst med en effektloop.

Håller på att försöka göra min egen topp och söker då slutsteg som inte är allt för komplicerat men låter bra (marshall-aktigt). Kommer att ställa massa nybörjarfrågor men det får ni ta.

Planen är att ta leadkanalen från en Anvil-Preamp som försteg och sedan något slutsteg med effektloop som jag sedan ska utgå ifrån.

Säg till mig om jag är ute och cyklar, är sugen på att lära mig! [:D]

21 Sep 2010, 01:43
Profile

Det finns massa sätt att göra det där på förstås. Här är <u>ett</u> överskådligt schema du kan utgå från. Jag tror dock man kan nöja sig med två uppsättningar dubbel-100uF för första filter (totalt 100uF).

https://taweber.powweb.com/store/heather_schem.jpg

Behöver du en Marshall utgångstrafo? Jag har en Dagnall över som jag inte behöver.

Ska du ha en rördriven loop? Annars finns en mkt bra seriell SS-loop hos Metroamp. Kör du ett försteg med katodföljar-tonstack (vet inte hur Anvil ser ut) funkar det utmärkt och är lätt att installera. Kan verkligen rekommendera den.

http://metroamp.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=78&products_id=499

/Gunnar

21 Sep 2010, 09:58
Profile

som sagt är verkligen nybörjare på det här men det schemat du skickade var väl inte enbart en poweramp (förstegsrör i mängder ju).

Effektloopen behöver inte vara rördriven.

Jag kan bidra med det på anvilen som jag slängt ihop, ser det konstigt ut får du gärna säga till förresten.

Image

samt en länk för att ladda ner ifall bilden blev dålig

http://i246.photobucket.com/albums/gg89 ... dkanal.png

21 Sep 2010, 10:24
Profile

http://www.andyszeugs.de/projekte/anvil ... ltplan.pdf

Hittade en länk till original schemat!

21 Sep 2010, 10:40
Profile

som sagt är verkligen nybörjare på det här men det schemat du skickade var väl inte enbart en poweramp (förstegsrör i mängder ju).

Nej, men jag menar förstås att du ska nyttja det som är slutstegsdelen i de scheman jag länkade till. Det är bara att tänka radera bort allt som hör till försteget.

Det är inte så himla stor skillnad på olika tänkbara slutsteg för det ändamål du tänker dig. Tema med variationer. Vanlgitvis en fasvändare av long tail-typ, fyra slutrör med skärmgallermotstånd, utgångstrafo, biaskrets, glättning och choke. Sedan behöver du en powertrafo som levererar tillräckligt med juice och likritning.

Men okej då, här ett rensat schema.

Image

21 Sep 2010, 11:57
Profile

det där verkar ju kanon, tack för hjälpen. För det ska väl i princip bara vara att föra samman dessa två scheman isåfall?

Har du rekommendation(er) på transformatorer också? eller vart man kan skaffa?

fattas såklart en effektloop just nu men det går ju att fixa i efterhand.

21 Sep 2010, 12:14
Profile

det där verkar ju kanon, tack för hjälpen. För det ska väl i princip bara vara att föra samman dessa två scheman isåfall?

Har du rekommendation(er) på transformatorer också? eller vart man kan skaffa?

fattas såklart en effektloop just nu men det går ju att fixa i efterhand.

Jag tycker TAD har väldigt bra grejor. Man kan t.ex. ta någon replacement-power-trafo för någon 100w Marshall-modell. Men du kan lämpligen även fråga Sixten här på Bojen om Hammond-trafos. Det finns garanterat någon som pasar. Hög kvalitet det med.
Hör av dig om du är intresserad av utgångstrafo. Har som sagt en 100w Dagnall till Marshall som bara står.
/Gunnar

21 Sep 2010, 13:00
Profile

Och du tror den skulle funka fint? Jag behöver väl bara en powertransfo sen för både för- och slutsteg?

21 Sep 2010, 13:29
Profile

Och du tror den skulle funka fint? Jag behöver väl bara en powertransfo sen för både för- och slutsteg?

...och en choke för 100w-stärkare.

Ja, min OT funkar fint för fyra EL34. Finns i många 100w Marshall.

Vilken powertrafo du ska använda handlar om
1) Du ska ha en stående eller nedfälld.
2) Hur du ska likrikta, med brygga eller inte osv. Schemat ovan utgår från en powertrafo med CT som ger typ ca 350-0-350 på HV.
3) Powertrafon måste klara minst 8A på glöden, helst mer. Varje EL34 drar ju ca 1.5A. 12AX7-rören 0.3A st.

Men du kan få bättre råd, eller kloka second opinions, om trafoval av andra här.

/Gunnar

21 Sep 2010, 17:26
Profile
Reply to topic   [ 9 posts ]