| Author |
Message |
|
Magnuspeter
|
 Ultimata git-sladd-ped-stärkkombinat TONEN
ULTIMATA Gitarr-sladd-pedal-stärkar-högtalarkombinationen?
De flesta av oss har väl fått uppleva hur byte av gitarr eller förstärkare totalt ändrar LJUDET (s k TONEN). Samma otroliga ändring när man provar olika sladdar, byter högtalare eller pedalordning. Så i detta system av ljudanordning kan man ställa sig frågan vad det gör för skillnad med ex.vis. kolkomposit motstånd eller inte.
Det skulle vara spännande att få veta om någon tagit reda på vad impedanser respektive kapacitanser i hela ljudkedjan från mickar till högtalare kan ha för betydelse för TONEN! Alltså lite HiFi-perspektiv på TONEN (här tänker jag på betydelsen av harmonisk dist och liknande). Jag har bl.a. provat dubbla ledare i gitarrsladdar och fått mycket bättre attack och sustain.. Hur kan det funka?
Tja, det finns säkert tusentals andra vinklingar ...... på TONEN.
|
| 19 Sep 2010, 23:06 |
|
 |
|
Freppezon
|
George L 255 Wampler Cranked AC Boss Bluesdriver Fender Blues Junior Cioks Senior
|
| 19 Sep 2010, 23:20 |
|
 |
|
Freppezon
|
Glömde säga att 90% av tonen sitter i fingrarna!
Resten sitter i ditt huvud! [:X]
|
| 19 Sep 2010, 23:57 |
|
 |
|
Tubis
|
Magnuspeter wrote: Jag har bl.a. provat dubbla ledare i gitarrsladdar och fått mycket bättre attack och sustain.. Hur kan det funka?
En sladd som har lägre kapacitans ökar diskanten och när den kommer in i distortionskretsar så blir attacken påtagligare och kompressionen ökar och ger mer sustain.
|
| 20 Sep 2010, 06:22 |
|
 |
|
Magnuspeter
|
Freppezon wrote: Glömde säga att 90% av tonen sitter i fingrarna!Resten sitter i ditt huvud![:X]
Håller absolut med om fingrarnas betydelse. Alla bluesgubbar, före 1985, kunde spela på vad som helst och det lät bra. Albert King spelade ca 1980 på min Twin SB och det lät bra.
|
| 20 Sep 2010, 09:50 |
|
 |
|
Magnuspeter
|
Tubis wrote: Magnuspeter wrote: Jag har bl.a. provat dubbla ledare i gitarrsladdar och fått mycket bättre attack och sustain.. Hur kan det funka?
En sladd som har lägre kapacitans ökar diskanten och när den kommer in i distortionskretsar så blir attacken påtagligare och kompressionen ökar och ger mer sustain. Det var intressant! Går det att utreda kapacitansen från gitarrmick till högtalare? Gissar att kapacitansen har relativt större betydelse i alla lågspänningsdelar i ljudkedjan, och att den spelar liten roll ex.vis mellan OT och högtalare?
|
| 20 Sep 2010, 09:54 |
|
 |
|
d95err
|
Magnuspeter wrote: Det var intressant! Går det att utreda kapacitansen från gitarrmick till högtalare? Gissar att kapacitansen har relativt större betydelse i alla lågspänningsdelar i ljudkedjan, och att den spelar liten roll ex.vis mellan OT och högtalare?
Spänningen i sig har ingen betydelse. Det som spelar roll är signalens impedans (dvs utgångsimpedansen på signalkällan). En högtalarsignal har väldigt låg impedans, så några pikofarad kapacitans påverkar i stort sett ingenting. Signalen från en elgitarr har relativt hög impedans, så där kan kabelns kapacitans påverka ganska mycket. Det är därför man använder buffers - de sänker signalens utgångsimpedans så att kapacitansen i kabeln efter inte påverkar. Erik R
|
| 20 Sep 2010, 14:48 |
|
 |
|
Tubis
|
Magnuspeter wrote:
Det var intressant! Går det att utreda kapacitansen från gitarrmick till högtalare? Gissar att kapacitansen har relativt större betydelse i alla lågspänningsdelar i ljudkedjan, och att den spelar liten roll ex.vis mellan OT och högtalare?
Lite utöver Eriks svar. Kapacitansen är egentligen ett lågpassfilter där diskant skärs till jord medan övriga frekvenser passerar. Gör man detta innan distkretsen upplevs attacken lite softare speciellt när man kör mutet strings. Det tuggar inte lika markant. När diskanten slår i taket i stärkaren komprimerar den och hålls på samma nivå längre när strängen klingar ut därav sustain. Men det skärs ofta diskant någonstans inne i distkretsen eller efter för att det inte ska blir för fizzigt och för att tex framhäva midden mer. Allt är en balans mellan för mycket och för lite. Som Erik säger så krävs det en impedans innan kapacitansen till jord för att rulla av diskanten och det finns inte mycket av den varan på högtalarutgången men en del på gitarrutgången. Sen så skär en kapacitans lika mycket även om signalen är hög som tex inne i en rörstärkare där den är 100V and beyond.......
|
| 20 Sep 2010, 15:34 |
|
 |
|
Magnuspeter
|
d95err wrote: Magnuspeter wrote: Det var intressant!
Spänningen i sig har ingen betydelse. ----. så att kapacitansen i kabeln efter inte påverkar. Erik R Hmm... funderar.. Om man nu vill ha färgning av den rena gitarrtonen, som i gamla stärkare, typ 5D3 /eller hur var det Peter?/, så kan det ju vara intressant med mycket kapacitans på viss ställen för att hitta TONEN.
|
| 20 Sep 2010, 18:13 |
|
 |
|
d95err
|
Magnuspeter wrote: Hmm... funderar.. Om man nu vill ha färgning av den rena gitarrtonen, som i gamla stärkare, typ 5D3 /eller hur var det Peter?/, så kan det ju vara intressant med mycket kapacitans på viss ställen för att hitta TONEN.
Jag vet inte riktigt vilken typ av färgning du menar. Ingångssteget på gitarrförstärkare har varit i princip oförändrat sen 50-talet. Så kapacitansen i kabeln påverkar tonen lika mycket oavsett om det är en gammal eller ny stärkare. Man kan givetvis experimentera med att löda dit en kondning mellan ledarna på en sladd för att öka kapacitansen och se hur det påverkar tonen. Fast, men kan ju också rulla av tonkontrollen på gitarren också - det ger ungefär samma effekt. Erik R
|
| 20 Sep 2010, 21:36 |
|
 |
|
Magnuspeter
|
Hela ljudkedjan med olika värden för kapacitanser, impedanser och reaktanser enskilt och i kombinationer påverkar TONEN. Ex.vis har jag en Tele som låter tunt men med mycket bra sustain. När jag använder en viss kombination med sladd och rörstärkare får jag TONEN, men samma sladd och stärkare låter skit bara jag byter gitarr (samma fingrar!). Gissar att det främst beror på hur mickarna är konstruerade, även om träet påverkar. Byter jag sladd kan jag okså få ljudförändring. OSV.. Hur förstärkare som en del av ljudkedjan påverkar TONEN finns det många beskrivningar av (bäst kanske i Tales from the Tone Lounge; Vintage Amplifiers Myths; http://www.tone-lizard.com/Amplifier_Myths.htm). Jag letar efter en beskrivning ssom tar ett större grepp som omfattar allt från gitarrmickar till högtalare..
|
| 21 Sep 2010, 09:51 |
|
 |
|
PGW
|
Freppezon wrote: Glömde säga att 90% av tonen sitter i fingrarna!
F** - blir till att byta fingrar då[:D][:D] Kapacitans uppkommer i 2 lika långa parallella ledare, effekten därav är IMO mest märkbar på kablar längre än 5m. Om kapacitansen är till besvär - använd kort kabel eller prova att använda micksladd till gitarren kopplade enligt följande: ledare 1 : signal & ansluten i bägge ändar ledare 2 : jord & ansluten i bägge ändar flätan : jord & ansluten i bara ena änden Ger minimal kapacitanseffekt eftersom signalledaren "ser" jordledaren som oändlig - säljs grisdyrt av en del tillverkare. Min favoritkombination just nu: Esquire-HPD Hemlödd kabel enligt ovan Deluxe Reverb på hög volym Lite halftaskiga Videosisar : [url="http://www.youtube.com/user/PegLegLeennart"]Här[/url] "You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!" - Elias McDaniel
|
| 21 Sep 2010, 23:52 |
|
 |
|
Magnuspeter
|
Tack! Nu löds det gitarrsladd!
|
| 23 Sep 2010, 07:27 |
|
 |
|
tn97ahs
Joined: 05 Aug 2008, 08:51 Posts: 757 Location: Mora Sweden
|
Från en som också märkt skillnad med olika kablar! Hur blir det om man kör trådlöst då?
AH
|
| 27 Sep 2010, 13:25 |
|
 |
|
d95err
|
tn97ahs wrote: Från en som också märkt skillnad med olika kablar! Hur blir det om man kör trådlöst då?
Med trådlöst blir det som att ha en kort sladd, sen en buffer och sen en kort kabel till stärkaren (plus eventuella störningar och artefakter från den trådlösa överföringen). Erik R
|
| 27 Sep 2010, 13:45 |
|
 |
|
Magnuspeter
|
Börjar med 011-050 flat wound Chrome på Tele med Mighty Mite (ca 1978) i halsläge och Lundgren Vintage i stalläge, ca 6-7 mm under lösa strängar. Kombinationen 011 flat och en aning nedskruvade mickar ger sustain och massiv rund ton som sedan kan vässas i ljudkedjan.
|
| 27 Sep 2010, 22:10 |
|
 |
|
lillefar
Joined: 06 Jan 2010, 16:20 Posts: 4265 Location: Boden Norrbotten
|
Har testat trådlöst AKG och nått annat märke som jag inte kommer ihåg men jag tycker att man tappade lite i sound. Kanske inbillning men så pass att jag hoppat trådlöst även om det skulle vara fan så bekvämt. När det gäller kablar så visst är det stor skillnad på skräpkablar och bra kablar!
"Det är aldrig försent att ge upp"
|
| 27 Sep 2010, 22:45 |
|
 |
|
Magnuspeter
|
lillefar wrote: Har testat trådlöst AKG och nått annat märke som jag inte kommer ihåg men jag tycker att man tappade lite i sound. Kanske inbillning men så pass att jag hoppat trådlöst även om det skulle vara fan så bekvämt. När det gäller kablar så visst är det stor skillnad på skräpkablar och bra kablar!
"Det är aldrig försent att ge upp"
Kan det vara med trådlöst som med digitalisering? Som Line6 och liknande låter nedkranat. I mina öron låter vinyl 10 ggr bättre än CD, för att inte tala om mp3.
|
| 28 Sep 2010, 09:49 |
|
 |
|
The Bluesman
Joined: 25 May 2008, 07:39 Posts: 1073 Location: ENKÖPING C
|
Quote: Kapacitans uppkommer i 2 lika långa parallella ledare, effekten därav är IMO mest märkbar på kablar längre än 5m. Om kapacitansen är till besvär - använd kort kabel eller prova att använda micksladd till gitarren kopplade enligt följande:
ledare 1 : signal & ansluten i bägge ändar ledare 2 : jord & ansluten i bägge ändar flätan : jord & ansluten i bara ena änden
Ger minimal kapacitanseffekt eftersom signalledaren "ser" jordledaren som oändlig - säljs grisdyrt av en del tillverkare.
Och jag som har ett gäng sådana kablar till salu för en låg peng!Kanske fel kontakter till gitarr men du får med dom på köpet! bluesmanboy@hotmail.comhttp://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=42600
|
| 01 Oct 2010, 13:57 |
|
|