|
|
Page 1 of 1
|
[ 10 posts ] |
|
Reservdel sökes; nättrafo
| Author |
Message |
|
rejjo
|
 Reservdel sökes; nättrafo
Polaren lämnade in sin förstärkare, en Epiphone Blues Custom 30, på börsen efter att den dött totalt. Inga lampor lyser, inget ljud, helt stendöd. Reparatören kom fram till att det var nättransformatorn som var sönder (antar att det är det vi i dagligt tal kallar nättrafo?) och behövde bytas. Eftersom börsen är så oerhört kompetenta lyckades de inte hitta rätt sorts nättransformator, och min polare fick tillbaka sin förstärkare, fortfarande söndrig. Nu undrar jag; är det någon som vet vad man kan byta ut transformatorn till för någon? Var hittar man denna? Länk till stärkaren nedan. http://www.epiphone.com/default.asp?Pro ... ctionID=13http://www.epiphone.com/news.asp?NewsID=974/ Calle
|
| 16 Sep 2010, 22:20 |
|
 |
|
spufuz
|
Ett el-schema behövs samt lite info om nättrafon hade vart bra. Är nästan helt säker på att du kan få tag i en passande Hammond-trafo hos http://www.edgaraudio.se
|
| 16 Sep 2010, 22:48 |
|
 |
|
Sustain
|
Är det garanti kvar på förstärkaren? I så fall är det ju bara en sak som gäller. Oavsett så bör det ju gå att få tag i en reservdels-transformator. Annars är det något galet... Om inte, så är problemet att den har en speciell lindning för likriktad 12V-glöd till förstegsrören. Annars kan det mycket väl finnas t.ex. någon Hammond-trafo som passar, bara den fysiska storleken stämmer hyfsat. Men då krävs en speciallösning för det där med glöden och därmed en engagerad tekniker att göra jobbet. Var finns förstärkaren i fråga? Här finns i alla fall schema: http://www.ppwatt.com/files/ppwatt/EPIP ... 1_DPPT.pdf/Sixten
|
| 16 Sep 2010, 23:03 |
|
 |
|
rejjo
|
Nej garantin har självfallet gått ut! Självklart borde det gå att hitta en transformator, det är nog bara börsen som är lite slöa med letandet. Förstärkaren finns nere i Malmö.
Schysst att du hittade schemat Sustain! Förstår inte om 12V-glöd till förstegsrören var en spekulation eller ett faktum dock? [:)]
/ Calle
|
| 17 Sep 2010, 18:26 |
|
 |
|
Sustain
|
Originaltrafon har en lindning som används till likriktad 12V glödspänning för förstegsrören. (För att minska risken för brum.) Någon sådan lindning finns inte på t.ex. Hammond-transformatorer, som i övrigt skulle kunna fungera som ersättare. En duktig och engagerad tekniker kan troligen lösa det problemet på ett eller annat sätt. Oavsett detta, så borde det vara bäst, i alla fall enklast, att få tag i en original reservdels-trafo. Om det nu inte är så att den är underdimensionerad och inte klarar jobbet? Jag känner till tre personer i Malmö-trakten som skulle kunna hjälpa till med detta, om de är intresserade. Två är mer eller mindre aktiva här på Bojen, den tredje inte alls, såvitt jag vet.
/Sixten
|
| 17 Sep 2010, 21:47 |
|
 |
|
spufuz
|
Sustain wrote: Originaltrafon har en lindning som används till likriktad 12V glödspänning för förstegsrören. (För att minska risken för brum.) Någon sådan lindning finns inte på t.ex. Hammond-transformatorer, som i övrigt skulle kunna fungera som ersättare. En duktig och engagerad tekniker kan troligen lösa det problemet på ett eller annat sätt. Oavsett detta, så borde det vara bäst, i alla fall enklast, att få tag i en original reservdels-trafo. Om det nu inte är så att den är underdimensionerad och inte klarar jobbet? Jag känner till tre personer i Malmö-trakten som skulle kunna hjälpa till med detta, om de är intresserade. Två är mer eller mindre aktiva här på Bojen, den tredje inte alls, såvitt jag vet.
/Sixten
Normalt sett är det väl 6,3VAC i t.ex. gamla fenderstärkare va? Likriktningen sitter ju efter trafon givetvis och vad skulle hända om man ger rören 6,3V likriktad spänning istället? Blir ju iof. mer än 6,3V efter likriktningen dessutom. Ser ju ut som att trafon ÄVEN har en 6,3V CT lindning för glödspänningen på 5881-rören. Så transformatorn är ju inte det vanligaste antar jag. Skulle det inte funka att köra 12AX7orna på 6,3V?!
|
| 17 Sep 2010, 22:15 |
|
 |
|
Sustain
|
Det har funkat med växelströmsglöd "i alla tider", men jag gissar att det finns kretskort i den här konstruktionen, där det är ordnat för 12V till förstegsrören. Det innebär att glöden är kopplad till pin 4 och 5, medan normal koppling för 6,3V har 4 och 5 sammankopplade och den andra tåten kopplad till pin 9. Med kretskort är det inte så enkelt att göra om det där. Att likrikta 6,3V ger för låg spänning.
/Sixten
|
| 17 Sep 2010, 23:18 |
|
 |
|
rejjo
|
Okej, då förstår jag. Bäst hade alltså varit att hitta originaltransformator och ersätta med, får kika runt lite efter det då. Om det visar sig vara för svårt att hitta lär en kunnig tekniker behövas. Hade du några förslag där på det området Sustain? [:)]
Min polare funderar på om den ens är värt att laga stärkaren i förhållande till vad den är värd när den väl fungerar, även om det är en bra förstärkare. Vad tror ni det kan gå på att få den fungerande igen allt som allt?
/ Calle
|
| 18 Sep 2010, 12:38 |
|
 |
|
Tubis
|
Du kan komplettera med en extra trafo till 12Vglöden om det får plats.....
|
| 18 Sep 2010, 13:29 |
|
 |
|
ralvejd
|
finns endel trafos med separata 5 och 6,3 volts lindningar 5+6,3=11,3 likriktat => förmycke, eller lagom? <b>/ralvejd</b> <i>Generalist, kan inget om allt"] http://www.ralvejd.se/
|
| 18 Sep 2010, 15:28 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 10 posts ] |
|