Sven-Johan wrote:
Om Presencekontrollen är den konventionella typen som jobbar med den negativa återkopplingen över slutsteget, ska man komma ihåg att den även påverkar hur slutsteget distar. Med uppdragen Presencekontroll kommer slusteget att dista tidigare I DE HÖGRE FREKVENSERNA än med neddragen eller ingen Presence-kontroll. Detta även om man gör så att det totalt sett blir samma frekvensgång genom hela stärkaren, vilket jag uppfattar är precis vad du vill göra.
Med en uppdragen Presence-kontroll finns det alltså möjlighet till att kunna få aningen mer slutstegsdist i de högre frekvenserna men ändå ha ett ganska sammanhållet ljud i de lägre frekvenserna.
Sven-Johan
Rörförstärkartekniker
Jepp, det är en traditionell presencekrets.
Eftersom det är en 15-wattare det är frågan om så blir det ju slutstegsdist antingen jag vill eller inte (hade såååååå gärna velat ha ett kraftfullare rent ljud) så din kommentar om hur slutsteget distar är högst relevant!
6V6.orna morrar rätt rejält när de pressas och jag har släppt igenom rätt mycket bas i kretsen, så jag behöver nog all den "sammanhållna bas" jag kan få.
Tack för tipset!