View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Aug 2026, 19:03

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Bright-konding VS Presence 
Author Message

Fortsätter min modifiering av mitt Madampbygge för att passa mina nya högtalare, och har nu kommit till diskantåtergivningen.

Provar två olika sätt att balansera cleankanalen och distkanalen mot varandra men har inte riktigt bestämt mig för vilken väg jag ska gå.

Är nu nyfiken på hur ni andra tänker.

<b><u>- Variant no1.</u></b>

Jag behåller brightkondingen/68pF på cleankanalens volym, tar bort diskantavrullningen (konding över anodresistor) på distkanalen och <u>minskar</u> slutligen presencepoten. (Förstärkaren har egentligen ingen presencepot, så jag har satt en trimpot invändigt.)

<b><u>- Variant no2.</u></b>

Jag tar bort brightkondingen/68pF på cleankanalens volym, behåller diskantavrullningen på distkanalen och <u>ökar</u> slutligen presencepoten.

Frågan är alltså: "Gasa i början och bromsa i slutet, eller tvärt om"?

För och nackdelar med de olika varianterna?

Visst, det är ju bara att lyssna och se vad jag gillar bäst, men det är mer givande att få höra era tankar!

Ps Eftersom jag har presence på insidan via en trimpot så måste jag bestämma mig innan jag skruvar ihop förstärkaren. Lite bökigt... Ds

06 Sep 2010, 22:11
Profile ICQ WWW

blir väl mindre brus om du kapar diskanten sent

låter det bra, ingen aning

<b>/ralvejd</b>
<i>Generalist, kan inget om allt"]

http://www.ralvejd.se/

06 Sep 2010, 22:19
Profile

Om Presencekontrollen är den konventionella typen som jobbar med den negativa återkopplingen över slutsteget, ska man komma ihåg att den även påverkar hur slutsteget distar. Med uppdragen Presencekontroll kommer slusteget att dista tidigare I DE HÖGRE FREKVENSERNA än med neddragen eller ingen Presence-kontroll. Detta även om man gör så att det totalt sett blir samma frekvensgång genom hela stärkaren, vilket jag uppfattar är precis vad du vill göra.

Med en uppdragen Presence-kontroll finns det alltså möjlighet till att kunna få aningen mer slutstegsdist i de högre frekvenserna men ändå ha ett ganska sammanhållet ljud i de lägre frekvenserna.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

06 Sep 2010, 22:37
Profile

ralvejd wrote:

blir väl mindre brus om du kapar diskanten sent

låter det bra, ingen aning

<b>/ralvejd</b>
<i>Generalist, kan inget om allt"]

http://www.ralvejd.se/

Det brusar helt riktigt mer med presencekontrollen högt ställd, men förstärkaren är rätt "tyst" även då.

07 Sep 2010, 06:18
Profile ICQ WWW

Sven-Johan wrote:

Om Presencekontrollen är den konventionella typen som jobbar med den negativa återkopplingen över slutsteget, ska man komma ihåg att den även påverkar hur slutsteget distar. Med uppdragen Presencekontroll kommer slusteget att dista tidigare I DE HÖGRE FREKVENSERNA än med neddragen eller ingen Presence-kontroll. Detta även om man gör så att det totalt sett blir samma frekvensgång genom hela stärkaren, vilket jag uppfattar är precis vad du vill göra.

Med en uppdragen Presence-kontroll finns det alltså möjlighet till att kunna få aningen mer slutstegsdist i de högre frekvenserna men ändå ha ett ganska sammanhållet ljud i de lägre frekvenserna.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

Jepp, det är en traditionell presencekrets.

Eftersom det är en 15-wattare det är frågan om så blir det ju slutstegsdist antingen jag vill eller inte (hade såååååå gärna velat ha ett kraftfullare rent ljud) så din kommentar om hur slutsteget distar är högst relevant!

6V6.orna morrar rätt rejält när de pressas och jag har släppt igenom rätt mycket bas i kretsen, så jag behöver nog all den "sammanhållna bas" jag kan få.
Tack för tipset!

07 Sep 2010, 06:26
Profile ICQ WWW

gasa i början, bromsa i mitten och gasa igen på slutet...

07 Sep 2010, 06:29
Profile

Tubis wrote:

gasa i början, bromsa i mitten och gasa igen på slutet...

Påminner om när jag övningskörde med min dotter igår [:D]

Stämmer nog rätt bra på vad jag vill göra med förstärkaren också, har nog inte hittat riktigt rätt avrullning på disten "i mitten" ännu.

07 Sep 2010, 06:33
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 7 posts ]