View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Aug 2026, 08:41

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Lite felsökstips 
Author Message

Post Lite felsökstips
Har kommit en bit på väg med mitt Hagström PA80 men har kört fast igen även om jag lärt mig mycket på kuppen. Jag har bytt alla kondingar i slutsteg och strömförsörjning. Har bytt en sluttrissa T15 som var konstig. Har bytt T12, T13 som helt klart var trasiga. Kollat dioderna som med enkel diodtestning med multimetern tycks vara ok. Lite osöker på zenerdioden D2!! Alla övriga trissor tycks vara ok. Ialla fall med med min enkla multimetertest. Spänningarna ut från glättning och likriktning verkar ok. Problemet kvarstår! Jag har likspänning över högtalarutgången! Ca 0,5V med onknappen på. Likspänningen ökar till minst 10V när jag slår av apparaten men avtar så sakteliga. Jag törs inte prova med högtalare ikopplad! Vad tusan kan det vara? Kan zenerdioden D2 ha med detta att göra. Jag har kollat polariteten på elyterna flera gånger!
Image
/AH

06 Sep 2010, 09:18
Profile

Vet inte om jag kan hjälpa till, min PA80 funkar intermittent...men jag kan kolla lite spänningar om den funkar normalt ikväll. Jag har inte bytt nånting än utan försöker klura ut vad det är som gör att den helt plötsligt börjar brumma..och sen går felfritt i en timma..

06 Sep 2010, 12:20
Profile WWW

Min "apparat" började med att betet sig så som du beskriver. I bland skrapade den rejält och det oberoende av mastervolymen. Jag hittade en lödning (med brännmärken) på slutstegskortet som jag trodde var problemet. Det är möjligt att det också var grundorsaken tillsammans med dåliga kondingar! Vore mycket tacksam för spänningar och all hjälp jag kan få[:)] Har du schema? I annat fall finns riktiga pdf:er i min andra tråd om PA-80.
bb5000 wrote:

Vet inte om jag kan hjälpa till, min PA80 funkar intermittent...men jag kan kolla lite spänningar om den funkar normalt ikväll. Jag har inte bytt nånting än utan försöker klura ut vad det är som gör att den helt plötsligt börjar brumma..och sen går felfritt i en timma..

06 Sep 2010, 13:59
Profile

Min "apparat" började med att betet sig så som du beskriver. I bland skrapade den rejält och det oberoende av mastervolymen. Jag hittade en lödning (med brännmärken) på slutstegskortet som jag trodde var problemet. Det är möjligt att det också var grundorsaken tillsammans med dåliga kondingar! Vore mycket tacksam för spänningar och all hjälp jag kan få[:)] Har du schema? I annat fall finns riktiga pdf:er i min andra tråd om PA-80.
bb5000 wrote:

Jo, jag har laddat hem ditt schema sen tidigare, när min får för sig att "spraka" så gör den det även med variac inkopplad ner till 10-20VAC linjespänning. Jag har fått den att gå normalt genom att låta den gå med låg spänning ett tag. Trodde att jag fått till den, men den började spraka igen efter att den inte varit igång ett par veckor.. Jag tänkte dra igång den varje dag nu och se om den går stabilt. Jag läste att kondingar som inte varit igång på 15-20 år behöver "omformas", det kanske är det som är felet i mitt fall..

Vilka spänningar vill du att jag ska kolla ?

06 Sep 2010, 14:12
Profile WWW

Måste hem och fundera lite på det. Det är synd att Älvdalingarna inte skrivit ut viktiga spänningar i lite större omfattning! Med risk att göra mig dum kan det ändå vara intressant att ha koll på spänningarna vid anslutningarna mot slutstegskortet. Det finns 5 st på höger sida om det på schemat som inte är matningar från likriktaren.

/AH

[/quote]

06 Sep 2010, 15:58
Profile

Måste hem och fundera lite på det. Det är synd att Älvdalingarna inte skrivit ut viktiga spänningar i lite större omfattning! Med risk att göra mig dum kan det ändå vara intressant att ha koll på spänningarna vid anslutningarna mot slutstegskortet. Det finns 5 st på höger sida om det på schemat som inte är matningar från likriktaren.

/AH

[/quote]

Har kollat lite grann på det jag kunnat identifiera från schemat:

Över högtalarutgångarna har jag 250 mV DC, inte mer än så..och det sjunker när jag slår ifrån stärkaren.

Över:
C42 1,04 V
C40 23,3 V
C38 0,56 V

06 Sep 2010, 16:49
Profile WWW

Vi kanske ska vara överens om att det är samma version av slutstegskort:

Image

06 Sep 2010, 17:03
Profile WWW

Alldeles lika är det! Den svarta kondingen är nog bytt. Jaså du har också likspänning över utgången. Skall det verkligen vara så? Skall kolla de spänningar du mätt upp och se vad jag har samt mäta över utgången igen! Återkommer!
Tack så länge/ AH[quote]<i>Originally posted by bb5000"]

06 Sep 2010, 20:51
Profile

Alldeles lika är det! Den svarta kondingen är nog bytt. Jaså du har också likspänning över utgången. Skall det verkligen vara så? Skall kolla de spänningar du mätt upp och se vad jag har samt mäta över utgången igen! Återkommer!
Tack så länge/ AH
Quote:
<i>Originally posted by bb5000"]

Den svarta kondingen är dessutom på 1000 uF, 10 V...måste kolla vad det ska vara original..

06 Sep 2010, 21:26
Profile WWW

Den skall vara 1000/6,3 (C37). Har mätt liknande spänningar som du faktiskt: C42=1,09V C40=23,8V C38=0,51V Då har jag ersatt dessa och inte hittat exakta värden. 200 blev 220, 400 blev 390 t ex. Jag har också mätt C37=0,54V R70=0,51V R71=0,57V. Det var R71 som brann upp och förorsakade reparationsarbetet. Det gjorde den för att sluttrissan T14 blåste. Att den gjorde det hoppas jag berodde på kortslutningen mellan kort och chassiet som fanns. Det viktigaste nu är ändå att jag mätte 230mVDC på högtalarutgången vilket är samma som din. Skall man vara nöjd med det och testa maed högtalare tro?
/AH
bb5000 wrote:

tn97ahs wrote:

Tack så länge/ AH
Quote:
<i>Originally posted by bb5000"]

Den svarta kondingen är dessutom på 1000 uF, 10 V...måste kolla vad det ska vara original..

06 Sep 2010, 21:47
Profile
Reply to topic   [ 10 posts ]