Vart tar alla skräprör vägen?
Rent ljudmässigt har jag nog inte tillräckligt skarpa öron för att höra skillnad på "äkta" rörljud och vad min multieffekt presterar, men jag älskar att pilla och lära. Rör verkar kul och "begripliga", men jag har varit avskräckt av högspänningen.
Så fick jag nys om ValveCaster här:
http://www.diystompboxes.com/smfforum/index.php?topic=63479.0. En lågvolts boost/overdrive. Ofarligt och begripligt - känns som en utmärkt ände att börja i om man vill bekanta sig med rörelektronik.
Men jag tycker det känns lite onödigt att punga ut med ca 250:- för två rör att leka och experimentera med. Jag är en sådan som stör mig på att funktionella saker slängs eller förstörs, och kom på att det ligger säkert drivor med "skräprör" hos er som vet vad det handlar om. Inte trasiga, men "gamla", "trötta", "billiga", "fula", ja - vad vet jag om vilka kriterier som gör att de förpassas längst in i glömma-bort-lådorna?
Så nu undrar jag om någon här har ett par ECC82 / 12AU7 som ni rynkar på näsan åt och kan tänka er att skicka mot inte så mycket mer än självkostnadspris? I gengäld lovar jag att skriva här om eventuella framsteg, bakslag och rena dumheter jag råkar stöta på under resans gång.