View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Aug 2026, 21:49

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Syfte med R2 i Epi Valve Jr? 
Author Message

Post Syfte med R2 i Epi Valve Jr?
Hej

Sitter och funderar på vilket syfte resistorn R2 har i en Epiphone Valve Junior. Jag har jumprat den eftersom jag läste om detta någonstans på nätet, men jag har nu upptäckt att de flesta verkar använde ha en resistor i den positionen - om än något lägre än de 68k som sitter där som original.

Vad skulle det påverka om man har t.ex 10k där istället för en jumper (inte tröjan [:D])?

http://media.photobucket.com/image/valve%20jr%20schematics/Ronzo_photos/E-VJH-Schem2a--ADDINGSWITCHABLENFBM.jpg

Mvh / Azumi

26 Aug 2010, 19:48
Profile

Motståndet får de högre frekvenserna att rulla av genom miller effekten i röret, ju större motstånd ju lägre ner i frekvenserna börjar det rulla av. Detta förhindrar bla radioskit att komma in men är motståndet stort börjar det även motverka rundgång i de hörbara frekvenserna. Fast då börjar det även nalla på diskanten. Det blir ju även att plussa med värdet från gitarrmickens impedans. Men man sätter det smartast precis innan röret istället för att slippa spänningsdelning med 1M motståndet. Det blir ju inte så mycket men med 68k blir det ändå en liten skvätt som går förlorat.

27 Aug 2010, 05:40
Profile

/ Azumi

27 Aug 2010, 06:22
Profile
Reply to topic   [ 3 posts ]