View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 18:40

Reply to topic  [ 3 posts ] 
OT: Köpes: Högtalare till Fender Super Reverb 
Author Message

Post OT: Köpes: Högtalare till Fender Super Reverb
Servar en 65:a Fender Super Reverb. Det ena högtalarelementet är kass. Det verkar vara omkonat tidigare och är nu bränt igen...

Originalen är av fabrikat CTS som är vanligt i Super Reverbs från denna tid. De ser ut så här:

Image Image
<font size="1">Bilder på det faktiska högtalarelementet som är kass.</font id="size1">

Image
<font size="1">Lånad bild på likadana högtalarelement fast utan den blå Fender.loggon.</font id="size1">

Helst vill jag ha tag på ett sådant CTS högtalarelement (10 tum, 8 ohm). Det får vara omkonat, men det ska då vara bra gjort så att både prestanda och ljud är liknande originalen.

Andra typer av 10-tummare som är snarlikt i ljud och verkningsgrad (och helst även utseende), kan vara intressanta. Hör av er om ni har något sådant till salu.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

21 Jul 2010, 23:06
Profile

Jo, min första undran blir då varför inte kona om igen?

Annars finns ju en uppsättning fina strutar här: http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=30185 smaksak förståss, men jag älskar personligen CTS alnico, och de fanns mig veterligen även till 65:orna om man vill vara petig. En kombination som låter bra är ju annars att behålla två keramiska original och byta ut två mot alnico. Å andra sidan vet du detta redan minst lika bra som mig....

26 Jul 2010, 00:16
Profile

Håller med, lämna elementet till Lasse på LH; den mannen är mer än trollkunnig, och har alla grejor.

"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com

26 Jul 2010, 11:54
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 3 posts ]