View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Aug 2026, 01:06

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Alembic F-2B mods? 
Author Message

Hej!
Då ska vi se om det kanske är lite bättre respons här! [:D]
Har lust att börjar experimentera lite med egna byggen för att se om jag kan få en mer Gilmour-liknande ton.

Det mesta sitter ju naturligtvis i hans fingrar men efter lite efterforskningar så verkar det som att han i sina live-riggar väldigt ofta har använt en Alembic F2-B bass preamp moddad för gitarr med ett extra rör för mer gain, lägre output impendance samt bytat en konding i lägre frekvensområdet för att skära bas.

Alembic-preampen körs i Hiwatt DR103 toppar, men till att börja med tänkte jag börja med att använda min elmwood-topp som slutsteg.

Ramlade över en intervju på nätet med Phil Taylor, tekniker för Pink Floyd i många år.
Gilmour vill tydligen ha så rent ljud som möjligt i grunden och lägga på att overdrive/distorsion genom pedaler istället.
Big muff verkar vara en pedal han använder i solon som t.ex. comf. numb.

Nån som har lust att kika på schemat och ge lite input på hur man skulle kunna modda Alembicen?
Hur moddar vi in det extra röret? Ska man köra första kanalen genom andra?
Hur fixar man lägre output-impendans och vad för värde är rimligt på kondingen för att skära bas?

Länkar till olika F-2B-scheman och pcb/layouts:
http://moosapotamus.net/IDEAS/F2B/alembic.htm
http://www.freestompboxes.org/viewtopic ... 77&p=53947
http://www.lorcan.me/projects/tube-bass-preamp/

//David

17 Jul 2010, 18:00
Profile ICQ YIM WWW

Ett till rör kan tex ge ett gainsteg före eller efter beffintlig krets och en katodföljare sist som sänker utimpedansen.
Ett sätt att tagga ned lite på basen är att sänka katodavkopplingskondingarna till en 1uF tex. Sätter man ett gainsteg före kanske man dock redan skärt bas i dennes kondingar dock.......

17 Jul 2010, 19:04
Profile

Varför vill man sänka utgångsimpendansen?
Om man istället linkar första kanalen ihop med den andra som jag vet många gör med bla. gamla fenderstärkare för att få mer gain, är det då bara att koppla output från kanal 1 till input på kanal 2? Eller krävs det förändringar i kretsen?

17 Jul 2010, 21:18
Profile ICQ YIM WWW

Utgångsimpedansen vill man sänka för att lättare kunna driva kabeln till nästa apparat och för att man inte riktigt vet hur låg ingångsimpedans det är i nästa apparat.
Förstår inte riktigt varför apparaten ska ha två identiska kanaler med separata ingångar men ja, det går att länka tillbaks den ena till den andra. Hur det låter lämnar jag till ovissheten.

18 Jul 2010, 08:55
Profile

Tubis wrote:

Utgångsimpedansen vill man sänka för att lättare kunna driva kabeln till nästa apparat och för att man inte riktigt vet hur låg ingångsimpedans det är i nästa apparat.
<b>Förstår inte riktigt varför apparaten ska ha två identiska kanaler med separata ingångar</b> men ja, det går att länka tillbaks den ena till den andra. Hur det låter lämnar jag till ovissheten.

Det kallas stereo har jag för mej [:o)]

/Stefan

21 Jul 2010, 07:33
Profile ICQ YIM WWW

Det kallas stereo har jag för mej [:o)]

/Stefan
Ja det kan man ju säga men det är ju fortfarande två separata ingångar. Svårt att plugga in instrumentet i bägge samtidigt......det vanliga är väl att man har en ingång och två utgångar.......[^]

21 Jul 2010, 11:03
Profile
Reply to topic   [ 6 posts ]