View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Aug 2026, 22:57

Reply to topic  [ 3 posts ] 
sound city mark 3 100 custom built tips på modd 
Author Message

Post sound city mark 3 100 custom built tips på modd
tjola har tagit till mig en sådan tycks vara från 1969 orörd!!
kunden vill ha den till att spela bas på ..men som det är nu så är den tunn i ljudet o tydligt byggd för gitarr .... nån som har gjort några ingrepp i nån sån här stärkare förut? o kan ge några tips?
http://www.soundcitysite.com/sc_webpages/B100_schem.jpg

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image ImageImage

06 Jun 2010, 12:01
Profile WWW

Är inte dessa ganska eftertraktade(=värdefulla) i vissa kretsar? Skulle det inte vara bättre att sälja den och skaffa en Sound City 120 för en billigare slant? Den borde väl också vara en bättre bas till en basföstärkare? Har inte spelat eller jobbat i nå'ndera men en så'n uppfattning har jag. Några moddtips har jag inte, men kanske du kan titta lite på hiwatt-kretsar, dom fungerar bra till bas och skall väl vara ganska lika topologiskt. [:o)]

/Stefan

06 Jun 2010, 14:51
Profile ICQ YIM WWW

Håller med, en 120 med sina 6 slutrör är mycket bättre objekt för bas.
6 slutrör är lite dyrt, men de går inte särskilt hårt i en sån, spänningarna är moderata.
Jag har just en sån, konverterad för bas, på utprovning för finslipning hos beställaren.
Men det finns förstås inget alls gemensamt med originalet, annat än trafona. De viktiga är att biffa upp slutsteget så mycket det går, en concertina följt av en paraphase med t.ex en AU7 som drivsteg funkar ganska bra. Minst 200uF.
Hiwatts topologi kan funka också, i varje fall går det år tre trioder för fasvänderiet om man ska ha stabil botten. Att koppla ett eller flera rörpar i triod är ingen dum idé heller, om du har ett drivsteg som kan leverera.
I original låter de här stärkarna verkligen förfärligt illa (och brusar som fan), så det är en kulturgärning att bygga om dem.

"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com

06 Jun 2010, 19:30
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 3 posts ]