View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 17:23

Reply to topic  [ 4 posts ] 
RC-filter, serie och parallell 
Author Message

Post RC-filter, serie och parallell
Hur är det det funkar egentligen? Jag har aldrig riktigt satt mig in i det, utan har bara tagit till mig den "baskunskapen" typ att en liten konding t.ex. 470pF släpper igenom mindre bas än en 22nF. Nu när jag börjat fundera mer på RC-filter och brytfrekvenser så får jag ibland "inte ihop det".

Om vi tar nämnda 470pF och placerar den i ett högpassfilter (eller "bass-cut") med en 470k resistor,
så har den det teoretiska "knäet" vid ungefär 720Hz. Webbaserad uträknare finns här http://www.muzique.com/schem/filter.htm

Image

Om jag nu också lägger en 470k resistor parallellt med kondingen så tänker jag ju att jag "shuntar förbi" en del lägre frekvenser (blir ju det "klassiska" filtret från bl.a. Marshall). Men använder man uträkningen på det så har det ju samma frekvens som det tidigare filtret, 720Hz. Och kollar man vad som händer om man sänker värdet på parallellresistorn så ÖKAR knäfrekvensen, vilket jag tycker är tvärtom mot hur jag tycker det borde vara. Lägre resistorvärde shuntar ju mer lägre frekvens förbi kondingen.

Det måste vara nå't här som jag inte förstår. Hjälp mig ur feltänket!

/Mats

<font size="1">"Helvetet kommer nog inte att innehålla några större överraskningar". Freddie Wadling</font id="size1">

03 Jun 2010, 08:25
Profile

Hur kollar du vad som händer med det parallella motståndet men den uträkningen?http://www.muzique.com/schem/filter.htm
Den uträkningen gäller inte längre när du ändrar filtret med parallellresistor nämligen. Du får inte ens samma kurvform utan det blir en hyllkurva istället för ett strikt högpassfilter.
Alltså istället för att rulla av så planar de låga frekvenserna ut.

Om du planar ut mer lägre frekvenser med shuntresistorn så bör ju den övre brytfrekvensen öka eller hur Du har en övre och en lägre brytfrekvens i ett sådant filter nämligen...inte bara "en" brytfrekvens som i det simpla högpassfiltret.

03 Jun 2010, 09:12
Profile

Ah! Tack, det var det som behövdes, jag hade fastnat i mitt tänk. Nu är jag med, nu kan jag föreställa mig hur kurvan ser ut och att knäet hamnar längre och längre upp i frekvens ju lägre resistorn är. Samtidigt måste ju skillnaden mellan "hyllorna" på var sin sida av knäet minska, för att till slut upphöra. Jag använde uträknaren endast för att få knä-frekvensen för specifika värden på R och C.

Har ju kollat en del på Peavey's VK, XXX och JSX scheman. Om man kollar på JSX schema http://www.schematicheaven.com/newamps/peavey_jsx20_head.pdf och på spänningsdelaren R6 R1 efter C1 på V1, och räknar på filtret som C1 2.2nF och R6 56k bildar så hamnar knäet högt, nästan 1300Hz. Han måste gilla fräs i toppen, Satriani. Med ytterligare 2.2nF parallellt ("fat"-omkopplaren) så sänker man till 646Hz.

/Mats

<font size="1">"Helvetet kommer nog inte att innehålla några större överraskningar". Freddie Wadling</font id="size1">

03 Jun 2010, 10:02
Profile

Har ju kollat en del på Peavey's VK, XXX och JSX scheman. Om man kollar på JSX schema http://www.schematicheaven.com/newamps/peavey_jsx20_head.pdf och på spänningsdelaren R6 R1 efter C1 på V1, och räknar på filtret som C1 2.2nF och R6 56k bildar så hamnar knäet högt, nästan 1300Hz. Han måste gilla fräs i toppen, Satriani. Med ytterligare 2.2nF parallellt ("fat"-omkopplaren) så sänker man till 646Hz.

/Mats

Ja med bara en 2n2 så känns det som den blir lite skräning och bottenfattig. Man får ju tänka på att det finns fler filter i kedjan längre fram med...kan ju inte vara mycket kvar efter den behandlingen....

03 Jun 2010, 10:20
Profile
Reply to topic   [ 4 posts ]