|
UPDATE: Bassman låter FAN när man drar på lite?
| Author |
Message |
|
rejjo
|
 UPDATE: Bassman låter FAN när man drar på lite?
Har fått hjälp av flera här med att byta till likriktarrör precis, aha, trevligt, då börjar vi lira nu! Repade med bandet idag, drog på volymen där den börjar bli lagom, och spelar på. Efter några minuter märker jag att helvete vad skit det låter. Man hör den klassiska "pressa-slutrörs-disten", men utan på allt ljud ligger som en hinna av helvetesdist. Ett konstant skitljud helt enkelt, låter lite som en spräckt högtalare. Någonting <b>måste</b> vara fel, det går knappt att lira.
Kan det vara rören som är dåliga? Det sitter 2x Sovtek 6L6GC samt 3x Groovy Tubes 12AX7 i. Detta är väl vad som sitter i original har jag för mig, stärkaren är runt 15 år gammal och jag vet inte om de har blivit bytta sen den köptes, låter detta som dåliga-rör-symptom?
Det går inte att mäta på rören på något sätt om de är dåliga va? Toppen på samtliga rör är sådär mörkgrå/silvrig som den ska vara.
/ Calle
UPDATE: Se mitt inlägg på sida 2!
|
| 02 Jun 2010, 00:44 |
|
 |
|
aleklint
|
Har du testat högtalaren med en annan förstärkare då, så att det inte är en högtalare som är spräckt?
Blev det svagare ljud när den där helvetesdisten kom då? Eller ingen skillnad?
|
| 02 Jun 2010, 00:58 |
|
 |
|
rejjo
|
aleklint wrote: Har du testat högtalaren med en annan förstärkare då, så att det inte är en högtalare som är spräckt?
Blev det svagare ljud när den där helvetesdisten kom då? Eller ingen skillnad?
Nej jag funderade lite på det där med högtalarna. Det är ju 4x10" combo, så det är inte det enklaste, men jag ska nog ta med tiny terrorn imorgon och kolla. Nej ljudet blir inte svagare, men det är svårt att kräma på något mer, det blir liksom inte högre volym, bara ännu lite mer gröt. Notera att jag då ligger på runt hälften på volymratten. / Calle
|
| 02 Jun 2010, 03:20 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Menar du att denna helvetesdist har kommit när du bytte till likriktarrör och att den inte fanns innan?
Bytte du från halvledarlikriktare till rörlikriktare?
Visst kan det vara dåliga rör, men det kan också vara glappkontakt någonstans, eller något annat. Om biasen är ställd så att stärkaren går väldigt, väldigt, väldigt kallt, kan de lägre spänningarna som rörlikriktaren ger, göra så att det blir övergångsdistortion (cross over distortion) i slutsteget, men det låter konstigt om biasen skulle vara justerad SÅ kallt, men det kan den vara.
Att mäta om rör är kass är inte så lätt. Man kan mäta spänningarna på rören för att se om de är rätt, men då måste man veta vad man gör, vad man ska göra och vad som är normala spänningar. Om spänningarna är fel kan det bero både på rör eller på kretsen runt rören.
Det enklaste att kolla om rör är kass är att sätta i rör som man vet funkar.
Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 02 Jun 2010, 08:59 |
|
 |
|
rejjo
|
Nej, jag är inte säker på att det hände när jag bytte till likriktarrör, jag spelade aldrig på så pass hög volym innan att jag kan svära på att det var detsamma med halvledaren.
Biasen är tvärtom ställd så att rören går ganska varmt.
/ Calle
|
| 02 Jun 2010, 11:31 |
|
 |
|
Svullo
|
Påminner om när jag hade en kallödning på en preamprörsockel en gång, var lite glapp och när man drog på volymen rejält så stärkaren vibrerade då började det skrapa enormt i takt med anslaget. Kanske det kan vara något glapp helt enkelt..
|
| 02 Jun 2010, 17:12 |
|
 |
|
rejjo
|
Okej, lite uppdatering här då. Jag var i replokalen idag och testade lite för att felsöka. Jag började med att prova högtalarna var för sig tillsammans med min tiny terror, de fungerade fint allihop. Sedan provade jag att byta samtliga tre förstegsrör (12AX7) till andra som jag vet är fräscha. Ingen skillnad i ljudet.
Däremot kunde jag nu konstatera att problemet har blivit värre. På låga volymer märks inget, men nu räcker det att man drar upp volymen till 3-4 (av 12) för att det ska börja låta förjävligt, konstant. Jag mätte lite på slutrören med multimetern också, se nedan:
B+, rör 1: 477 V B+, rör 2: 476 V
Spänning över 1-ohmsmotståndet som sitter inlött mellan pinne 8 på slutrörssocklarna och jord:
Rör 1: 28,7 mV Rör 2: 33,5 mV (är detta dåligt matchade rör?)
Jag lyckas inte räkna ut hur biasen bör vara ställd, men det var ställt såhär innan förstärkaren började bli konstig också.
Slutrören är som sagt 2x Sovtek 6L6GC, 30w max.
Kan det vara likriktarröret som är dåligt? Bör jag prova att löda dit dioderna igen?
/ Calle
|
| 02 Jun 2010, 18:40 |
|
 |
|
Tubis
|
Skillnaden kan bero på gamla rör med...rören går halvljummet på 46% och 53% av max..
|
| 02 Jun 2010, 19:21 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Hej calle! Dina rör går mer lite åt det "kalla" hållet än för varmt. Med b+ på 475V så blir 50% = 32 mA och 70% = 44 mA Diffen du ser mellan rören kan mycket väl "rätta till sig" om du låter dom gå lite varmare, då många firmor som machar rör brukar macha rör till vad som är "vanligt" att köra rören på. Om detta sen löser dina problem,,mja,,det tror jag inte pga att SÅ stor skillnad mellan varm o kall bias är det inte. Svåt att veta vad felet är utav din beskrivning, men visst du kan ha ett slutrör som inte funkar som det ska, har varit med om något liknade och vållade mycket frustering innan jag hittade felet= ett dåligt NYTT slutrör. Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 02 Jun 2010, 19:23 |
|
 |
|
rejjo
|
Amp Healer wrote: Hej calle! Dina rör går mer lite åt det "kalla" hållet än för varmt. Med b+ på 475V så blir 50% = 32 mA och 70% = 44 mA Diffen du ser mellan rören kan mycket väl "rätta till sig" om du låter dom gå lite varmare, då många firmor som machar rör brukar macha rör till vad som är "vanligt" att köra rören på. Om detta sen löser dina problem,,mja,,det tror jag inte pga att SÅ stor skillnad mellan varm o kall bias är det inte. Svåt att veta vad felet är utav din beskrivning, men visst du kan ha ett slutrör som inte funkar som det ska, har varit med om något liknade och vållade mycket frustering innan jag hittade felet= ett dåligt NYTT slutrör. Häls Owe Johnson http://www.amphealer.seJa alltså om det hade varit glapp eller kallödning eller liknande hade väl inte felet blivit värre med tiden? Låt mig bara dubbelkolla så att jag till slut kan hålla koll på det här med biasjustering. Låt säga att jag vill ställa rören på 60% av effektmax för rören, som vi säger är 30w. Då blir formeln som följer; 0,6 x 30 / B+ Detta ger mig en ström, och denna ström motsvarar det värde som jag vill se till att spänningen ligger på över motståndet på 1 ohm, eftersom att resistansen är just 1 ohm? Dvs. ström I = spänningen U? / Calle
|
| 02 Jun 2010, 20:01 |
|
 |
|
Amp Healer
|
60%= Ca:38 mA när B+ är 475V Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 02 Jun 2010, 20:03 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
<font size="3">kalllödning i slutrör hållaren</font id="size3"> har åtgärdat detta på minst 2 st bassman ressiue... tillägg det sitter illinoi E-kondingar i dessa o dem kan spela en spratt oxå efter ca 5-10 år ....se till att få dem utbytta... <font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker  
|
| 02 Jun 2010, 20:14 |
|
 |
|
rejjo
|
zven wrote: <font size="3">kalllödning i slutrör hållaren</font id="size3"> har åtgärdat detta på minst 2 st bassman ressiue... tillägg det sitter illinoi E-kondingar i dessa o dem kan spela en spratt oxå efter ca 5-10 år ....se till att få dem utbytta... <font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker   Du låter ganska säker på din sak? Vad innebär detta då, värm lite på varje pinne på slutrörssocklarna och fyll på med lite nytt tenn ifall det är nödvändigt? <i>"Illinoi E-kondingar""], vad innebär detta? [:)] / Calle
|
| 02 Jun 2010, 20:57 |
|
 |
|
rejjo
|
Hittade den här gamla tråden, låter lite som samma problem? Det löste sig tydligen genom att trycka i diodpucken igen.. http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.as ... b%E4st,6l6Jag har kvar dioderna som jag löd bort. Är det någon som vet om samtliga fyra dioder har samma "värde"? Jag vet inte vilka som satt var nämligen. Det här schemat ser ut att stämma va? http://taweber.powweb.com/store/ssr_schem.jpg/ Calle
|
| 03 Jun 2010, 01:04 |
|
 |
|
d95err
|
rejjo wrote: <i>"Illinoi E-kondingar""], vad innebär detta? [:)]
Elektrolytkondensatorerna i stärkaren är av märket Illinois. Erik R
|
| 03 Jun 2010, 10:41 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Om allt är friskt och funkar som det ska, SKA det funka med rörlikriktare. Förstärkaren behöver kollas av någon som kan sin sak!
|
| 03 Jun 2010, 13:39 |
|
 |
|
rejjo
|
Sven-Johan wrote: Om allt är friskt och funkar som det ska, SKA det funka med rörlikriktare. Förstärkaren behöver kollas av någon som kan sin sak!
Men jag är inte säker på att mitt likriktarrör ÄR friskt. Jag köpte det nytt och har precis tryckt in det, och då började problemen? Till en början märktes ingen skillnad till det sämre, alls, men efter ett tag började det låta fan. Nu låter fan så fort jag slår på förstärkaren, och det räcker med att jag drar volymen till 3-4, innan var jag uppe kring 6-7 när det började. Med andra ord blir det sämre. Finns det något att säga om detta nedan? rejjo wrote: Jag har kvar dioderna som jag löd bort från likriktaren. Är det någon som vet om samtliga fyra dioder har samma "värde"? Jag vet inte vilka som satt var nämligen. Det här schemat ser ut att stämma va? http://taweber.powweb.com/store/ssr_schem.jpg/ Calle / Calle
|
| 03 Jun 2010, 15:51 |
|
 |
|
bluesminister
|
Jag har haft liknande problem i ett par omgångar med min BM 59 RI, börjar låta illa, med fuldist och sjunkande volym...
Det visade sig vara ett eller flera anodmotstånd till förstegs- och fasvändarrören som gett upp.
Ett ganska vanligt problem på 59 RI-modellen, tydligen, på grund av de klena 1/4-wattsmotstånd som sitter där.
Nu är mina anodmotstånd utbytta mot 1/2-wattare av god kvalité. Har inte krånglat sedan dess.
Kanske ett tips?
Mattias
|
| 03 Jun 2010, 16:24 |
|
 |
|
rejjo
|
bluesminister wrote: Jag har haft liknande problem i ett par omgångar med min BM 59 RI, börjar låta illa, med fuldist och sjunkande volym...
Det visade sig vara ett eller flera anodmotstånd till förstegs- och fasvändarrören som gett upp.
Ett ganska vanligt problem på 59 RI-modellen, tydligen, på grund av de klena 1/4-wattsmotstånd som sitter där.
Nu är mina anodmotstånd utbytta mot 1/2-wattare av god kvalité. Har inte krånglat sedan dess.
Kanske ett tips?
Mattias
Enligt schemat sitter där redan 1/2w motstånd, men praktiken kanske är en annan? Det går ju inte riktigt att mäta för att kolla upp heller. Bästa kanske är att byta dem då. Jag har inte riktigt koll på vilka förstegsrör som gör vad i stärkaren här, det finns 3 st totalt, alla är 12AX7. Antar att något av dessa tre (V1, V2 och V3) är fasvändarröret då? Om man kollar in schemat nedan, blir väl R8 och R9 på 100 kohm, 1/2w, anodmostånden för V1? Med andra ord borde det vara totalt 6 st? http://i876.photobucket.com/albums/ab32 ... assman.jpg/ Calle
|
| 03 Jun 2010, 16:42 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
bluesminister wrote: ...Ett ganska vanligt problem på 59 RI-modellen, tydligen, på grund av de klena 1/4-wattsmotstånd som sitter där...
Detta avhandlades lite i den äldre tråden som länkats till här ovan. Kolla där. Fender insåg problemet efter ett tag och satte istället in 1/2-Wattsmotstånd Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 03 Jun 2010, 18:25 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Jag spelar i Malmö på lördag. Vore kul att kolla vad det kan vara för fel [:p]. Men, tiden finns nog inte och jag har redan en hel drös med stärkare på kö, så jag har tyvärr svårt att åta mig det... [V]
|
| 03 Jun 2010, 18:29 |
|
 |
|
rejjo
|
Sven-Johan wrote: Jag spelar i Malmö på lördag. Vore kul att kolla vad det kan vara för fel [:p]. Men, tiden finns nog inte och jag har redan en hel drös med stärkare på kö, så jag har tyvärr svårt att åta mig det... [V]
Åhh jag skulle hylla dig till skyarna om du hade tid [:)]. Du skulle inte ha nämnt det om du inte hade haft lite tid över [;)]. Skicka gärna ett mejl isåfall!! [:)] / Calle
|
| 04 Jun 2010, 02:51 |
|
 |
|
rejjo
|
Jaha nu ska vi se då, verkar som att jag får ta tag i det här på egen hand i alla fall. Lite summering av tråden kanske är på sin plats?
Att problemet har blivit sämre, och att felet är konstant från det att man sätter på stärkaren till det att den stängs av, tyder väl på att det knappast är ett glapp eller en kallödning? Oavsett vilket är det ju ett minimalt jobb att värma lite på slutrörshållarna för att vara på den säkra sidan, så det kan väl göras.
Sedan är det många bud på anodmotstånden här. Lite frågor bara kring det om någon har lust att svara. Det finns 2 motstånd till varje förstegsrör, korrekt? Totalt 6 st i min förstärkare med andra ord. Vilka motstånd skulle rekommenderas som ersättare?
Sen var det tal om elektrolytkondensatorerna. Det är ju kul att lära sig saker, är det någon som kan tala om vilka dessa är? Illinoi var ju tydligen inte bra här nej. Snackar vi samtliga kondingar i förstärkaren?
Och, sist, bara för mitt eget intresses skull, vet någon hur det är med dioderna jag löd bort från likriktaren? Har samtliga fyra dioder samma "värde"? Jag vet inte vilka som satt var nämligen ifall man skulle få för sig att löda tillbaka dem.
Tack på förhand! [:)]
/ Calle
|
| 06 Jun 2010, 16:30 |
|
 |
|
rejjo
|
Kom igen någon måste väl ha något att säga? Jag tog lite foton idag på en sak som såg lite suspekt ut. Någon verkar ha varit inne och pillat lite i stärkaren innan. Exakt vad som har gjorts här vet jag inte, vad syftet var liksom. Kolla in nedan.   Förstärkarschemat finns nedan, det är alltså R42 och R43 som det har pillats med. Det är de 2 bladen längst ner i PDFen som gäller för min version. Motstånden sitter under likriktaröret på blad 3. http://support.fender.com/schematics/gu ... ematic.pdfEnligt schemat ska där vara två 47 ohms motstånd. Nu har någon kopplat om dem och ersatt med två 82 ohms motstånd om jag får färgkoderna rätt. Vad tror ni? / Calle
|
| 08 Jun 2010, 20:43 |
|
 |
|
Amp Healer
|
rejjo wrote:
Enligt schemat ska där vara två 47 ohms motstånd. Nu har någon kopplat om dem och ersatt med två 82 ohms motstånd om jag får färgkoderna rätt. Vad tror ni?
/ Calle
Det är lugnt Calle, Detta är motstånd som ska balansera glöden, du har antagligen haft ett rörhaveri i stärkan där glöden blivet kortsluten, då går dessa motstånd sönder (i flesta fall) Att det sitter 82 ohm gör inget, vanliga värden är mellan 47-100 ohm Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 08 Jun 2010, 20:59 |
|
 |
|
rejjo
|
Amp Healer wrote: rejjo wrote:
Enligt schemat ska där vara två 47 ohms motstånd. Nu har någon kopplat om dem och ersatt med två 82 ohms motstånd om jag får färgkoderna rätt. Vad tror ni?
/ Calle
Det är lugnt Calle, Detta är motstånd som ska balansera glöden, du har antagligen haft ett rörhaveri i stärkan där glöden blivet kortsluten, då går dessa motstånd sönder (i flesta fall) Att det sitter 82 ohm gör inget, vanliga värden är mellan 47-100 ohm Häls Owe Johnson http://www.amphealer.seAha okej, skönt att veta. Men varför har den som lagade det kopplat dem såhär konstigt? De är ju inte parallellkopplade heller? / Calle
|
| 08 Jun 2010, 21:10 |
|
 |
|
Amp Healer
|
rejjo wrote:
Aha okej, skönt att veta. Men varför har den som lagade det kopplat dem såhär konstigt? De är ju inte parallellkopplade heller?
/ Calle
Calle, dax att lära sig läsa scheman nu,,,[;)] Titta hur dessa är kopplade,,,jo bägge går till jord, så killen som var inne o lödde har inte gjort fel, han bara inte lödde exsakt som innan på kretskortet, men funktionen är fotfarande rätt. Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 08 Jun 2010, 21:17 |
|
 |
|
rejjo
|
Amp Healer wrote: rejjo wrote:
Aha okej, skönt att veta. Men varför har den som lagade det kopplat dem såhär konstigt? De är ju inte parallellkopplade heller?
/ Calle
Calle, dax att lära sig läsa scheman nu,,,[;)] Titta hur dessa är kopplade,,,jo bägge går till jord, så killen som var inne o lödde har inte gjort fel, han bara inte lödde exsakt som innan på kretskortet, men funktionen är fotfarande rätt. Häls Owe Johnson http://www.amphealer.seAha där ser man, trevligt. Nej du elektrofysik är inte mitt favoritämne, så jag lägger ner det här med att läsa scheman. Jag börjar tröttna på det här nu, jag behöver en fungerande förstärkare. Har du Owe eller någon annan rörstärkarkunnig möjlighet att kolla över den här förstärkaren? Den funkar ju, men den fuldistar alldeles för tidigt. Jag har nu provat en substitut på samtliga rör, det hjälpte inte. Kretskortet är signerat 11-17-99. Jag finns i Malmö. / Calle
|
| 08 Jun 2010, 21:26 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Det finns inte så många som är bra på detta med rörförstärkare för musikinstrument. Därför har de/vi mycket att göra... Personligen har jag sjukt mycket just nu [:)][|)]. Men, om du och stärkaren pallrar dig de ca 23 milen norrut till mig, så tittar jag gärna på den. Fixa denna stärkare ska nog inte vara något problem.
|
| 09 Jun 2010, 08:15 |
|
 |
|
rejjo
|
Sven-Johan wrote: Det finns inte så många som är bra på detta med rörförstärkare för musikinstrument. Därför har de/vi mycket att göra... Personligen har jag sjukt mycket just nu [:)][|)]. Men, om du och stärkaren pallrar dig de ca 23 milen norrut till mig, så tittar jag gärna på den. Fixa denna stärkare ska nog inte vara något problem.
Jo visst det är ju det där med 23 mil bara. Att ta tåget fram och tillbaka skulle bara det gå på 700 kr (lämning och hämtning), för att inte tala om de totalt 8 timmarna att spendera på tåget haha. Jag vet inte riktigt om man vågar lita på att typ musikbörsens tekniker klarar av annat än ett rörbyte liksom?
|
| 09 Jun 2010, 12:42 |
|
|