View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 14:53

Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page 1, 2  Next
"DUMBass"man 50W top -68 
Author Message

Post "DUMBass"man 50W top -68
Jag har kommit över en underbar rörtopp med tillhörande 2x15 låda.
Då jag har läst bla Sven-Johans trådar gällande Boogiecats top så är man nyfiken på vad man hitta på med den "trista" baskanalen.
Jag har googlat givetvis och hittat både det ena och andra.
"lätta att göra om till en Plexi" eller "den är inte helt olik Trainwreck med ett par enkla mods". Hur mycket krävs ex. att göra den snarlik en dumble?

Många frågor men hoppas på många bra svar....[:)]

24 May 2010, 16:35
Profile WWW

...Hur mycket krävs ex. att göra den snarlik en dumble?...
Intressant fråga. Man får göra om försteget helt och hållet. Helst även fasvändaren, men det påverkar även Normalkanalen så det kan man kanske hoppa över.

I en dumbell-typ-stärkare tycker jag att Middle-kontrollen är rätt viktig, så man måste hitta ett ställe att placera en sådan på.

Jag gissar tre timmars arbete för någon som är rätt van.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

24 May 2010, 16:44
Profile

leffje wrote:

...Hur mycket krävs ex. att göra den snarlik en dumble?...
Intressant fråga. Man får göra om försteget helt och hållet. Helst även fasvändaren, men det påverkar även Normalkanalen så det kan man kanske hoppa över.

Då jag är hyfsat nöjd med normalkanalen (ev. ett rörbyte) så känns det som en kalkylerad risk att man får en sämre normalkanal? Eller blir det "dumblefjong över" den också?
I övrigt så, vilken mod är "enklast" att utföra av Plexi/trainwreck/dumble?
Kommer inte att göra ingreppet själv utan överlåta till expertis.

24 May 2010, 17:45
Profile WWW

Jag byggde om en misshandlad Bassman 50 SF från något som kan ha varit en AC568 eller möjligen AA165 till en customized stärkare med det bästa från olika håll, tycker jag.

Normalkanalen och slutsteget är från 6G6-A, dvs. Blonde. Men forfarande med 6L6. Jag har 0.1uF signalkondingar efter fasvändaren. Och 12AX7 som fasvändare. Blonde Blackface typ kanske? Rekommenderas!

Bass-kanalen är helt ombyggd till en Marshall 2204-krets med master. Det är ju en smaksak vad man gillar. Ngt Dumble-aktigt är ju kul också, men en annan grej liksom.

Jag är oerhört nöjd med den stärkaren. Den går många timmar varje vecka. Låter väldigt bra, mångsidig. En favorit faktiskt bland alla Marshalls och andra skapelser man lött ihop.

/Gunnar

24 May 2010, 20:13
Profile

Gunnars moddade Bassman låter riktigt bra! [:p]

En Marshall 2203-typ-krets är något helt annat än en dumbell-typ-krets, så det beror på vad man är ute efter...

Dessa Bassman verkar ha ett VÄLDIGT bra grundljud som gör att de, liksom, bara låter bra... [:p][:)] (när de är friska och ompysslade med varsamma och duktiga händer [;)]).

Göra om Bass Instrumet-kanalen till en dumbell-typ-kanal (om man hittar ett bra ställe att placera Middle-kontrollen) och Normalkanalen till en liknande Blond Bassman 6G6-A eller 6G6-B vore himla kul och skulle nog bli sjukt bra [:p]!.

Beslutet om fasvändaren får man ta senare. Vill man ha maximalt med headroom gissar jag att det vore bättre att ha 12AU7 där och anpassa komponenterna i fasvändaren för det, men den vanliga Fender 6G6-B-fasvändaren kan funka alldeles förträffligt bra, beroende på vad man är ute efter.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

24 May 2010, 21:15
Profile

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Att märka ord är den svages sätt att hämnas!"]</font id="pink">
http://www.myspace.com/theboogiecats

24 May 2010, 21:39
Profile

Gunnars moddade Bassman låter riktigt bra! [:p]

En Marshall 2203-typ-krets är något helt annat än en dumbell-typ-krets, så det beror på vad man är ute efter...

Dessa Bassman verkar ha ett VÄLDIGT bra grundljud som gör att de, liksom, bara låter bra... [:p][:)] (när de är friska och ompysslade med varsamma och duktiga händer [;)]).

Göra om Bass Instrumet-kanalen till en dumbell-typ-kanal (om man hittar ett bra ställe att placera Middle-kontrollen) och Normalkanalen till en liknande Blond Bassman 6G6-A eller 6G6-B vore himla kul och skulle nog bli sjukt bra [:p]!.

Beslutet om fasvändaren får man ta senare. Vill man ha maximalt med headroom gissar jag att det vore bättre att ha 12AU7 där och anpassa komponenterna i fasvändaren för det, men den vanliga Fender 6G6-B-fasvändaren kan funka alldeles förträffligt bra, beroende på vad man är ute efter.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

Japp det blir en helt annan grej med en Dumble.

När jag får tid ska jag nog bygga just en sådan Dumble-Bassman tror jag. Har alla trafos. Behöver bara lite plåt och kort och annat smått...

Det finns för övrigt få chassin som är så trevliga att jobba i som Bassman, tycker jag. Gott om plats. Det blir snyggt utan att man måste vara pedant.

/Gunnar

24 May 2010, 23:53
Profile

Bygget fortgår och "beslut" tagits ang. baskanalen => dumble in the making.
Är det ngn som har sprungit på bra schematics för en sådan åtgärd?[:)]

Normalkanalen => 6G6B

03 Jan 2011, 14:33
Profile WWW

Bygget fortgår och "beslut" tagits ang. baskanalen => dumble in the making.
Är det ngn som har sprungit på bra schematics för en sådan åtgärd?
Schema på att göra om en Bassmantopp till en dammbell-typ-stärkare är nog svårt att hitta, men det finns schema på Dammbell Overdrive Special och efterapningar av dem.

Registrera dig på Ampgarage ( http://ampgarage.com/forum/ ) och gå sedan in t.ex. på följande tråd där så får du schema på en original Overdrive Special med serienummer 0124:

http://ampgarage.com/forum/viewtopic.php?t=4354&highlight=124

På Ampgarage finns massor av nördinformation om Dammbellstärkare m.m.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

<i><font size="1">Förundras över att det är i stort sett olagligt med graffiti och gatukonst samtidigt som alkohol, hundar, fotboll och bilism är tillåtet...</font id="size1">"]

03 Jan 2011, 14:57
Profile

Vi klurar just nu på var kontrollerna ska placeras och "hur många"?

03 Jan 2011, 15:34
Profile WWW

Det blir ingen "dumbass" av denna fina pjäs (to many holes to drill)
Men normalkanalen blir 6G6B enligt tidigare plan.
Vad som blir av baskanalen vete f:n, förmodligen ngt i gainträsket [:)]

05 Jan 2011, 18:02
Profile WWW

Det behövs inte borras några hål bara för du skulle vilja ha en dumbel EQ, det gäller bra tänka lite utanför "boxen".

Om du använder ingång 2 till att flytta volymen dit, så får du 3 hål för EQ:n. Sen tar du en sån där maskin som gör textremsor och laddar den med silvertejp så kan du skriva rätt benämning för varje kontroll under,har gjort detta tidigare och vill säga resultatet blir ricktigt bra, man får titta två gånger innan man reflekterar över att: ja juste det volymkontrollen sitter i ingången.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

06 Jan 2011, 13:32
Profile

leffje wrote:

Det behövs inte borras några hål bara för du skulle vilja ha en dumbel EQ, det gäller bra tänka lite utanför "boxen".

Om du använder ingång 2 till att flytta volymen dit, så får du 3 hål för EQ:n. Sen tar du en sån där maskin som gör textremsor och laddar den med silvertejp så kan du skriva rätt benämning för varje kontroll under,har gjort detta tidigare och vill säga resultatet blir ricktigt bra, man får titta två gånger innan man reflekterar över att: ja juste det volymkontrollen sitter i ingången.

Häls
Owe Johnson

Tackar för tips Owe.
"Dumbass" projektet återupptaget[8D]

12 Jan 2011, 14:47
Profile WWW

Det blir 2204 på baskanalen istället.
Dumble får bli ett Malaysiskt inköp av antingen färdigbyggd Bluesminister eller lösa delar för bygge.

Förslag på pre-amprör emottages tacksamt[:)]

28 Jan 2011, 15:02
Profile WWW

Ja, old stock kommer nog låta betydligt bättre än nyprod, det är en sak som är säker (imo)!

v1 tesla e83cc, v2 mullard, pi tfk smooth [:p]

http://www.myspace.com/gudarsskymning

<i><b>NEJ FÖRHELVETE!!!! BYT INTE ORIGINALSÄKRINGEN!!!!!!</b>
även om den är trasig så låter den säkert bättre än en ny säkring...

<b>...but for those of us who want vintage amps to keep sounding vintage, there are still some good vintage tubes available. Prices, well, it stops everybody else from sounding as good as we do, eh!</b>
"]

28 Jan 2011, 18:59
Profile WWW

Ja, old stock kommer nog låta betydligt bättre än nyprod, det är en sak som är säker (imo)!

v1 tesla e83cc, v2 mullard, pi tfk smooth [:p]

<b>...but for those of us who want vintage amps to keep sounding vintage, there are still some good vintage tubes available. Prices, well, it stops everybody else from sounding as good as we do, eh!</b>
"]

Typ så kör jag, fast Tesla i v2 o Philips i v1, Tfn i fasvändaren. Två rörgalningar kan väl inte ha fel..
/Gunnar

28 Jan 2011, 19:52
Profile

vet int, jag ä ju nörd så jag har ju alltid fel vafan jag än säg.[:D]

"]

28 Jan 2011, 20:19
Profile WWW

Tackar för input.

28 Jan 2011, 20:30
Profile WWW

Jag litar på er fullt ut gurus[:)]
Tackar för input.

it'll cost ya![;)]

"]

28 Jan 2011, 20:39
Profile WWW

...Två rörgalningar kan väl inte ha fel...
Eller tre... [;)] [8D]

Sven-Johan
<font size="1">Rörgalning som dessutom börjar tro att han har kiselalergi...</font id="size1">

29 Jan 2011, 14:01
Profile

Izzy wrote:

...Två rörgalningar kan väl inte ha fel...
Eller tre... [;)] [8D]

Sven-Johan
<font size="1">Rörgalning som dessutom börjar tro att han har kiselalergi...</font id="size1">

Mja,,,både två o tre kan ju ha fel,,,[;)]
Tycker det vore på sin plats med ännu en bojenträff alla' OT träffen, där man jämför pre-amp rör, men (och ett stort MEN)som innan blivet testade i rörprovare så man jämför rör med samma värden.

Även om jag gillar mina gamla TFK så har jag även märkt att diffen/tolleransen mellan olika pre-amprör spelar stor roll, när det gäller säga: ett rör låter bätre i en stärkare än ett annat.

Häls
Owe Johnson

29 Jan 2011, 17:11
Profile

Mja,,,både två o tre kan ju ha fel,,,[;)]...
[:D] [:D] [:D]

Så sant, så sant... Om det nu finns nått rätt eller fel... [;)]

Quote:
...Tycker det vore på sin plats med ännu en bojenträff alla' OT träffen, där man jämför pre-amp rör, men (och ett stort MEN)som innan blivet testade i rörprovare så man jämför rör med samma värden.

Även om jag gillar mina gamla TFK så har jag även märkt att diffen/tolleransen mellan olika pre-amprör spelar stor roll, när det gäller säga: ett rör låter bätre i en stärkare än ett annat.
[:)] [:p] [:X]

Sven-Johan

29 Jan 2011, 17:45
Profile

Är nog böjd att hålla med owe här, efter egna tester vet jag rätt väl i vilket intervall pre-rören ska ligga för att falla mig/mina stärk på läppen. Visst skiljer det mellan olika tillverkare, men skillnaden mellan olika prestanda lämnar ett tydligare avtryck i mina öron.

"]

29 Jan 2011, 17:54
Profile WWW

Dumblekanal o 6V6Bkanelen håller på att bli klara!!!
Ser framemot skarpt läge söndageftermiddag hehehe

05 Mar 2011, 12:26
Profile WWW

fan va grymt, det blir väl ljudklipp här då?
Laddar med popcorn och dricka![:p]

<b>NEJ FÖRHELVETE!!!! BYT INTE ORIGINALSÄKRINGEN!!!!!!</b>

05 Mar 2011, 13:04
Profile WWW

fan va grymt, det blir väl ljudklipp här då?
Laddar med popcorn och dricka![:p]

Och schema![:)]

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

***Every night I tell myself: I am the Cosmos***

05 Mar 2011, 17:47
Profile

Lynxtrap wrote:

Quote:
Och schema![:)]

Nja, regga dig på amp garage så hittar du massor av scheman där.

Har varit lite inblandad i det här så jag kan säga att finjustering av spänningar/arbetspunkt till förstegsrören verkar en av de saker som är betydligt mer kritiskt för att det ska klicka överhuvudaget än enskilda komponentvärden från de scheman som florerar. Det senare ger dock naturligtvis nyanskillnader och lite olika ton/respons.
Innan spänningarna ligger "rätt" inom ett ganska smalt område kan det kanske låta ok men lite sur kaffesump hursom liksom. Tror därför inte riktigt på att talibanmaniskt följa de där schemana.

Ger Sven-Johan rätt i 3h om det bara gäller att klämma dit komponenterna [:o)]. Men sen har det nog varit ca 20h "trim" så långt.

Nåväl just nu är alltsammans bara en testbänk/råttbo [:o)] för att se om det överhuvudtaget skulle kunna bli bra. Saknas fortfarande PAB (preampboost) och en hel del andra kompromisser. Vi river nog förhoppningsvis ut hela rasket och bygger från scratch sedan om/när vi hittat helt rätt för att bl a optimera layout & jordning vilket nog eg krävs för att klämma ut det allra sista.

06 Mar 2011, 15:32
Profile ICQ WWW

Efter att ha varit hämtat min "bassman" så har den nu utsatts för mer test.
Ni vet när man blir så där frågande när man spelar och lyssnar intensivt efter vad var det där för nånting, hur kan det låta så där och inte en enda pedal.... :-)
Helt otroligt och roligt på samma gång.
6G6B kanalen är mest en besvikelse -- Det är säkert inget fel på den blonda kanalen utan det är nog dumblekanalen som låter fördjävla bra helt enkelt och då är det inte färdigtweakat.
- Jag är rädd för att det blir att löpa hela linan ut och göra en totaldumble av allt ihop vilket innebär 1 kanal (vem behöver mer än en kanal??) och kanske en effectloop.

Mer info kommer kanske ngt ljudklipp om det går att göra den rättvisa....

06 Mar 2011, 17:49
Profile WWW

6G6B kanalen är mest en besvikelse --

Lät ju bra ju!
Men dumle är ju nåt annat det fattar man [:)]

07 Mar 2011, 13:53
Profile

leffje wrote:

6G6B kanalen är mest en besvikelse --

Lät ju bra ju!
Men dumle är ju nåt annat det fattar man [:)]

Jag har låtit den svettas ordentligt idag med tele och LP och det låter fantastiskt.
Den blonda kanalen fick "Lite" mer luft idag och då började det hända saker....det lät köttigt och med ett "bredare spektra" på ngt vis...så med mer luft och gas då händer det saker även med 6G6B kanalen....hehehe

07 Mar 2011, 17:13
Profile WWW
Reply to topic   [ 40 posts ]  Go to page 1, 2  Next