View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 11:19

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Marshall 1992 JMP Super Bass 
Author Message

Efter att med lyckat resultat ha fixat lite med min Fender Concert 2 med b.l.a elektrolytbyte i filter och biaskrets (första gången jag gjort detta) så blev jag nyfiken och öppnade min Super Bass 72:a.
Jag tänkte fråga några saker i denna tråd och börjar med kopplingen av huvudströmbrytaren.

Trots att förstärkaren hade en jordad stickpropp så hade nätkabeln bara två ledare! och polarity switchen var bortkopplad. Både fas och nolla var direkt kopplade till var sin av de två övre anslutningarna på DPST-switchen. På de två nedre anslutningarna fanns en svart kabel till 240V tapp (lila) samt en gul kabel ansluten till huvudsäkringen.

Image

Image

Kollade på Metroamps "byggsats" av 100-wattaren och där går svart "hot" från nätkabeln till båda övre anslutningarna på huvudströmbrytaren. Vit från nätkabeln går till huvudsäkringen. Sedan går 240V lila till båda nedre anslutningar på huvudströmbrytaren.

Övriga kablar verkar lika kopplade som Metros förutom att min har 6V från glödspänningen till indikeringslampan.

Har nu satt i en 3-ledarkabel med skyddsjordningen på närmaste kortsida chassi där det redan fanns hål.

Bör jag ansluta fas och nolla som på Metros förstärkare och alltså gå med nollan direkt till huvudsäkringen och inte direkt till huvudströmbrytaren?

20 May 2010, 18:42
Profile ICQ YIM WWW

Härligt. Ingen skyddsjord. Nära döden-upplevelse.

Så här brukar jag göra: Det spelar ingen roll vilken av inkommande tåtar du drar till säkringen. Du kan ändå inte kolla vilken av dem som är 0 eller fas när du kopplar in i jacket. Men dra en av dem först till säkringen, sedan till brytaren.

På brytaren kopplar du tåt från inkommande fas samt tåt från säkring. På undersidan 240V-tap till den sida som kommer från säkringen och PT:ns 0:a till andra sidan på brytaren. Så här alltså om det blev lite rörigt förklarat.

Image

/Gunnar

20 May 2010, 19:01
Profile

Tack Gunnar. Jag kopplade huvudströmbrytaren som du föreslog och det funkar fint. Förutom säkerhetsbiten bidrog säkerhetsjorden inte helt oväntat men ändå lite överraskande till att surrandet totalt upphörde när man släpper gitarrsträngarna. Nu kan man dra på upp mot 70 % volym utan att ett "susande brusande" börjar ta över från tystnaden.

Skärmning och omdragning av vissa känsliga kablar som det diskuterats om i andra trådar, hur mycket kan det göra för att minska sus och brus i volymområdet 70 % och över? Kan det bli nästan helt tyst även med så här hög volym?

Säkringarna på denna ska det vara 2 A huvudsäkring och 800 mA på HT?

23 May 2010, 19:30
Profile ICQ YIM WWW

Tack Gunnar. Jag kopplade huvudströmbrytaren som du föreslog och det funkar fint. Förutom säkerhetsbiten bidrog säkerhetsjorden inte helt oväntat men ändå lite överraskande till att surrandet totalt upphörde när man släpper gitarrsträngarna. Nu kan man dra på upp mot 70 % volym utan att ett "susande brusande" börjar ta över från tystnaden.

Skärmning och omdragning av vissa känsliga kablar som det diskuterats om i andra trådar, hur mycket kan det göra för att minska sus och brus i volymområdet 70 % och över? Kan det bli nästan helt tyst även med så här hög volym?

Säkringarna på denna ska det vara 2 A huvudsäkring och 800 mA på HT?

Viktigt här klargöra vad som är vad.

"Sus och brus" kommer vanligtvis och i huvudsak från antingen förstegsrör som är lite kassa eller från motstånd i B+linan inklusive anodmotstånd. I din stärkare skulle jag inte börja byta anodmotstånd, men det är klart att motsvarande i metallfilm skulle kunna reducera lite brus. Men jag säger - lev med brus och ta bort surr, brum och annat skit! Pröva olika förstegsrör istället. Det kan ge stor skillnad.

Men om du har surr är det en helt annan sak. Då får man börja jobba med jordningen som def kan förbättras i en gammelmarshall. Och skärma lite kabel. Detta tar inte bort sus och brus, men surr. Är allt schysst gjort ska det <u>inte finnas något surr alls</u> som inte kommer från gitarrens mickar. Gitarrens surr är en anna frågan.

Och ja. schysst skydsjorndning är en förutsättning för att få stärkaren signaljord att funka och ta bort surr.

Det kan, tycker jag, få finnas lite lite djupt 50Hz-brum från glöden, men det får då vara diskret på volym 8-10.

/gunnar

23 May 2010, 21:41
Profile
Reply to topic   [ 4 posts ]