Roadster wrote:
Tack Gunnar. Jag kopplade huvudströmbrytaren som du föreslog och det funkar fint. Förutom säkerhetsbiten bidrog säkerhetsjorden inte helt oväntat men ändå lite överraskande till att surrandet totalt upphörde när man släpper gitarrsträngarna. Nu kan man dra på upp mot 70 % volym utan att ett "susande brusande" börjar ta över från tystnaden.
Skärmning och omdragning av vissa känsliga kablar som det diskuterats om i andra trådar, hur mycket kan det göra för att minska sus och brus i volymområdet 70 % och över? Kan det bli nästan helt tyst även med så här hög volym?
Säkringarna på denna ska det vara 2 A huvudsäkring och 800 mA på HT?
Viktigt här klargöra vad som är vad.
"Sus och brus" kommer vanligtvis och i huvudsak från antingen förstegsrör som är lite kassa eller från motstånd i B+linan inklusive anodmotstånd. I din stärkare skulle jag inte börja byta anodmotstånd, men det är klart att motsvarande i metallfilm skulle kunna reducera lite brus. Men jag säger - lev med brus och ta bort surr, brum och annat skit! Pröva olika förstegsrör istället. Det kan ge stor skillnad.
Men om du har surr är det en helt annan sak. Då får man börja jobba med jordningen som def kan förbättras i en gammelmarshall. Och skärma lite kabel. Detta tar inte bort sus och brus, men surr. Är allt schysst gjort ska det <u>inte finnas något surr alls</u> som inte kommer från gitarrens mickar. Gitarrens surr är en anna frågan.
Och ja. schysst skydsjorndning är en förutsättning för att få stärkaren signaljord att funka och ta bort surr.
Det kan, tycker jag, få finnas lite lite djupt 50Hz-brum från glöden, men det får då vara diskret på volym 8-10.
/gunnar