View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Aug 2026, 17:16

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Anodmotstånd ECC83, hur hänger det ihop? 
Author Message

Post Anodmotstånd ECC83, hur hänger det ihop?
Jag tror jag förstått att om jag höjer anodmotståndet från ex 100k till 150k så höjer jag också förstärkningen (och det sägs också att man kan få ett "hårdare" ljud).
Men får man då också ett större "headroom" i det gainsteget? Jag menar, man sänker ju spänningen till anoden vilket borde innebära lägre "headroom"?
Jag tänker att om man drar det till extremer och har ett litet värde ex 20k så finns det inte så mycket förstärkt spänning kvar att ta ut på anoden, med resultat "låg" förstärkning. Men i stället högre anodspänning och högre "headroom"?

Nå'n som kan förklara lagom enkelt och generellt? [:D]

/Mats

<font size="1">"Helvetet kommer nog inte att innehålla några större överraskningar". Freddie Wadling</font id="size1">

08 May 2010, 12:44
Profile

Det handlar om vilken arbetspunkt du får. Om du ställer in katod och anodresistorn för max sving så kan vi säga att du står står mitt i rummet och kan svänga armarna fritt åt alla håll. Men ändrar du något så du kommer närmare en vägg så kommer du slå i den med armarna.
Säg att rummet krymper något när du höjer anodresistorn men du kommer samtidigt närmare mitten av rummet och får ändå mer svängrum för armarna.

(det blir alltså oftast lägre headroom när du sänker anodresistorn för att arbetspunkten hamnar nära vägen)

08 May 2010, 15:07
Profile

Hej Tubis, tack för svaret! Om jag funderar på det ett tag så känns det nog bra[:D]
Bra att jämföra med ett rum, tycker jag.

Om jag då sänkt värdet på anodresistorn och sedan ökar matningsspänningen till röret,
hamnar jag då mer mot mitten i rummet igen?

/Mats

<font size="1">"Helvetet kommer nog inte att innehålla några större överraskningar". Freddie Wadling</font id="size1">

08 May 2010, 20:46
Profile

Om jag då sänkt värdet på anodresistorn och sedan ökar matningsspänningen till röret,

/Mats

Inte alls....du bara ökar storleken på rummet.....något....för att hamna i mitten på rummet måste du ställa arbetspunkten utifrån alla parametrar vilket man gör genom att rita loadline på ett diagram och sedan koppla därefter.

Läs!! http://www.freewebs.com/valvewizard1/Co ... _Stage.pdf

Ökar du anodspänningen med allt annat samma så sänker du distortionen något. Men du kan aldrig få samma låga till samma insignal som när arbetspunkten ligger spot on.
Och du kan ju inte öka anodspänningen för mycket för då brinner röret.
Anledningen att lägga arbetspunkten ur sin center är ju oftast för att få distortionseffekter.

09 May 2010, 11:54
Profile

Guldlänk!

Tece, lödkolvsdressör

09 May 2010, 20:03
Profile ICQ YIM WWW

Guldlänk!

Tece, lödkolvsdressör

Hej tece! Jag kanske dyker upp hos dig i verksta'n i veckan om det är OK?

Och tack Tubis för länken! Ska läsa och begrunda.

/Mats

10 May 2010, 08:43
Profile

Axewall wrote:

/Mats

Inte alls....du bara ökar storleken på rummet.....något....för att hamna i mitten på rummet måste du ställa arbetspunkten utifrån alla parametrar vilket man gör genom att rita loadline på ett diagram och sedan koppla därefter.

Läs!! http://www.freewebs.com/valvewizard1/Co ... _Stage.pdf

Ökar du anodspänningen med allt annat samma så sänker du distortionen något. Men du kan aldrig få samma låga till samma insignal som när arbetspunkten ligger spot on.
Och du kan ju inte öka anodspänningen för mycket för då brinner röret.
Anledningen att lägga arbetspunkten ur sin center är ju oftast för att få distortionseffekter.

Hmm...nu börjar det hända saker i skallen[:)]

/Mats

10 May 2010, 08:48
Profile
Reply to topic   [ 7 posts ]