| Author |
Message |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10970 Location: I skogen utanför Göteborg
|
 AC i rörstärkarchassie
Hej!
Grejjar lite med en rörcombo och av en händelse upptäckte jag att det är ca 4VAC i chassiet på stärkaren. Skulle bara mäta glödspänningen [:D]
Känns lite lurigt, eller?
Hälsn. "Korven"
|
| 30 Apr 2010, 20:12 |
|
 |
|
d95err
|
Hur mätte du det? Dvs mellan vilka punkter?
Erik R
|
| 30 Apr 2010, 20:53 |
|
 |
|
awe
|
Magnus Olsson wrote: Hej!
Grejjar lite med en rörcombo och av en händelse upptäckte jag att det är ca 4VAC i chassiet på stärkaren. Skulle bara mäta glödspänningen [:D]
Känns lite lurigt, eller?
Hälsn. "Korven"
Nu fattar jag ingenting... 4 VAC i chassiet? Chassiet brukar vara jordat och därmed en referenspunkt för alla mätningar. Eller förenklat; den svarta sladden till instrumentet ansluter/håller man mot chassiet. Undantaget när du mäter glödspänningen (vilket verkar vara ditt primärmål), då mäter man (normalt sett) inte mot jord utan mellan glödspänningstrådarna.
|
| 30 Apr 2010, 20:53 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
Magnus här (korven somnade).
Tack för era svar!!!
DDet visade sig att det är krypström (eller vad man skall kalla det) i jorden i min lägenhet (i alla jordade uttag i huset). Skönt att det var där felet satt och inte i stärkaren. Fast det kanske inte är helt bra med ström i jorden?
/Magnus
|
| 30 Apr 2010, 21:00 |
|
 |
|
gammelnalle
|
Sällar mig till andra som frågat : Hur har du mätt??
Du skriver att jorden har krypström?? Says who?? Och HUR mätt??
Iofs kan vagabonderande SPÄNNINGAR uppstå, men för att mäta dessa och de strömmar de skapar måste man verkligen veta var och hur man skall mäta. I din central skall vägguttagets jord och nolla ha samma potential (oftast så "delade man upp" jord och nolla just i centralen- nu är det inte ovanligt med separat nolla och separat jord från transformatorn- så kallat 5-ledar system)
b
|
| 30 Apr 2010, 21:18 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
Korven mätte med en pinne på jorden (grön/gul) så det kan vara induktionsspänning.
Vill bara säga att jag inte vet ett dugg om detta [:D]
/Magnus
|
| 30 Apr 2010, 21:21 |
|
 |
|
d95err
|
Magnus Olsson wrote: Korven mätte med en pinne på jorden (grön/gul) så det kan vara induktionsspänning.
Jag fattar fortfarande inte. Vilka punkter mätte du mellan? Om ena "pinnen" var på skyddjord (grön/gul), var var den andra "pinnen"? Erik R
|
| 30 Apr 2010, 23:08 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
d95err wrote: Magnus Olsson wrote: Korven mätte med en pinne på jorden (grön/gul) så det kan vara induktionsspänning.
Jag fattar fortfarande inte. Vilka punkter mätte du mellan? Om ena "pinnen" var på skyddjord (grön/gul), var var den andra "pinnen"? Erik R Jag vet inte [:I], hoppas Hasse tittar in när han kommer hem och förklarar. /Magnus
|
| 30 Apr 2010, 23:10 |
|
 |
|
KorvJonsson
|
d95err wrote: Magnus Olsson wrote: Korven mätte med en pinne på jorden (grön/gul) så det kan vara induktionsspänning.
Jag fattar fortfarande inte. Vilka punkter mätte du mellan? Om ena "pinnen" var på skyddjord (grön/gul), var var den andra "pinnen"? Erik R Den hade jag där solen inte skiner... [:D] Jag hade bara en pinne i chassie, i vägguttag osv. Det är inget problem längre, eftersom skyddsjorden påverkade min mulitmeter redan innan man stoppade kontakten i stärken. Skumt var det iallafall. Tilläggas bör att jag tillbringar mina dagar på jobbet med en multimeter i näven så jag vet när det e dags att hissa på ögonbrynen. [;)] Tack för ert intresse anyway! [:)] Hugs \Hasse Mot Sherwoodskogen ->
|
| 30 Apr 2010, 23:48 |
|
 |
|
Tubis
|
Fattar inte? Använde du bara en av mätpinnarna och den andra fick dingla fritt i luften? Då får du ett mätresultat som motsvarar potentialskillnaden mellan luften och jord. Lite som åska. Ska du mäta en potentialskillnad mellan chassi och jord får du sätta ena pinnen mot chassit och andra mot jord. Har du ett värde då så är antingen jord och chassi separerade av någon krets eller så har helt enkelt jorden släppt eller fått dåligt kontakt med chassit.
|
| 01 May 2010, 09:37 |
|
 |
|
Ocku
|
Tubis wrote: Fattar inte? Använde du bara en av mätpinnarna och den andra fick dingla fritt i luften? Då får du ett mätresultat som motsvarar potentialskillnaden mellan luften och jord. Lite som åska.
Nej, han hade den i rumpan skrev han ju! [:)] Vilket också kan förklara åskan (beroende på vad han ätit). ------ Dom låter alla lika
|
| 01 May 2010, 09:50 |
|
 |
|
KorvJonsson
|
Tubis wrote: Fattar inte? Använde du bara en av mätpinnarna och den andra fick dingla fritt i luften? Då får du ett mätresultat som motsvarar potentialskillnaden mellan luften och jord. Lite som åska. Ska du mäta en potentialskillnad mellan chassi och jord får du sätta ena pinnen mot chassit och andra mot jord. Har du ett värde då så är antingen jord och chassi separerade av någon krets eller så har helt enkelt jorden släppt eller fått dåligt kontakt med chassit.
Har ganska bra koll var jag ska stoppa pinnarna så det är inte konstigt att jag blev förvirrad eller hur? [;)] Mot Sherwoodskogen ->
|
| 01 May 2010, 11:48 |
|
 |
|
KorvJonsson
|
Ocku wrote: Tubis wrote: Fattar inte? Använde du bara en av mätpinnarna och den andra fick dingla fritt i luften? Då får du ett mätresultat som motsvarar potentialskillnaden mellan luften och jord. Lite som åska.
Nej, han hade den i rumpan skrev han ju! [:)] Vilket också kan förklara åskan (beroende på vad han ätit). ------ Dom låter alla lika [:D] Nu ska vi se... jag hade ätit... en extremt god anrättning som Mange´s "kastrullhäxa" hade snickrat ihop. [:p] Är fortfarande mätt kan jag tillägga! [:I] Mot Sherwoodskogen ->
|
| 01 May 2010, 11:51 |
|
|