1/2 OT, schema Peavey Studio Pro 110 + lite smått
Var och slängde en massa bråte, och naturligtvis skymtade något gitarrförstärkaraktigt en bit ner i en binge i elektronikhörnet.
Ett styck Peavey Studio Pro 110, en transistorstärk på 65W med en 10-tummare. Jag tror den är från cirka 1990. Någon har mycket ordentligt skruvat av plåthörnena samt lyfthandtaget, bra att ha...
Visade sig att högtalarkablarna var avklippta, har troligen kopplats till externt kabinett. Kopplade trådarna rätt igen, och tryckte igång burken. Ett svagt brusande hördes, väldigt låg gitarrsignal kom så sakta upp, tills med en våldsam smäll stärkaren var helt igång.
Misstänker att den inte varit igång på många år, och e-lyterna var tomma? Något att byta kanske? de är som sagt 20 år ungefär.
Manualen var inga problem att hitta fanns på Peaveys hemsida. Däremot hittar jag inget schema, vill kolla upp hur fotpedalen (saknas) ska kopplas. Har förstått att det är dels för kanalswitch, dels för reverb. Det går ju att helt enkelt bara ta ett stereojack och några kabelstumpar och testa, men det är alltid trevligt med schema...
I nuläget förändras bara mängden brus när jag drar upp reverben, misstänker att pedalen måste kopplas in för att den ska funka?
Stärkaren låter riktigt trevligt för att vara ett soptippsfynd, en hel del tonmöjligheter. En av sönerna som har flyttat hemifrån ska få den att ha i studentrummet, tills jag fått byggt klart en rörstärkare till honom...[:)]
Och, om någon har tillgång till ett schema är jag tacksam.
/Lennart
http://www.specter.se