| Author |
Message |
|
k-john
|
 Tvärtyst Marshall
Får inte ett ljud ur min Marshall Slash signature 100w.
Alla rör lyser, och inga glapp i högtalarutgång. Har provat att knacka försiktigt på slutrören, med utan resultat. Möjligtvis så lyser 2:a röret från vänster bakifrån sett något svagare i botten. (?)
Till saken hör att jag är totalt novis på förstärkarteknik, så inlämning för reparation är närmast ett måste.
Men tips om orsak är välkommet!
Vill även ha rekomendationer om vilka rör som ska inhandlas till toppen, samt vart.
Rören ska vara 12ax7 och EL 34:or, men vilket fabrikat förordas.
Tack på förhand!
Edit: inga säkringar är trasiga.
|
| 21 Mar 2010, 12:47 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Finns det inte ett ljud från stärkaren i högtalaren, vare sig brum, brus? Kan vara vad som helst. Glapp. Totalhaveri. Man måste nog in och rota. Men pröva några saker först.
1) Sätt en tele-tele i loopen, från send till return. De blir lätt oxid där och signalen bryts - silencio (fast oftast mer som glapp eller sprak).
2) Testa att byta plats på de små rören, 12AX7. Hypotetiskt skulle du kunna ha ett trasigt rör sent i kretsen, fasvändaren eller sista rör före fasvändaren. Då blir det tyst.
Det kan finnas fler saker att testa. Någon som har mer idéer?
/Gunnar
|
| 21 Mar 2010, 14:26 |
|
 |
|
k-john
|
Izzy:
Nu har jag bytt plats på smårören och kopplat send/return. Inga förändringar. Joxat med standby knappen, skulle ju vara ett typiskt skitfel om den vore glapp. Även provat hötalarkabeln i båda uttagen.
Men förstärkaren är fortsatt knäpptyst.
|
| 21 Mar 2010, 15:23 |
|
 |
|
rudmark
|
Säkring nånstans då? Inte det minsta brus eller sus i hgt? Kolla kabel resp högtalare
|
| 21 Mar 2010, 16:34 |
|
 |
|
k-john
|
rudmark wrote: Säkring nånstans då? Inte det minsta brus eller sus i hgt? Kolla kabel resp högtalare
Båda säkringarna på baksidan (main fuse och TIA HT) är hela. Finns det nån annan säkring som jag inte vet om tro? Kablar och högtalare funkar fint med mina andra toppar. Förstärkaren är helt och hållet befriad från brus och sus!
|
| 21 Mar 2010, 17:29 |
|
 |
|
rudmark
|
Kan vara outputtrafan.... kolla inuti, man vet (dvs jag) inte om det sitter nån lurifaxsäkring inuti. Är stärkarn trasig nån annanstans ska det iaf väsa lite lite i hgt. Prövat att vicka slutrör? (dvs glapp i sockeln)
|
| 21 Mar 2010, 21:36 |
|
 |
|
1337storm
|
Men en Slash Signature är väl en Silver Jubilee? Då borde det väl finnas en/flera säkringar inuti oxå...eller? Öppna å kolla.
...Into the Valley of Death Rode the Sixhundred...
|
| 21 Mar 2010, 22:08 |
|
 |
|
PGW
|
1337storm wrote: Men en Slash Signature är väl en Silver Jubilee? Då borde det väl finnas en/flera säkringar inuti oxå...eller? Öppna å kolla.
Jo, den är väl samma - fast röd, så det borde det finnas. På min 50W Silver satt iaf 2 små silverfärgade säkringar på kretskortet - bytte dem bara mot vanliga hållare när de ballade ur. You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!
|
| 21 Mar 2010, 22:22 |
|
 |
|
k-john
|
Rudmark: jag har knackat lagom försiktigt på slutrören, dock inte vickat. Får testa.
1337storm och PGW. Det är en replica på Silver Jubilee, svart för övrigt[:)]
Ska kolla kretskortet efter säkrningar. Vi börjar nu närma oss k-john´s kunskapsgräns här...
|
| 21 Mar 2010, 23:06 |
|
 |
|
PGW
|
k-john wrote: Ska kolla kretskortet efter säkrningar. Vi börjar nu närma oss k-john´s kunskapsgräns här...
Tänk silverfisk[:0] i både storlek & färg så bör de vara lätta att identifiera, så såg de iaf ut i min Silver Jubilee. Du ska förstås ha 0 resistans mätt över vardera säkringen. Varningens ord förstås - det var den 1:a förstärkare jag plockade med själv & var lite oförsiktig, vilket resulterade i ett finger på ett av sockelöronen när jag satt & följde schemat. Oskön känsla i kroppen en bra stund efteråt, brännmärke på fingertoppen & allmänt sänkt självkänsla som resultat[:I][xx(][:D] You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!
|
| 22 Mar 2010, 13:17 |
|
 |
|
k-john
|
PGW wrote: k-john wrote: Ska kolla kretskortet efter säkrningar. Vi börjar nu närma oss k-john´s kunskapsgräns här...
Tänk silverfisk[:0] i både storlek & färg så bör de vara lätta att identifiera, så såg de iaf ut i min Silver Jubilee. Du ska förstås ha 0 resistans mätt över vardera säkringen. <b>Varningens ord förstås - det var den 1:a förstärkare jag plockade med själv & var lite oförsiktig, vilket resulterade i ett finger på ett av sockelöronen när jag satt & följde schemat. Oskön känsla i kroppen en bra stund efteråt, brännmärke på fingertoppen & allmänt sänkt självkänsla som resultat</b>[:I][xx(][:D] You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!! Nu har du satt ord på mina farhågor! Jag får nöja mig med okulär besiktning, dubbelkolla eventuella glapp. Om inget konkret upptäcks så åker jag raka vägen till närmsta rörmek med den. Vad har ni för rör-rekomendationer till denna Silver Jubilee topp? Sitter Svetlana EL34 slutrör i den nu. Vad finns det alternativ för classic Marshall-crunch?
|
| 22 Mar 2010, 15:30 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Om det finns säkringar på insidan borde det vara glödsäkringar. Men rören lyser ju. Alltså sannolikt inte detta problem. Men... check check.
Är du helt novis ska du förstås inte rota i den invändigt. Men det man kan göra är förstås öppna upp, ställa den mkt stadigt med insidan uppåt, köra igång med ström och högtalare inkopplad, ena handen i fickan, en trä- eller plastststicka i andra handen (20-30 cm lång) och picka runt överallt, kolla så att det inte är skitglapp någonstans. Det värsta som händer är att det sprakar lite.
Men lämna in den vid tvekan!
Jag skulle langat i en kvartett JJ E34L i den där. Kör du den så hårt så att du nyttjar slutstegsdist hade jag satsat på Watfords Cryobehandlade JJ E34L. Annars, om du mer kör liksom förstegsdist och håller ned master en del, går vanliga JJ utmärkt också.
Men först gäller det ju att hitta felet...
/Gunnar
|
| 22 Mar 2010, 18:10 |
|
 |
|
k-john
|
Izzy wrote: Om det finns säkringar på insidan borde det vara glödsäkringar. Men rören lyser ju. Alltså sannolikt inte detta problem. Men... check check.
Är du helt novis ska du förstås inte rota i den invändigt. Men det man kan göra är förstås öppna upp, ställa den mkt stadigt med insidan uppåt, köra igång med ström och högtalare inkopplad, ena handen i fickan, en trä- eller plastststicka i andra handen (20-30 cm lång) och picka runt överallt, kolla så att det inte är skitglapp någonstans. Det värsta som händer är att det sprakar lite.
Men lämna in den vid tvekan!
Jag skulle langat i en kvartett JJ E34L i den där. Kör du den så hårt så att du nyttjar slutstegsdist hade jag satsat på Watfords Cryobehandlade JJ E34L. Annars, om du mer kör liksom förstegsdist och håller ned master en del, går vanliga JJ utmärkt också.
Men först gäller det ju att hitta felet...
/Gunnar
Tack för det, Izzy! Det där pickandet med trä/plast-sticka är ungefär det jag vågar ge mig på. Har redan knackat på slutrören, får utöka den arbetsmodellen till övriga komponenter. Tack för rörtipsen. Krankar inte dessa stärkare fullt ut, så JJ´s verkar ju vara rätt i så fall. Har ytterligare 2 Silver Jubilee´s som behöver rörbyte framöver. 12ax7:or då? Vad langar man i för fabrikat/sort?
|
| 22 Mar 2010, 19:48 |
|
 |
|
Ocku
|
Jag skulle rekommendera att du låter någon kunnig söka efter felet. Du har redan fått tips på de mest allmänna och lättfixade felen. Skulle du trots allt hitta felet efter att du är inne och pickat med en träpinne så återstår frågan om du har tillräckligt med kunskap att utföra reparationen.
Om du har tur så hittar du en trevlig reparatör som låter dig vara med under felsökandet och reparationen. Då kan du lära dig mycket.
------ Dom låter alla lika
|
| 22 Mar 2010, 20:13 |
|
 |
|
Ocku
|
k-john wrote: Sitter Svetlana EL34 slutrör i den nu. Vad finns det alternativ för classic Marshall-crunch?
Vilka Svetlana finns där? Det finns nämligen två olika Svetlana. Består logon av ett "S" eller av ett "C" inne i en ring med vingar? JJ, som redan rekommenderats, är bra. ------ Dom låter alla lika
|
| 22 Mar 2010, 20:18 |
|
 |
|
k-john
|
Ocku wrote: k-john wrote: Sitter Svetlana EL34 slutrör i den nu. Vad finns det alternativ för classic Marshall-crunch?
Vilka Svetlana finns där? Det finns nämligen två olika Svetlana. Består logon av ett "S" eller av ett "C" inne i en ring med vingar? JJ, som redan rekommenderats, är bra. ------ Dom låter alla lika Loggan kan med lite vilja tolkas som ett "S". Något "C" i en ring med vingar är det inte. Jag har nu insett att förstärkaren ska köras till kunnig person. Är det inte ett synbart fel såsom säkring, kabelhaveri eller dylikt så står jag mig kort. Men tänkte passa på att låta teknikern byta rör och ställa bias samtidigt. Därför är det intressant med era tips och erfarenheter kring olika rörfabrikat och modeller. Tack för tipset, Ocku!
|
| 22 Mar 2010, 23:41 |
|
|