View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Aug 2026, 23:58

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Värma upp 
Author Message

Jag vet inte om jag är unik, men jag tycker att det tar rätt länge innan en rörstärkare låter som den ska.

Jag menar inte ålder utan snarast uppvärmning och "uppmjukning". Det verkar som att det är inte bara värmen på rören som gör ljudet utan också antalet anslag på gitarren.

Generellt tycker jag att det tar upp till 30 minuter innan stärkaren låter som jag vill. Den måste liksom pressas några gånger innan den får den rätta feelingen.

Frågan: Är det jag som är dåligt uppvärmd och blir bättre efter 30 minuter eller ligger det något i resonemanget om rörens fysik.

Fenderfreak

10 Mar 2010, 11:57
Profile ICQ YIM WWW

kan det ha med att öronen kroknar lite granna efter ett tags spelande.
Har inget belägg för detta utan det är taget från luften.

<i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">

10 Mar 2010, 13:58
Profile

Vad händer med högtalarna när de har fått värma upp spolen lite...? Kanske mer än man tror.

Jag vet att jag många gånger tyckt att högtalare låtit trist, plattpruttigt osv efter en timmes lirande, alltså det omvända.

Öronens uppvärming har nog stor betydelse.

/G

10 Mar 2010, 14:37
Profile

Jag vet att andra personer hävdar samma sak som du, men personligen har jag aldrig upplevt detta.

Vissa komponenter i en stärkare kan påverkas och t.ex. ändra värde något p.g.a. värme, men då tycker jag att man kan diskutera om stärkaren är frisk. Friska komponenter i en välservad stärkare bör, som jag ser det, inte påverka ljudet så som du beskriver.

En teori jag också hört, är att magneterna i högtalarna efter en stunds arbetande blir varma och därmed förlorar i magnetstyrka. Om så är fallet, påverkar det förståss ljudet. Jag vill minnas att detta (enbart eller framförallt) skulle gälla högtalare med Alnico-magneter, men jag vet inte.

Jag är överhuvudtaget ganska tveksam till att det faktiska ljudet från själva förstärkaren skulle ändras så som du beskriver. I alla fall så länge vi pratar om helt friska förstärkare.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

10 Mar 2010, 14:39
Profile

Sven-Johan wrote:

Jag är överhuvudtaget ganska tveksam till att det faktiska ljudet från själva förstärkaren skulle ändras så som du beskriver. I alla fall så länge vi pratar om helt friska förstärkare.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

I mitt fall kan det nog vara som så att stärkaren är frisk och jag är lite udda [:D] [:D] [:D]

Fenderfreak

10 Mar 2010, 15:21
Profile ICQ YIM WWW

Sven-Johan wrote:

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

I mitt fall kan det nog vara som så att stärkaren är frisk och jag är lite udda [:D] [:D] [:D]

Fenderfreak

Jag tror nog mer på att det beror på att man behöver värma upp som gitarrist, få igång fingrarna och ANSLAGET m.m. Mycket av tonen sitter i fingrarna, men det är väldigt mycket i själva anslaget åxå.

och det är när allt är på plats efter någon kvart- halvtimma som det börjar låta riktigt bra...

/Lennart

http://www.specter.se

10 Mar 2010, 15:42
Profile

Mind to muscle tar ju en bra stund att få igång...särskilt när man inte är 18 längre...tror det beror mycket på det. Sen tappar du diskanthörseln efter en halvtimmas malande så ..............jag tycker dock att själva ljudet blir tvärtom. När man malt ett tag så låter det sämre!!

10 Mar 2010, 17:30
Profile
Reply to topic   [ 7 posts ]