View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 11:58

Reply to topic  [ 12 posts ] 
Högljud stärkare, vad göra? 
Author Message

Tänkte höra vilka alternativ som finns för att sänka volymen i en väldigt högljud stärkare. Har kollat på Musicman´s 130 watts stärkare och gillar ljudet grymt men dom ska vara sjukt högljudda och undrar vad som rekommenderas för att göra dom mer hanterliga. Powerscaling? Attenuator? Eller går det att modda dom och sänka effekten till ngt mer hanterligt, typ 20 W?

Tacksam för svar.

"A Guitar ain't a Blues Guitar til its Been in a Pawn shop"

17 Feb 2010, 18:14
Profile ICQ YIM WWW

Allt går. Nästan. En del av det du gillar är förstås att den är så högljudd.

- Power scalinng är utmärkt om du vill behålla slutstegsdist på lägre volym. Men det är väl höga spänningar som tusan i den där? Och det är då rätt meckigt få ned effekten. Värmeutvekclingen är en utmaning. Jag har gjort det i en Laney klipp och det var mkt trial & error innan det funkade. Men det blev bra!
- Attenuator är rätt dyrt, eller kostar mkt pengar i alla fall.
- Man kan kanske rycka slutrör, men det tycker jag är det tristaste altenativt.
- En bra postfasvändarmaster kan ta ned volymen lite och du kan behålla lite lagom schysst crunch, men då främst från försteg och fasvändare. Billigt som faen-
- Kanske EL84-konverters funkar, men det förändrar karaktären en hel del.

Några förslag.

Vad vill du egentligen uppnå?

/Gunnar

17 Feb 2010, 18:34
Profile

Tackar för förslagen.

Det som jag skulle vilja uppnå är att få lite chrunch utan att behöva ha hörselkåpor på. Går man över 2:an på volymen så blir det så högt så det knappt går att vara kvar i rummet. Headroom finns det gott om mao, ngn distmaskin är det inte och det behövs inte heller men lite chrunch skulle inte skada i hanterbara volymer.

Hur funkar en postfasvändarmaster? Aldrig hört talas om en sådan. Man kanske får köra så lågt det går med det rena ljudet och köra med pedaler för det lite skitigare ljudet.

17 Feb 2010, 19:04
Profile ICQ YIM WWW

Det finns en volymratt, den går det ju alltid att skruva på! [:)]
På min gammla Musicman 65wattare finns en "halfpower-switch",men den sänker inte volymen mycket att tala om,är mer till för att spara högtalarna i combon (2x10"). Min personlga uppfattning är att den inte heller låter som bäst på sin maxvolym,utan snarare halvvägs.

pudas

17 Feb 2010, 20:09
Profile

Det är nu du behöver en pedal [:D]

Sätt en TS framför för att få till crunchen. Med det rena ljudet i stärkaren får du en fast och tydlig botten, men pedalen ger dig litet sprick på toppen. Ett väldigt funktionellt ljud.

17 Feb 2010, 21:38
Profile ICQ WWW

Ljudfreak wrote:

Det är nu du behöver en pedal [:D]

Sätt en TS framför för att få till crunchen. Med det rena ljudet i stärkaren får du en fast och tydlig botten, men pedalen ger dig litet sprick på toppen. Ett väldigt funktionellt ljud.

Det får nog bli ngt sånt. Läste lite visdomsord från en snubbe på ett amerikanskt forum: det är lättare att "ruffa" till ett stort rent ljud än att städa upp ett distorerat litet ljud. Ligger nog mkt i det.

17 Feb 2010, 22:46
Profile ICQ YIM WWW

cheepo63 wrote:
Det får nog bli ngt sånt. Läste lite visdomsord från en snubbe på ett amerikanskt forum: det är lättare att "ruffa" till ett stort rent ljud än att städa upp ett distorerat litet ljud. Ligger nog mkt i det.

Svaret på hur mycket effekt man behöver i en rörstärkare, handlar oftast om hur starkt man behöver spela med ett rent ljud. Har du blåsare, keyboards, trummor eller en klåfingrig gitarrkollega att ta hänsyn till så krävs det en del. Har du en 18wattare kan du få ett bra leadsound utan master, men du kan aldrig få det tillräckligt starkt och rent. Så en pedal med litet grit, funkar fint. Testa Barber eller en moddad BD-2, som faktiskt kan låta väldigt likt en förstärkare.

17 Feb 2010, 23:23
Profile ICQ WWW

Tackar för förslagen.

Det som jag skulle vilja uppnå är att få lite chrunch utan att behöva ha hörselkåpor på. Går man över 2:an på volymen så blir det så högt så det knappt går att vara kvar i rummet. Headroom finns det gott om mao, ngn distmaskin är det inte och det behövs inte heller men lite chrunch skulle inte skada i hanterbara volymer.

Hur funkar en postfasvändarmaster? Aldrig hört talas om en sådan. Man kanske får köra så lågt det går med det rena ljudet och köra med pedaler för det lite skitigare ljudet.

Postfasvändarmaster, ppimv, sitter mellan fasvändare och slutrör. En traditionell master sitter mellan försteg och fasvändare.

Ppimv är en bra lösning i low gain-förstärkare, sådana som alltså inte distar så mkt i försteget. Med ppimv får du ett snyggare crunch-ljud på lite lägre volym, eftersom man inkluderar fasvändaren som ett crunchande steg. Men disten blir taggig och aggressiv om man tar ned volym mkt och pressar fasvädnaren hårt.

Low gain-förstärkares försteg låter sällan bra när det distar samtidigt som fasvändare + slutsteg går rätt rent. Disten känns fattig och spretig, eftersom i princip bara ett förstärkningssteg distar. Snygg dist i rörstärkare får man när fler steg samverkar och distar. Mkt enkelt uttryckt.

Det man missar med ppimv är den dist som går att få i slutrören, eftersom man tar ned signalnivån före slutrören. Men att få fyra slutrör i en Music Man att dista, med typ 6-700V (?) på slutrörsanoderna [:0] - ja det kräver rejält med signal in och det blir en grym volym ut.

Att sätta in en ppimv handlar om en dubbelpot för 50 kr och en timmes pyssel.

Allt detta förutsätter att vi snackar om MM helrörstärakre, inte senare transistorapparater med rörslutsteg.

Ett bra alternativ är förstås en pedal som adderar det där lilla extra crunchet. Här tycker jag Timmy är en makalöst bra pedal för detta ändmål. Men det är ju en djungel och lika många smaker som gitarrister. En del tycker ju till och med att midhumapnde och baskapande Tubescreamer-pedaler är transparenta (det finns en tråd om det där just nu på allmänna forat).

Den frågan som ja/vi väl borde ställt först, innan allt detta tomgångstugg, är varför du ska ha en 130w-stärkare om du ändå inte kommer pressa den till ens lite lite slutstegdist?

/Gunnar

18 Feb 2010, 10:49
Profile

Allt detta förutsätter att vi snackar om MM helrörstärakre, inte senare transistorapparater med rörslutsteg.

Jag trodde alla Musicman var hybrider. Alla 130W-modeller jag kan se på Schematicheaven verkar i alla fall vara hybrider:
http://www.schematicheaven.com/post70s.htm

(Har dock inte kollat igenom så noga)

EDIT: Så för att veta vad som går att göra på just den här stärkaren måste man veta mer om exakt vilken modell det är.

Erik R

18 Feb 2010, 11:01
Profile

...Eller går det att modda dom och sänka effekten till ngt mer hanterligt, typ 20 W?
Izzy wrote:

...Den frågan som ja/vi väl borde ställt först, innan allt detta tomgångstugg, är varför du ska ha en 130w-stärkare om du ändå inte kommer pressa den till ens lite lite slutstegdist?
Hmmmm... Ja, jag undrar också. [:0]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

18 Feb 2010, 11:35
Profile

Izzy wrote:

Jag trodde alla Musicman var hybrider. Alla 130W-modeller jag kan se på Schematicheaven verkar i alla fall vara hybrider:
http://www.schematicheaven.com/post70s.htm

(Har dock inte kollat igenom så noga)

EDIT: Så för att veta vad som går att göra på just den här stärkaren måste man veta mer om exakt vilken modell det är.

Erik R

Här står att i de senare modellerna ersattes 12AX7 med transor. Det var kanske bara fasvändaren som var rör? Så var det nog.
http://www.pacair.com/mmamps/Misc__Info/Model_Chart/model_chart.html

/Gunnar

18 Feb 2010, 11:50
Profile

Ja, utöver slutrören var det bara fasvändaren som också var
rör på vissa modeller, transistorförförstärkare i samtliga.
Skaffa en 65 wattare om du vill ha en MM.
Den ger högt rent ljud så det räcker och blir över och
låter enligt min mening bättre än 50 wattaren.
Halfpower-switch ger som sagt ingen subjektiv volymsänkning,
disten blir däremot lite annorlunda vilket en del gillar, andra inte...

18 Feb 2010, 12:21
Profile
Reply to topic   [ 12 posts ]