| Author |
Message |
|
Joppi
|
 Renare ljud i en Blackstar Artisan 15
Riktigt trevlig stärkare, det enda är att den spricker upp lite tidigt för min smak... (Är väl lite det som är poängen med den iofs) Tyvär verkar det ruskigt svårt att få tag på schema, ingen som kollat närmare på den? Lägger en länk, har inte lärt mig lägga upp bilder än... http://www.blackstaramps.co.uk/products ... san15.html
|
| 12 Jan 2010, 23:38 |
|
 |
|
Tudor
|
Ta gärna lite kort å lägg upp så man får se hur den ser ut inuti. Är PTP så då går det lite lättare å klura ut hur den är uppbyggd!
|
| 13 Jan 2010, 00:56 |
|
 |
|
Joppi
|
Ska försöka ta lite bilder och lägga upp, har den ligger i turnébussen just nu men jag ska plocka med den hem efter spelningen i helgen. Lite dålig på hur man lägger upp bilder på bojen men det borde ju gå att lista ut.... Tudor wrote: Ta gärna lite kort å lägg upp så man får se hur den ser ut inuti. Är PTP så då går det lite lättare å klura ut hur den är uppbyggd!
|
| 13 Jan 2010, 10:24 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Med tanke på informationen som finns på sidan du länkade till misstänker man att stärkaren har vissa likheter med gamla VOX AC15 och AC30/4 och kanske med vissa Matchless m.fl. VOX-inspirerade stärkare.
Att öka stärkarens headroom är inte så lätt utan att även tonen ändras. Schema och att titta i stärkaren hade varit kul för att svara bättre. Större utgångstransformator, ge stärkaren fast biasspännning och/eller att förse stärkaren med återkoppling är några saker som sannolikt skulle öka dess headroom, men ljudet skulle också ändras, mer eller mindre, och de två senare moddarna är nog inte så enkelt att göra i denna stärkare...
Undrar vilken Celestion G12M-högtalare som sitter i? "Heritage Series G12M" eller "G12M Greenback" som Celestion kallar dem.
Heritage Series G12M har en känslighet på 96 dB. G12M Greenback har en känslighet på 98 dB.
Att byta till en högtalare som har 3 dB högre känslighet ger samma resultat som att dubbla förstärkarens uteffekt!
Celestion G12H har en känslighet på 100 dB. Celestion G12 Century har en känslighet på 102 dB. Båda dessa låter bra till rena ljud, tycker jag, och det är väl rena ljud du är ute efter eftersom du vill ha mer headroom... [;)]
G12 Century verkar inte tillverkas längre utan nu finns bara G12 Century Vintage som inte har alls lika hög känslighet.
G12 Century låter, enligt många gitarrister, "renare" än andra Celestion. Verkar tyckas att den rent av är för ren och tydlig... Jag tycker det är en underbar högtalare som ändå borde vara lätt att få tag på fortfarande. Ny eller begagnad. Med en sådan skulle stärkaren låta, typ, som en 30 - 50 wattare, istället för 15 Watt...
Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 13 Jan 2010, 11:00 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
 Heritage Series G12M  G12M 'Greenback'  G12H  G12 Century Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 13 Jan 2010, 11:08 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Även Jensen neodyn är ett bra val, enligt mig en mycket trevligare högtalare än G12 Century Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 13 Jan 2010, 12:56 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Amp Healer wrote: Även Jensen neodyn är ett bra val, enligt mig en mycket trevligare högtalare än G12 Century
 98,4 dB känslighet enligt Jensen själva. Bara som en liten komplettering... [;)][:)]
|
| 13 Jan 2010, 13:02 |
|
 |
|
K-G
|
Sven-Johan wrote: Amp Healer wrote: Även Jensen neodyn är ett bra val, enligt mig en mycket trevligare högtalare än G12 Century
 98,4 dB känslighet enligt Jensen själva. Bara som en liten komplettering... [;)][:)] Neohögtalaren funkar förbannat bra ihop med en Celestion Century Vintage...en mycket bra mix [8D] Vill man ha högre ljud innan dist, ja då finns det fanimej ingen bättre högtalare än Celestion Centuryn....men man får också förbereda sej på att denne högtalare obönhörligen talar om när du lirar fel..men ett underbart fint ljud när det blir rätt [^] [url="http://www.theboogiecats.com/"]  [/url]<font color="pink"><i>Att märka ord är den svages sätt att hämnas!"]</font id="pink"> http://www.myspace.com/theboogiecats
|
| 13 Jan 2010, 14:37 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Boogiecats wrote: ...Vill man ha högre ljud innan dist, ja då finns det fanimej ingen bättre högtalare än Celestion Centuryn....men man får också förbereda sej på att denne högtalare obönhörligen talar om när du lirar fel..men ett underbart fint ljud när det blir rätt [^]
Krille! Jag hoppades på att du skulle kommentera... [:)][:X] Och för att förtydliga så antar jag att du, i ovanstående, menar "Century" och inte "Century Vintage"... Sven-Johan
|
| 13 Jan 2010, 14:52 |
|
 |
|
K-G
|
Sven-Johan wrote: Boogiecats wrote: ...Vill man ha högre ljud innan dist, ja då finns det fanimej ingen bättre högtalare än Celestion Centuryn....men man får också förbereda sej på att denne högtalare obönhörligen talar om när du lirar fel..men ett underbart fint ljud när det blir rätt [^]
Krille! Jag hoppades på att du skulle kommentera... [:)][:X] Och för att förtydliga så antar jag att du, i ovanstående, menar "Century" och inte "Century Vintage"... Sven-Johan Centuryn har ju en högre verkningsgrad än vad Century Vintage har...så jag menade Centuryn[:)] [url="http://www.theboogiecats.com/"]  [/url]<font color="pink"><i>Att märka ord är den svages sätt att hämnas!"]</font id="pink"> http://www.myspace.com/theboogiecats
|
| 13 Jan 2010, 14:58 |
|
 |
|
Joppi
|
Hej, tack för svaren. Oehört intressant att det med skillnaden mellan element, en sida jag inte tänkt på utan mer bara rent frekvensmässigt...
Det som sitter i nu är ett vintage 30 element alltså 100db känslighet..
Har ett Red Fang element ligger som jag tänkt testat, men som inte blivit av. Det har en känslighet på 103db.
Är grymt sugen på att även testa ett G12M-Greenback, tror jag känner en kille som jag kan låna ett av för test...
|
| 13 Jan 2010, 15:17 |
|
 |
|
K-G
|
Joppi wrote: Hej, tack för svaren. Oehört intressant att det med skillnaden mellan element, en sida jag inte tänkt på utan mer bara rent frekvensmässigt...
Det som sitter i nu är ett vintage 30 element alltså 100db känslighet..
Har ett Red Fang element ligger som jag tänkt testat, men som inte blivit av. Det har en känslighet på 103db.
Är grymt sugen på att även testa ett G12M-Greenback, tror jag känner en kille som jag kan låna ett av för test...
Testa Red Fang före Greenback...personligen tycker jag att Greenbacks är allmänt "sladdriga" i tonen, men kan säkert funka i rätt låda [url="http://www.theboogiecats.com/"]  [/url]<font color="pink"><i>Att märka ord är den svages sätt att hämnas!"]</font id="pink"> http://www.myspace.com/theboogiecats
|
| 13 Jan 2010, 15:29 |
|
 |
|
Ocku
|
Bra tips det där med högtalarelement.
Har du använt low inputten när du sökt rent ljud? Har du kört kanalerna parallellt?
------ Dom låter alla lika
|
| 13 Jan 2010, 18:59 |
|
 |
|
Joppi
|
Yes, Brukar köra 2 olika varianter som jag tycker låter bäst. Variant 1: Low inputten och på channel 1 och parallellt med channel 2 har varvat lite mellan singel och push/pull Blir lite fetare ljud men lite mindre attack Variant 2: Low inputten på channel 2 i single ended läge, mer attack. Har gått över den här varianten mer och mer... Ocku wrote: Bra tips det där med högtalarelement.
Har du använt low inputten när du sökt rent ljud? Har du kört kanalerna parallellt?
|
| 13 Jan 2010, 19:11 |
|
 |
|
Ocku
|
Joppi wrote: Yes, Brukar köra 2 olika varianter som jag tycker låter bäst. Variant 1: Low inputten och på channel 1 och parallellt med channel 2 har varvat lite mellan singel och push/pull Blir lite fetare ljud men lite mindre attack Variant 2: Low inputten på channel 2 i single ended läge, mer attack. Har gått över den här varianten mer och mer... Ocku wrote: Bra tips det där med högtalarelement.
Om du vill ha mera headroom så ska du använda push-pull istället för single end. ------ Dom låter alla lika
|
| 13 Jan 2010, 20:20 |
|
 |
|
Joppi
|
Jo det är jag med på... Ocku wrote: Joppi wrote: Yes, Brukar köra 2 olika varianter som jag tycker låter bäst. Variant 1: Low inputten och på channel 1 och parallellt med channel 2 har varvat lite mellan singel och push/pull Blir lite fetare ljud men lite mindre attack Variant 2: Low inputten på channel 2 i single ended läge, mer attack. Har gått över den här varianten mer och mer... Ocku wrote: Bra tips det där med högtalarelement.
Om du vill ha mera headroom så ska du använda push-pull istället för single end. ------ Dom låter alla lika
|
| 13 Jan 2010, 20:51 |
|
 |
|
Joppi
|
Nu har jag slängd i red fang elementet och det var en klar förbättring. Mer headroom och även lite mjukare ljud, mer i min smak... Testade även med en sluten 2x12 med g12t-75 i, finns nog bättre element men den slutna lådan och 2 högtalare gjorde att det lät jäkligt gött... Varmare och framförallt mer botten... Men nu är jag sugen på att skaffa ett blått element  Nån som testat webers? Sugen på att köpa ett blue och ett silver... Lika bra att testa ordentligt så man lär sig nån gång 
|
| 25 Jan 2010, 22:25 |
|
|