En snabb google sökning gav:
http://www.harmony-central.com/Guitar/guitar-amp-evolution.htmlVäldigt förenklat och saknar mycket information dock
Mina tankar:
3 gainsteg är en bra utgångspunkt om man gillar klassisk rock (punk, hårdrock) distortion (3 + katodföljare för mer "Marshallsound"; att det grynar och inte geggar när man pressar försteget, jämför skillnaden på en vad som händer när man pressar en distpedal och en fuzz typ. Dålig liknelse men ah vad fan.)
2 är bra för renare ljud, 4 är highgain, mer än så kan man lika väl bara köra en distpedal framför en 3 stegspreamp eftersom det antagligen är oändlig sustain och ingen dynamik man är ute efter i vilket fall.
För mig personligen så är det slutstegsdistorionen som är hela poängen dock,
man får helt enkelt aldrig samma dynamik och komplexitet ur ett försteg hur bra designat det än är.
Jag menar en trainwreck är 3 steg plus fasvändare till slutsteget,
och den distar liksom bakifrån och fram, slutstegsdistortionen är det markanta, senn kommer förstegsdistortionen mer och mer när det börjar låta hårdrock. Själv undrar jag varför i hela världen man någonsin skulle vilja ha mer distoriton än så.
Annan eq (för metallica eller dylikt), sure, och då kanske man behöver fler steg till alla filter och grejer (tveksamt, det shuntas bort så mycket redan i de olika stegen, det handlar bara om att sprida ut det på många steg, se slashs signatur silver jubilee försteg t.ex.)
En förstärkare låter alltid bäst när hela förstärkaren distar och liksom jobbar tillsammans i min åsikt, problemet är att de flesta förstärkare låter för högt för att man någonsin ska nå dit, men då borde man ju göra något åt det vid källan, powerscalea, använda isolationsbox, eller helt enkelt ett mindre slutsteg (själv har jag använt ett 2W (el95 single-end) hifi-rörslutsteg på sistone, funkar aldeles finfint med förvånansvärt komplex distortion, klarhet, bett och "styvhet", påminner mig om min gamla Marshall Superbass på det sättet, fast utan samma botten och kraft så klart),
och inte fläska på med fler förstärkningssteg i försteget, om man vill ha mer kompression så skaffa en bra kompressorpedal liksom (eller använd en av alla oändlighet många kompressions trix som finns, lampa i serie med högtalaren och LDR till jord efter andra gainsteget o.s.v.)
Så tänker jag. Jag vet inte om det gör dig något klokare,
men jag tror säkert att andra bojare kommer fylla i detaljerna på ett bättre sätt än jag kan.
(Och kanske komma med helt andra åsikter också[:p])
Hur som helst,
så ha det bra =)
Hälsningar
/Hans Ryding
Tidigare kännd som Toolfreak på gamla planket, för dom som minns =)