View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 00:32

Reply to topic  [ 18 posts ] 
Kolmassa, nya eller NOS? 
Author Message

Post Kolmassa, nya eller NOS?
Läser bara Allen Bradley överallt, ska man ha nya eller NOS för mest "mojo". Har gamla "driftat" för mycket eller behöver de inte ha gjort det? Tänker köpa 2 st 100k's och sätta som r18 och r19 (PI plates) i en 18w enligt tips från 18w-forum.

Det rör sig bara om 2 st så skit i om dom brusar mer.

09 Jan 2010, 09:40
Profile

det beror på vilken 18W du pratar om..
enligt vilket schema då (gärna länk)

som du själv är inne på så "driftar" 20% kolmassmotstånd rätt rejält- så "mojon" KAN lika väl vara just avvikelsen från originalvärdet- och tro INTE att du kan ohmmäta, för värdet (kan) ändras av temperaturen -som dessutom är beroende av strömmen genom motståndet.

b

09 Jan 2010, 10:15
Profile

Det är väl under långvarig drift som kolmassa brukar drifta i värde? NOS brukar hålla sig kring rätt värde +/- 5% när de är nya, precis som nytillverkade.

Mkt Mojo och något att skryta med: NOS á 10 kr st eller mer.
Lite mindre Mojo men samma väl- och oljud: nya kolmassa á några kr st.
Det bästa, eller sämsta, från två världar: kolfilm.
Ett vanligt tråkigt oproblematiskt liv: små blå metalfilm 0.6w från Elfa.

Det ökade bruset i en 18w low gain-stärk (om det är vad du tänker använda dem till) blir antagligen marginellt. Får du tag på NOS till rimlig kostnad är det väl bara att slå till. Men det kommer låta precis likadant med nya kolmassa.

/Gunnar

09 Jan 2010, 10:21
Profile

r18 r19?

På "PI Plates" som dom skriver, vad det då heter på svenska. Har läst endel och många säger att det bara är där som det ger något att ha kolmassa.

Izzy wrote:

Men det kommer låta precis likadant med nya kolmassa.

Ok. Antar att du har testat då. Råkade snubble över någon som skrev det här "The mojo from CCs comes from the fact that they have a relatively high voltage coefficient of resistance, and this can basically only be exploited by using them as plate resistors. I think that modern CCs probably have a lower lower VCOR than vintage ones, but I don't know for sure."

Men han kanske är helt ute och cyklar, det var därför jag frågade.

Izzy wrote:

Det bästa, eller sämsta, från två världar: kolfilm.

Det är det jag tänkte testa byta ut på dessa två platser.

Här är en länk om kolmassa och mojo: http://geofex.com/Article_Folders/carbon_comp/carboncomp.htm

09 Jan 2010, 10:34
Profile

Sen när man vrider på och öronproppparna är i och trummisen börjar dunka. Hör man mojot?

09 Jan 2010, 11:47
Profile

Om du läser det som står i länken ser du att "mojon" i det här fallet handlar om en introduktion av viss resistor-distortion. Väldigt många anser att det är verkligt men du kanske är av en annan åsikt?

Själv har jag för lite erfarenhet för att veta[:I]. Tycker jag det är värt att prova för max 50 kr? Svar: Ja.

Tycker inte fler än mig det är roligt att testa sånt här? Klart ni gör! Men ändå måste vi ta den här diskussionen varenda gång, om att det inte spelar nån roll om man lajnar gitarren in i mixerbordet, kör en line6 spider 1, eller spelar i en gammal tweedfender från 50-talet.[:D]

Tillbaka till ämnet, någon som vet var man kan köpa just NOS 100k carbon comp resistorer? Jag hittar bara nya, eller fel värden.

09 Jan 2010, 12:17
Profile

Tillbaka till ämnet, någon som vet var man kan köpa just NOS 100k carbon comp resistorer?

http://metroamp.com/

Bra shop. Bra grejor. Bra folk. Tyvärr over there.

Visst är det mkt mojo med dessa små tingestar. Och när tinntusen sätter in och trummis smiskar skinn spelar det inte någon jäkla roll.

Men det är ändå kul att finlira och fintrimma. Det gör vi väl alla som håller på med rörprylar. Några justerar B+, andra testar komponentmaterial, en och annan vänder kablar fram och tillbaka, rörens arbetspunkter trimmas, bias upp och ned, frekvenser boostas och släpps fria, NOS rör och inte. Vad som spelar verklig roll - ja, det kan man bara avgöra själv.

Jag tycker det är jätteroligt att testa sådana gamla fina/kassa komponenter. Det händer lite lite med ljudet, tycker jag. Svårt definiera exakt vad.

/Gunnar

09 Jan 2010, 12:52
Profile

T ex här http://www.hificollective.co.uk/catalog/-c-61_62_189.html

Jag har ALDRIG haft problem med gamla 1 watts kolmassamotstånd. De kan ju suga i sig fuktighet när de blir äldre och ändra humör, men så är ju fallet även med oss människor....

"Dom låter alla olika"

09 Jan 2010, 12:52
Profile ICQ WWW

T ex här http://www.hificollective.co.uk/catalog/-c-61_62_189.html

Jag har ALDRIG haft problem med gamla 1 watts kolmassamotstånd. De kan ju suga i sig fuktighet när de blir äldre och ändra humör, men så är ju fallet även med oss människor....

"Dom låter alla olika"

Dom där är från 90'talet. Räknas det som NOS?[:D] Hur som helst, tänkte använda 1/2 wattare. Sägs att det är det man ska ha ifall det ska bli någon resistordistorsion! :)

Edit: <font color="red">Idag är det ju lördag så det kanske blir att suga i sig lite fukt! [:D]</font id="red">

09 Jan 2010, 13:05
Profile

begagnade ½W 100K 10% kan du få av mig mot porto....
b

09 Jan 2010, 14:03
Profile

Om du läser det som står i länken ser du att "mojon" i det här fallet handlar om en introduktion av viss resistor-distortion. Väldigt många anser att det är verkligt men du kanske är av en annan åsikt?

Själv har jag för lite erfarenhet för att veta[:I]. Tycker jag det är värt att prova för max 50 kr? Svar: Ja.

Tycker inte fler än mig det är roligt att testa sånt här? Klart ni gör! Men ändå måste vi ta den här diskussionen varenda gång, om att det inte spelar nån roll om man lajnar gitarren in i mixerbordet, kör en line6 spider 1, eller spelar i en gammal tweedfender från 50-talet.[:D]

Det är nog värt att belysa varje gång ja eftersom det är folk som läser som inte vart med varje gång tidigare. Det är så mycket mojo på nätet om att små subtila saker skulle ta en till amp heaven bara man byter ut dessa delar. Det kan lika väl som det låter bättre i en persons öron låta sämre i en annans. Skulle du i ett blindtest ställa upp stärkare med eller utan kolmassa skulle du nog inte kunna avgöra vilka som har det genom att lyssna efter vilka som låter bäst. Men när du själv byter kommer du nog tycka det låter bättre eftersom du är inställd på det. Det kallas placebo.
En kolmassa kommer ge en liten olinjäritet men det kommer självklart inte vara en distmaskin.

09 Jan 2010, 14:22
Profile

Det är nog värt att belysa varje gång ja eftersom det är folk som läser som inte vart med varje gång tidigare.

Jag tror de flesta som kollar in "rörforumet" är rätt nördiga så jag tror inte det är nödvändigt. Dessutom är nog de flesta sunt skeptiska, även jag.

Tubis wrote:

Det är så mycket mojo på nätet om att små subtila saker skulle ta en till amp heaven bara man byter ut dessa delar.

Jag upplever inte det på samma sätt, jag läser det kritiskt och tar reda på mer om sådant som jag tror passar mig. Jag har bytt mycket saker på mina gitarrer/förstärkare och ofta byter jag tillbaks till original igen för att jag inte gillade förändringen. På den här förstärkaren har jag bytt till NOS rör och testat andra högtalare men tycker ändå inte den låter som en vintageförstärkare så jag testar några saker till. Om 20 kr kan ta mig ett minimalt steg i rätt riktning blir jag glad, gör det inte det så är det bara återställa.[:)]

Tubis wrote:

Det kan lika väl som det låter bättre i en persons öron låta sämre i en annans.

Ja, de flesta är nog överens om att ljud är subjektivt. Men de flesta som hänger här på "rörforumet" gillar nog vintageförstärkare eller hemmabyggda p-t-p bättre än nya massproducerade kretskortsförstärkare. Kolmassa använde man främst i vintageförstärkare - inte värt att prova?

Tubis wrote:

Skulle du i ett blindtest ställa upp stärkare med eller utan kolmassa skulle du nog inte kunna avgöra vilka som har det genom att lyssna efter vilka som låter bäst.

Nya förstärkare varken låter eller känns som vintageförstärkare, jag vet inte vad som saknas. Men jag tar gärna myrsteg i rätt riktning, speciellt om det inte kostar speciellt mycket pengar. Jag tycker inte att jag har råd att ha en förstärkare som jag inte är helt nöjd med, då slutar det bara med att jag säljer den - därför moddar och experimenterar jag hellre.

Tubis wrote:

Men när du själv byter kommer du nog tycka det låter bättre eftersom du är inställd på det. Det kallas placebo.

Nä, jag behöver inte ens lägga en spänn på det här. Och även om det kostade mig 50kr så skulle jag inte känna att jag behövde försvara det bytet. Du ser, för mig är det bara roligt att testa hur jag kan komma närmre det jag söker. Blev det sämre kommer jag vilja återställa det.

Tubis wrote:

En kolmassa kommer ge en liten olinjäritet men det kommer självklart inte vara en distmaskin.

Det vet jag redan, jag vet att det handlar om små nyanser och det är också det jag är ute efter. Enligt vad jag läst skapas det lite mer jämna övertoner vilket mjukar av ljudet något. Exakt hur subtil skillnad det här gör vet jag inte ännu eftersom jag aldrig gjort ett A-B test, men det lär jag veta efter att jag testat byta. Jag är också beredd på att det kan bli exakt omnämnd effekt men att jag inte gillar den effekten. Tex att jag upplever att förstärkaren blir för "snäll" osv. Inga problem, bara återställa, och sen är man en erfarenhet rikare. Skål.

09 Jan 2010, 19:24
Profile

En vintagestärkare råkar ju ha en del komponenter som suttit där i 40 år så självklart låter det inte som en nyproducerad. Jag kan lova dig att den inte lät riktigt lika vintage när den var sprillans ny.
Sen så får man ju självklart efterlikna så mycket som möjligen går om man vill att den ska låta precis så men slitaget är banne mig en stor faktor.[:)]
Om man försöker låta som en ljudupptagning från 60talet kommer man nog få ännu större problem dock.[B)]

09 Jan 2010, 19:46
Profile

Ska vi göra en ny tråd eller avhandla ämnet raskt? Jag tror det finns en del missförstånd kring det. Ett sådant är att vintage = avrundat, mjukare, snällare. Det som jag tror gör att man förknippar begreppet vintage med dessa egenskaper är i huvudsak slutkörda eller i det närmaste slutkörda högtalare.

Jag upplever t.ex. inte att kolmassa ger ett mer avrundat mjukare ljud. Klangen förändras möjligen lite. Det ökade bruset kanske stör ut en del övertoner. Men i huvudsak låter det lika klart om tonen när man byter från metallfilm till kolmassa.

Samma missförstånd råder ibland kring t.ex. mustardkondingar och andra vintage-kondingar. Jag upplever närmast tvärtom att de mustarder jag stoppat i stärkare bidragit till en klarare och tydligare ton, särksilt om kondingarna är begagnade. Nya kondingar kan ha en tendens att låta lite trist och platt för att blomma ut efter ett tag.

Samma sak tycker jag för övrigt det är med vintage-instrument. Många gamla fina vintage-gitarrer jag testat har just en väldigt klar, fast ton utan skumma avvikelser.

/Gunnar

10 Jan 2010, 01:27
Profile

gammelnalle wrote:

begagnade ½W 100K 10% kan du få av mig mot porto....
b

Hallå nalleman, finns det några kvar så är jag spekulant.

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial

10 Jan 2010, 01:52
Profile ICQ WWW

Vintagesound, vad är det!?

Ska vi göra en ny tråd eller avhandla ämnet raskt? Jag tror det finns en del missförstånd kring det. Ett sådant är att vintage = avrundat, mjukare, snällare. Det som jag tror gör att man förknippar begreppet vintage med dessa egenskaper är i huvudsak slutkörda eller i det närmaste slutkörda högtalare.

Jag upplever t.ex. inte att kolmassa ger ett mer avrundat mjukare ljud. Klangen förändras möjligen lite. Det ökade bruset kanske stör ut en del övertoner. Men i huvudsak låter det lika klart om tonen när man byter från metallfilm till kolmassa.

Samma missförstånd råder ibland kring t.ex. mustardkondingar och andra vintage-kondingar. Jag upplever närmast tvärtom att de mustarder jag stoppat i stärkare bidragit till en klarare och tydligare ton, särksilt om kondingarna är begagnade. Nya kondingar kan ha en tendens att låta lite trist och platt för att blomma ut efter ett tag.

Samma sak tycker jag för övrigt det är med vintage-instrument. Många gamla fina vintage-gitarrer jag testat har just en väldigt klar, fast ton utan skumma avvikelser.

/Gunnar

+1

Och jag hoppas att du inte refererar till mig här för jag har aldrig sagt att jag vill att min förstärkare ska låta mer avrundad.

1. Jag kan sammanfatta det så här: En pigg marshall från 60-talet är bland det bästa JAG vet.

2. En ny marshall saknar saker som jag hör i en sådan förstärkare.

3. Jag tar gärna myrsteg för att jämna ut den skillnaden vad den nu kan vara.

Hoppas vi kan släppa den där diskussionen nu och istället prata om kolmassa. En annan sak jag läst om just vintage Marshall 18 wattare är att de hade mestadels <s>metalfilm</s> kolfilm förutom några kolmassa som var inslängda på några ställen i förstärkaren, antagligen för att de hade såna över av vissa värden och bara matade på med vad som fanns tillgängligt.

Samma har jag läst om kondingarna som i just 18w verkar ha varit mestadels keramiska (!), förutom ett knippe mustards.

Min förstärkare (1974x) låter jävligt bra nu med lite diverse NOS i försteget och telefunken EL84, ett MM OT (eftersom OT'n pajjade) och ett Scumnico (så jävla bra högtalarelement!!!) Nu ska jag bara småtweaka lite med sånt här pill.[:)]

10 Jan 2010, 10:43
Profile

Det fanns även ett förslag på 18watt att testa kolmassa på ett pi rör och metallfilm på det andra. Berätta gärna vad du kommer fram till efter labbandet.

Quote:
En annan sak jag läst om just vintage Marshall 18 wattare är att de hade mestadels metalfilm förutom några kolmassa som var inslängda....Samma har jag läst om kondingarna som i just 18w verkar ha varit mestadels keramiska (!), förutom ett knippe mustards.

Kolfilm tror jag du menar och inte metallfilm? Jepp keramiskt mestadels. Jag föreslår att du går in på 18watt.com och kollar i galleriet. Där hittar du ett album som heter 18watt originals. Se på bilderna så kan du själv se vad de gamla pjäserna hade för komponenter.

Din 18wattare kommer troligtvis låta bättre/annorlunda med tiden. Det har min gjort. Kanske är det komponenterna som blir "inbrända" på något sätt.

I vintage diskussionen vill jag bara säga att mitt gamla echolette bandeko lät mycket vintage, inte vasst men ändå klart. Då menar jag originalsignalen utan ekot(!). Sen beslöt jag mig för att rengöra alla ingångar och socklar. Nu låter det iof fortfarande bra men inte alls lika vintage. Det tyska schmutset hade tydligen nån form av müjo[:)]

10 Jan 2010, 12:40
Profile

Det fanns även ett förslag på 18watt att testa kolmassa på ett pi rör och metallfilm på det andra. Berätta gärna vad du kommer fram till efter labbandet.

Ja. Jag får väl göra det, med risk för att bli lynchad på nördkullen.[:D]

skumberg wrote:
Kolfilm tror jag du menar och inte metallfilm?

Jo, jag har rättat nu. Fan vad jag har börjat slarva och säga/skriva fel, börjar man bli gammal eller vad?

skumberg wrote:
Jepp keramiskt mestadels. Jag föreslår att du går in på 18watt.com och kollar i galleriet. Där hittar du ett album som heter 18watt originals. Se på bilderna så kan du själv se vad de gamla pjäserna hade för komponenter.

Nice. Hade missat det, det är ju några album där.

skumberg wrote:
I vintage diskussionen vill jag bara säga att mitt gamla echolette bandeko lät mycket vintage, inte vasst men ändå klart. Då menar jag originalsignalen utan ekot(!). Sen beslöt jag mig för att rengöra alla ingångar och socklar. Nu låter det iof fortfarande bra men inte alls lika vintage. Det tyska schmutset hade tydligen nån form av müjo[:)]

Du får köpa lite tyskt smuts från andra världskriget på ebay. 10€ / gram. [}:)]

10 Jan 2010, 13:08
Profile
Reply to topic   [ 18 posts ]