View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Aug 2026, 22:32

Reply to topic  [ 6 posts ] 
line conditioner or power line conditioner 
Author Message

Post line conditioner or power line conditioner
Skulle behöva en sådan för att slippa fulström när man är på turne & inte har lust med ström spikar som fuckar upp ens stärkare.
Nån som vet var hittar man några såna ?

06 Jan 2010, 18:44
Profile WWW

Skulle behöva en sådan för att slippa fulström när man är på turne & inte har lust med ström spikar som fuckar upp ens stärkare.
Nån som vet var hittar man några såna ?
Furman är väl närmast branschstandard i dessa dagar?

Kolla på http://www.thomann.de och sök på Furman. Det finns flera olika modeller. Power conditioner heter det på utrikiska.

Det finns dock de som menar att de inte gör så mkt nytta...

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">

07 Jan 2010, 11:06
Profile

intressant, utveckla gärna!

http://www.myspace.com/gudarsskymning

07 Jan 2010, 11:50
Profile WWW

TACKAR FÖR TIPSET,HELT KLART VÄRT ATT KOLLA UPP.

08 Jan 2010, 00:50
Profile WWW

Jag brukar rekommendera SP 390 J/S från Devek AB om man vill ha nåt lite smidigare:
http://www.devek.se

08 Jan 2010, 00:52
Profile WWW

Quote:

intressant, utveckla gärna!

http://www.myspace.com/gudarsskymning
Jo, när jag frågade runt när jag satte ihop min rackrigg i somras så fick jag väldigt skiftande svar.

Här hemma i Sverige sade de flesta att det inte behövs, eftersom vi har ett välreglerat elnät; även om spänningen kanske skiljer 5-10V så är det inte tal om så mkt "fulström" som det kan vara i exempelvis USA.
Andra sade att "bygger man rackrigg så MÅSTE man ha en power conditioner".

Jag ställde även frågan på Huge Racks Inc. -- ett äkta rackriggsnördaforum. Även där gick meningarna isär; det fanns de som mest tyckte att det är ett glorifierat grenuttag, medan andra återigen svor på att det var ett måste.

Efter att ha läst att Ljudfreak här på Bojen testat en av Furmans mojänger i mellanklassen (inte billigast, men knappast dyrast) utan att märka någon skillnad bestämde jag mig för att låta bli ytterligare utgifter som kanske inte ens gör någon skillnad...

Efter att ha fått lite distans till det hela så konstaterar jag att det man vinner på att skaffa en Furman för runt 2-tusingen är att man får nätavstörning och skydd mot strömspikar. Om utrustningen brinner trots Furman så har jag förstått att det ingår något slags försäkring mot detta.
Om man vill att ens power conditioner verkligen skall göra nytta behöver man närmast en power regulator (spänningsregulator på svenska) som håller spänningen "konstant" oberoende av fulströmmen man stoppar in -- men då måste man upp i dyra penningar bortåt 10-tusingen.

I mitt fall slutade det med ett simpelt grenuttag för rackmontage för typ 300 spänn. Om jag visste att jag skulle ut på vägarna skulle jag kanske tänka om, men med ett par gig om året så är det knappast värt pengarna när jag inte har problem med fulström i replokalen.

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">

08 Jan 2010, 11:11
Profile
Reply to topic   [ 6 posts ]