|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 3 posts ] |
|
Nån som skruvat med Alesis D4?
| Author |
Message |
|
Groth
|
 Nån som skruvat med Alesis D4?
Fel forum för en gammal trummodul kanske, men jag testar! [:)]
Har fått en Alesis D4 av en polare... nätadaptern saknades, och den ska ju ha 12V AC (edit: eller om det var 9V, jag minns inte på rak arm) den där rackaren. När jag väl lyckats hitta en sån adapter som levererar åtminstone ett par ampere så får jag ändå inte snurr på maskinen. Det bara flimrar i displayen och det går inte att göra nåt. Kan den ha blivit knäckt av att nån försökt köra den på DC, och vad är det isåfall som stuckit?
Min kamrat Mike som jobbade på Second Hand Music har sagt att det ofta vad fel i just spänningsdelarna (och då menade han i själva burken och inte adaptern) på dessa, särskilt den äldre modellen.
Nåt jag kan göra själv? Jag kan mäta och löda, och kan se skillnad på dioder, resistorer och kondensatorer. [:)]
|
| 02 Dec 2009, 11:12 |
|
 |
|
Mrcool
|
Det är väldigt svårt att veta vad som har hänt, jag tror ju att den går på likspänning och att det sitter en likriktare inbyggt i apparaten, om den är körd på likspänning när den kräver växelspänning tror jag inte knäcker apparaten mer än att en säkring går, men det kan ju hända att man här gått in med för hög spänning och knäckt den p.g.a det.
Detta är ett fel för "Bosse EL-doktorn" en som kan måste öppna den för att se vad som kan ha hänt.
Fick tag på en Alesis ?? för 2 år sedan där AD-omvandlaren har gått sönder p.g.a felaktig matningsspänning, lyckades inte köpa en DA-omvandlare var tvungen att köpa minst 1000st, så den förblir olagad.
Så kontentan är att det kan ha hänt vad som helst.
<i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">
|
| 02 Dec 2009, 13:23 |
|
 |
|
Groth
|
Hade jag haft ett schema hade jag kunnat mäta mig genom åtminstone likriktaren... men jag har inte hittat nåt. Nå, ska nog skruva upp den och kolla läget iallafall!
|
| 02 Dec 2009, 14:18 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 3 posts ] |
|