View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Aug 2026, 00:25

Reply to topic  [ 5 posts ] 
BIAS med hjälp av spänningsfall över trafo 
Author Message

Post BIAS med hjälp av spänningsfall över trafo
Blev intresserad av BIAS-metoden där man använder sig av att mäta spänningsfallet över trafon. Har läst om metoden i flera trådar här på forumet och försöker få en bättre helhetsbild över denna. Jag har klippt och klistrat fragment från inlägg som bla "izzy" skrivit och lagt till saker själv utan att veta om det är rätt. OBS!det som är skrivit nedan är bara en frågeställning som kan vara helt fel! Ni som kan detta kanske kan hjälpa mig att få nedanstående punkter rätt?

Exemplet utgår från en Fender Concert 2 som har 2 st 6L6-rör.

1. Med förstärkaren igång (den ska inte stå i standby)mät B+ mellan jord och pin 3. (storleksordning tex 450 V). Eller på första filterkondingen där spänningen från likriktningen kommer och utgånstrafons centertapp sannolikt sitter ansluten.

2. Låt ena mätproben vara kvar på pin 3 men flytta den andra från jord till utgångs-trafons centertapp (röd kabel med en inringad punkt A på Fender Concert schema). Det är en liten resistans i utgångstrafons primärsida (mellan anod och centertapp) därför får man nu ett lite lägre värde än B+ tex 448 V.

Fråga till punkt 2: Stämmer det att man får en spänning på storleksordningen 448 V här eller får man en låg spänning på tex endast 2 V?

3. Urladda förstärkaren genom att ha allt igång och dra ut kontakten ur väggen. Vänta en minut och kontrollmät så att ingen spänning ligger kvar på pin 3.

4. Mät resistansen mellan pin 3 och utgångs-trafons centertapp. Resistansen kan bli tex 60 ohm.

5. Ifrån mätvärdet man fick på B+ drar man sen bort mätvärdet man får när man mäter mellan pin 3 och centertappen). Tex 450V-448V = 2Volt (2V som är spänningsfallet). (Bortse från denna punkt 5 om man i punkt 2 får en låg spänning, tex 2V)

6. Med ohms lag U/R=I räknar man fram anodströmmen. I = 2/60 ohm = 33 mA.

7. Gör på samma sätt med det andra röret.

Extrafråga 1: Ska rören sitta i alla ovanstående mätningar?

Extrafråga 2: I ovanstående biasmetod är det då istället för B+ bättre att mäta mellan pinne 3 och pinne 8 ifall förstärkaren skulle ha ett motstånd mellan pinne 8 och jord? Så att man då får med anodspänningen stället för B+ i uträkningen av anodströmmen.

Extrafråga 3: På förstärkare som inte har ett motstånd mellan pin 8 och jord ger då B+ och anodspänningen samma resultat?

Länk till kopplingsschema. http://www.schematicheaven.com/fenderam ... _ii_83.pdf

01 Dec 2009, 13:54
Profile ICQ YIM WWW

2= 2volt- du mäter spänningen ÖVER halva primärlidningen.

Ur mätsynpunkt kvittar det om rören sitter i eller ej vid OHM-mätningen annars JA!!! Annars får du ingen ström genom kretsen.

Något motstånd mellan anod (pin 3) och katod (pin 8) känner jag inte till.. ??

förstår ej extrafråga 3.

DENNA metod förutsätter att man är stadig på handen... ett enda fel och du kan kortsluta B+ till jord--- PANG!!!! Dä'rför brukar katodmotståndsmätningen rekommenderas för oss amatörer...
Däremot är denna metod något noggrannare iom att inte G2s ström kommer med. Samtidigt får man direkt en indikation på att något är galet med G2 värdet vid katodmotståndsmätningen.

b

01 Dec 2009, 16:04
Profile

1. Det smartaste är att mäta resistans först (över båda sidor, allt urladdat).
2. Sedan B+ när allt är igång.
3. Därefter kan du matematiskt fastställa vilket spänningsfall du vill ha över OT:n primär för att få önskad tomgångström (eller max).
4. Sedan mäter du spänningsfallet.
5. Sedan ställer du in bias tills du når önskat spänningsfall (ställ med örat upp till max).

Du bör mäta båda sidor av OT:n, såväl resistans som spänning. Det diffar oftast en del i resistans vilket gör att du får olika mätvärden på de två sidorna. Ställ lämpligen efter den sida som drar mest ström så håller rören bättre. Men det var kanske det du menade med punkt 7? Bra i så fall.

Punkt 5: Här krånglar du till det. Genom att mäta spänningsfallet över centertapp och pinne 3 får du ett värde på något eller några volt. Du behöver inte blanda in B+ eller göra några beräkningar. Det står på din mätare vilket spänningsfall du har. Däremot behöver du veta B+ för att fasställa lämplig biasström (ja eller i varje fall vad du kan ha som max).

Jag vet inte vad du far efter i extrafrågorna - är det en katodbiaserad stärkare du menar? Eller är det stärkare som har 1-ohmsmotstånd installerat? I det senare fallet spelar det motståndet ingen roll för mätningen. Spänningsfallet över det är så minimalt i förhållande till B+.

/Gunnar

01 Dec 2009, 16:33
Profile

Tack för svaren. Trots att det inte inte verkar höra till ovanstående metod skulle jag vilja försöka visa hur jag tänkte med de obegripliga extrafrågorna 2 och 3.

19 February 2009 skriver "Sven-johan" i en tråd "Jag vill hävda att det är anodspänningen (spänningen mellan anod och katod) man ska mäta och inte B+..."

Sen skriver han också samma dag:

"Och den Nej, På 6L6:or är anoden pinne 3 och katoden är pinne 8. Pinne 4 är skärmgallret.
I de flesta förstärkare med 6L6:or är katoden kopplad till jord, så då mäter man anodspänningen mellan jord och anod. Det finns dock förstärkare där det är ett motstånd mellan katod och jord, och om det är större än 1 - 10 ohm är den anodspänning man ska använda t.ex. för att räkna ut anodförlusten, den mellan anod och katod. Mitt påpekande var mer allmänt i denna fråga och har kanske inte med din stärkare att göra."

Jag blandade väl in flera metoder men kan någon ge en kommentar till detta. Blir inte B+ och anodspänning samma om man mäter mellan stift 3 och jord? Sven-Johan skriver att man mäter anodspänningen mellan jord och anod på de flesta förstärkare. Sen skriver han även att att det finns förstärkare som har ett motstånd mellan katod och jord.

02 Dec 2009, 18:45
Profile ICQ YIM WWW

det är skillnad på
"Extrafråga 3: På förstärkare som inte har ett motstånd mellan pin 8 och jord "

och

"Sen skriver han även att att det finns förstärkare som har ett motstånd mellan katod och jord.
"

men tror jag börjar förstå vad DU menar.

OM förstärkaren har katodmotstånd (= katodbiased) får man ett spänningsfall över detta. DET spänningsfallet som Sven-Johan menar.

B+ är matningsspänningen exempelvis 350V
Har du då ett spänningsfall över Rk (motståndet i katoden) som kanske är på 30V blir spänningen över röret ca 328V (2V över trafon)

b

b

02 Dec 2009, 19:12
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]