View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Aug 2026, 21:03

Reply to topic  [ 16 posts ] 
heboyer OT:s 
Author Message

ska piffa till min gamla roost här framöver tänkte jag, behöver en ny transformator. helst med samma specar.. hitta den här (nån nämde sidan på bojen)

http://www.vintagehiwattrestorations.co ... ucts_id=21

då undrar jag om det är nån som vet om de här heboyer är nåt att ha? verkar löjligt billigt, vilket ju brukar va ett tecken på att de inte är fullt så hög kvalite... men vad vet jag!

annars så är det väl mercurymagnetics.com som gäller?

21 Nov 2009, 19:58
Profile ICQ YIM WWW

Hej,
Tycker snarare det är Mercy Magnetics som är löjligt dyra, men jag har ingen erfarenhet av dom så de kan ju vara värda priset.

Annars har jag aldrig hört något negativt om Heyboer. Själv beställde jag kustomlindade trafos till ett bygge rakt från Heyboer och de var både trevliga att ha och göra med och snabba. Kvalitén har jag heller inget att klaga på.

Människorna bakom VHR är noga med vad dom säljer för prylar och kan sina Hiwatts så jag tror inte du kan ta fel om du kör med en sån.

/Stefan

21 Nov 2009, 20:23
Profile ICQ YIM WWW

De Heyboer jag installerat eller kört på har varit bra. Jag har för mig att de trafos som Metro Amp erbjuder under eget brand är Heyboer. Kvaliteten är högsta klass vad jag kunnat bedöma. Om de sedan låter lika bra, eller likadant, som en Mercury eller en original Partridge eller vilken OT det nu handlar om kan nog bara avgöras vid ett direkt byte.
/Gunnar

22 Nov 2009, 12:01
Profile

Lite OT från OT (Off-topic från output transformers)

När det gäller upgradering av utgångstrafon så finns dels standardnamnen som dyker upp alltid. Jag menar inte att de inte är bra, men det finns ju ett större utbud än de som alltid nämns, d.v.s. Hammond, Heyboer, Mercury och kanske Edcor.

Det finns ju lokala aktörer. Förutom stora Lundahl såklart, men det finns ju småföretag som tillverkar t.o.m. enskilda trafon på beställning. I Finland finns åtminstone Muuntosähkö och Intertrafo, och i Sverige finns det garanterat likadana.

Har nån vågat avvika och testat t.ex.

Sowter, Welter, Magnequest, Shinrock (eller de heter väl IG nuförtiden), VVT (samma som valvepower) o.s.v.

------
Dom låter alla lika

22 Nov 2009, 13:19
Profile

Glöm Shinrock. Lång historia...fantastiska trafos, men du har bara tur om du nånsin får hem den, alt nånsin får pengarna tillbaka.

/R

22 Nov 2009, 13:47
Profile

Om man lämnar in kåpor från Heyboer för pulverlackering får man en bättre och t.o.m. snyggare transformator än Mercury mycket billigare.

Jag har haft ganska långa diskussioner med MM och blev inte imponerad. Vad är det för transformatortillverkare som inte åtår sig att linda upp en transformator efter exakt specifikation? Och dessutom påstår de att trafo till rörförstärkare ämnad för användning i EU INTE behöver uppfylla gällande EU normer? Tack och adjö MM.

Mycket goda kontakter och resultat har jag haft med Heyboer, Edcor.
Shinrcok var en besvikelse (kundservice megasuger)
Nättrafo: svenska Noratel, både EI och toroider. Bra grejer och CE märkta med angivelse av gällande norm. ++

Sowter och andra brittiska "custom" tillverkare var i allmänhet mycket dyra.

Just nu kollar jag in en tillverkare i Polen, har nyligen fått in provex på toroid utgångstrafo för både 18W (2xEL84) och 50W för 2xEl34, 6L6,KT66.
Bra priser och ser ut att stämma mycket väl med angivna specar.
Skall testas snart "live".

Alex
http://www.tubewonder.com
http://www.youtube.com/olekelo - testkörning av en "hemlis"

22 Nov 2009, 14:06
Profile WWW

Glöm Shinrock. Lång historia...fantastiska trafos, men du har bara tur om du nånsin får hem den, alt nånsin får pengarna tillbaka.

/R

Oj då. Bra att veta ifall det hade blivit aktuellt.

------
Dom låter alla lika

22 Nov 2009, 14:14
Profile

Om man lämnar in kåpor från Heyboer för pulverlackering får man en bättre och t.o.m. snyggare transformator än Mercury mycket billigare.

Jag har haft ganska långa diskussioner med MM och blev inte imponerad. Vad är det för transformatortillverkare som inte åtår sig att linda upp en transformator efter exakt specifikation? Och dessutom påstår de att trafo till rörförstärkare ämnad för användning i EU INTE behöver uppfylla gällande EU normer? Tack och adjö MM.

Det är väl som dom säger själva, att "There is no other company like Mercury Magnetics anywhere in the world." Och tack gode gud för det, kan man tydligen tillägga. [:D]

Dom verkar vara bättre än sina konkurrenter på marknadsföring (både gerilla- och konventionell) och att bygga en mojo runt sig själva.

Men man är ju intresserad av transformatorn och inte marknadsföringen.
Quote:

Mycket goda kontakter och resultat har jag haft med Heyboer, Edcor.
Shinrcok var en besvikelse (kundservice megasuger)
Nättrafo: svenska Noratel, både EI och toroider. Bra grejer och CE märkta med angivelse av gällande norm. ++

Noratel tycks vara bra greijor. När det gäller nättrafon till Kierkegaard så har jag goda erfarenheter av Trafomic i Finland.
Quote:

Sowter och andra brittiska "custom" tillverkare var i allmänhet mycket dyra.

Just nu kollar jag in en tillverkare i Polen, har nyligen fått in provex på toroid utgångstrafo för både 18W (2xEL84) och 50W för 2xEl34, 6L6,KT66.
Bra priser och ser ut att stämma mycket väl med angivna specar.
Skall testas snart "live".

Skall bli intressant att höra. Har du erfarenhet av andra utgångstoroider? Förutom Plitron så finns väl Antrim och Amplimo men säkert andra också.

------
Dom låter alla lika

22 Nov 2009, 14:29
Profile

På tal om pulverlackade kåpor så tycks Welter vara en "färggrann" tillverkare. Men vet nån om den övriga kvaliteten?

------
Dom låter alla lika

22 Nov 2009, 14:31
Profile

Min begränsade erfarenhet av MM gäller en nättrafo, som är den brummigaste jag nånsin varit med om. Vilket crap!
Detta gör mig väldigt misstänksam, liksom att deras priser är löjliga.
Luktar märkeshajp.
Det problematiska med att marknadsföra OT:s är, att jämförelser av ljud är nästintill omöjliga, vilket försätter kunden i underläge.
Alltså kan tillverkaren ägna sig åt att ladda varumärket med hajp och voodo, och även prissättning; "våra trafos är svindyra därför att det kostar som fan att göra The Real Thing , fethaja detta, Oh du tarvlige, okunnige gitarrist! Knäböj, lyd och pröjsa!".
Alla som påstår att det blev mycket bättre sedan de satte i den eller den trafon har ett trovärdighetsproblem.
En riktig A/B-test har mig veterligen endast Hr Lehnert och undertecknad gjort. Vi försedde ett antal trafos med en plugg, så att vi kunde byta trafo på 5 sekunder, och ägnade en helg åt jämförelser.
Vårt test visade framför allt att det är ganska små skillnader mellan OT:n av god kvalitet och att priset inte är en särskilt bra vägledning.
Många säger om MM "de är ju dyra, så de måste vara bra". Tjurbajs säger jag. MM:s trafos kostar inte mer att tillverka än nån annans.
Vår test visade t.ex att de enligt vår delade mening två bästa var den dyraste och den billigaste.
MEN: jag har stor respekt för trafolindare, det är verkligen inte vanligt grovsmide att slöjda en OT, så visst är det trolldom inblandat!
Trots detta kan man lugnt skita i alla som marknadsför med voodo, alla borde kunna redogöra ärligt och utförligt för sina produkter.

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com

22 Nov 2009, 18:11
Profile ICQ WWW

mjo. de lutar åt att jag kommer beställa en.. får se framöver när jag fått den isatt och stärken övergången! kort fråga: nättrafon som sitter i tror jag är orginal.men de ska väl inte spela nån roll vad jag sätter i för OT?

22 Nov 2009, 22:42
Profile ICQ YIM WWW

TAD:s trafos har generellt varit bra. Vad jag förstår är de amerikansktillverkade, men inte CE-märkta.

En fördel med deras PT är att de nästan alltid har 230V primär (+ 220 och 240). Det gör det enkelt hittat rätt spänningar.

Jag har använt deras P5/P7-trafos (3-4 st), P3 och JTM45-PT. Alla har funkat bra.

OT har jag bara testat en av deras Fender replacement-trafos. Inget att anmärka på där. Låter utmärkt.

http://www.tubeampdoctor.com/product_info.php?cPath=27_48&products_id=153

I sammanhanget ska vi väl inte glömma bort Hammond. Deras trafos är väl CE-märkta allihopa? Och den relativt nya direkt replacement-serien för olika klassiska stärkare gör det genast lite roligare. Dock minus för att många trafos bara har 240V primär.

/Gunnar

22 Nov 2009, 22:45
Profile

I sammanhanget ska vi väl inte glömma bort Hammond. Deras trafos är väl CE-märkta allihopa? Och den relativt nya direkt replacement-serien för olika klassiska stärkare gör det genast lite roligare. Dock minus för att många trafos bara har 240V primär.

/Gunnar

När jag tog upp testning enligt EN61558 och CE märkning blev mitt sista email till Hammond obesvarad. Det är tråkigt för Hammond gör bra transformatorer. Problemet är att EU normen kräver att isolation mellan lindningarna skall klara 2500Vrms/3500V topp under 1 minut. Hammond påstod inte kunna utföra testet pga att de inte har rätt utrustning. När jag föreslog att sådant kan hyras per dag eller vecka blev det tyst.
Som jag förstår det hela så är de skiträdda att sätta CE märke på grejerna och fattar inte att det är olagligt att sälja i EU utan.
Det räcker inte att säga i korrespondansen att trafona är tillverkade i enighte med normen, det skall vara CE märke. Det gäller all elektrisk materiel som sälj inom Eu oavsett om det hobbybggare som köper eller profs.

Alex

23 Nov 2009, 01:45
Profile WWW

När jag tog upp testning enligt EN61558 och CE märkning blev mitt sista email till Hammond obesvarad. Det är tråkigt för Hammond gör bra transformatorer. Problemet är att EU normen kräver att isolation mellan lindningarna skall klara 2500Vrms/3500V topp under 1 minut. Hammond påstod inte kunna utföra testet pga att de inte har rätt utrustning. När jag föreslog att sådant kan hyras per dag eller vecka blev det tyst.
Som jag förstår det hela så är de skiträdda att sätta CE märke på grejerna och fattar inte att det är olagligt att sälja i EU utan.
Det räcker inte att säga i korrespondansen att trafona är tillverkade i enighte med normen, det skall vara CE märke. Det gäller all elektrisk materiel som sälj inom Eu oavsett om det hobbybggare som köper eller profs.

Alex

Hoppsan det visste inte jag [:I] Att det måste vara CE märkt för att få säljas och antagigen ännu mindre få användas.

Vet du några tillverkare som har CE märkling?

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

23 Nov 2009, 02:22
Profile

Tusan. Hade för mig att Hammond tillhörde ljusa sidan.

Det borde nog ställas mer krav från kund-sidan på CE-märkning, eller hur? Låt oss hjälpas åt! Risken finns förvisso att priserna åker upp. Inte för att jag tror att det egentligen skulle bli dyrare för de stora tillverkarna att producera med sådan kvalitet att CE-märkning är möjlig, utan mer för att de nog skulle passa på och dra till med en extra slant.

Tänk om det kunde finnas en svensk tillverkare som kunde fixa bra replacementtrafos för de vanligaste stärkarna. Skulle gärna köpa det. Noratels utbud omfattar väl inte sådant utan de krävs specialbeställningar?

Ask Jan kör väl CE-märkta trafos? Tyvärr är det typ universaltrafos som i många fall kräver en del meck för att få in i sin gamla vintage-stärkare...
http://www.die-wuestens.de/eindex.htm

/Gunnar

23 Nov 2009, 08:44
Profile

Konstigt att man inte fattat detta med CE märkning.
Detta påvisar bara hur dålig marknadskontrollen är i Europa.

Man kan tydligen sätta vad som helst på marknaden...CE märke eller inte och ingenting händer...

Bra diskussion detta...
/Hasse

23 Nov 2009, 09:06
Profile
Reply to topic   [ 16 posts ]