View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Aug 2026, 22:21

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Förborrade chassin 
Author Message

Hej,
Tänkte starta ett nytt projekt efter flera månader utan byggande. Undrar om någon kan tipsa om förborrade chassien, för fyra oktal- och fyra novalsocklar och dessutom ett hål för IEC-kontakt.

Layouten är inte förutbestämd men det är tänkt att bli en Hiwatt-krets med 4x6V6. Chassit skall in i en kombo á la vox/bluesbreaker så rören kan också "hänga".

Kunde ju tänkas att man hade försteg och slutsteg i skilda chassien också. Fördelar och nackdelar med detta?

Gärna beställer jag lokalt (Finland) men resten av EU går lika bra. Varför inte också längre ifrån om priset är riktigt bra.

Tack

/Stefan

18 Nov 2009, 15:25
Profile ICQ YIM WWW

Layouten är inte förutbestämd men det är tänkt att bli en Hiwatt-krets med 4x6V6. Chassit skall in i en kombo á la vox/bluesbreaker så rören kan också "hänga".

Tack

/Stefan

Hej Stefan!

Jag hade nog tänkt lite annolunda om du nu ska ha stärkan i en vox/bluesbreaker kombo.

Att ha hängade rör i en kombo har alldrig eller kommer någonsin vara en bra lösing ur livslängds synpunkt.
Varför inte gå ner till din lokala plåtslagare och be han göra dig ett chassi som det sitter i gammla Vox AC30, där rören står upp inni stäkan och förstärkar delen är avskilld från högtalaren.

Om du nu ska bygga, varför inte bygga på bästa sätt?

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

18 Nov 2009, 18:28
Profile

och tycker inte det är speciellt svårt att "borra" upp dem själv.
(men jag är ju elektriker och har tillgång till "vanliga" punchar- fråga någon elektriker i din omgivning om han/hon kan låna punchar)
IEC ??? Jag antar att du menar en nätkontakt???? (IEC kan betyda en hel del)

En "ekorre" (sticksåg) med rätt blad fixar det mesta...

b

18 Nov 2009, 21:05
Profile

Hej,
Ja alltså själv vill jag inte bygga ett dyft, bara löda. Bor i en liten lägenhet och har knappt några verktyg. Min kompis bygger lådan och chassit vill jag jobba så lite som möjligt med. Ja, jag menar nätkontakt. Kanske måste ta kontakt med en plåtslagare.

Men då måste jag bestämma layouten i förväg. Har ett vagt minne av att någon här (Martin?) tyckte att en hiwatts layout suger ton. Någon som kan beräta mer om detta?

/Stefan

20 Nov 2009, 09:35
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 4 posts ]