View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Aug 2026, 23:22

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Ceriatone 1987Lead, typer av MV 
Author Message

Hade inte tänkt att vara och rota i denna igentligen, utan hade tänkt låta Owe installera ett "power scale kit" och eventuella andra trevliga mods, men ha kvar "plexi" kretsen så att säga.
Men så blev jag lite nyfiken på hur den skulle låta om preampen såg ut som den på en 2203(jag är helt såld på den av någon konstig anledning[:D][^][8)][:I]). Och det var ju relativt lätt ingrepp så jag tänkte, "why not".

Ojoj, vilket reslutat det blev! Riktigt kul med två gain-rattar, går att fila på ljudet och ratta in ritkigt goa sound. Den slår helt klart Windsorn med hästlängder, dock kostade den en aning mer.

En liten lustig sak: Katodmotståndet på V2a ska ju vara 820ohm men på min så var det 2.7k av någon konstig anledning. Var lätt att byta men lite fundersam blev jag allt.

Antar att "power scale" kommer att göra den ännu roligare om jag nu bara får foten ur och vågar skicka iväg min ögonsten till Owe.[8)]

EDIT: Glömmde frågan, vilka typer av MV finns det jag kan testa på denna stärkare och vilken är mest omtyckt? Den som sitter i nu ser ut så här: http://ceriatone.com/images/mods/Plexi5 ... Ceriat.jpg

18 Nov 2009, 21:37
Profile ICQ WWW

hmmm...kanske jag är felstörd... men hur ser schemat ut?? Layout i all ära-men då ser inte jag HUR det är tänkt att funka...

b

18 Nov 2009, 22:33
Profile

Det där är en bra mv, den bästa efter-fasvändar-mastern tycker jag. Det är den som kallas "Ppimv typ 2" eller Lar-Mar efter Larry Grohman och Mark Abrhamian som moddade till den på Metro-forum för ett par år sedan. Väldigt tranpsarent. Men som alla ppimv:s låter det rätt illa när man vrider ned mkt. Det blir taggig fasvändardist.

Du kan pröva boostraped master på fasvändare eller vanlig 2204-master.

Ska du köra power scaling fungerar mastern som drive control, dvs. du styr hur mkt signal slutrören ska få. Det spela då mindre roll vilken typ du väljer, skillnaden blir inte så stor mellan dem om du skalar ned. Låt den du har sitta och testa den först med power scaling. Sätt dit en master före fasvändaren och jämför hur det beter sig. Välj sedan vilken som får sitta kvar.

Utan master före fasvändaren och konvertering till 2204 kommer du pressa skiten ur fasvändaren. DEt kommer inte låta bra. I en sådan krets bör du absolut använda en master före fasvändaren/på tonstacken, eller boostrapped på ingången till fasvändaren.

Men det där fattar och vet ju Owe lika bra.

/Gunnar

19 Nov 2009, 01:01
Profile

Sist jag snackade med Owe så hade han en massa bra ideér, jag har dock inte välrdens bästa minne men jag har för mig att han sa att jag skulle testa lite olika MV, där bland annat en utav dom skulle funka bra men inte vara helt tyst. Vad nu detta är för slags MV har jag ingen aning om.

Men precis som Owe sa så kan det vara värt att testa en vanlig 2204 MV, vilket jag ska så fort mina nyta pottar kommer hem.

Sedan så har det ju varit snack om katodmätarmotstånden på 1ohm, mina är på 1W men de är tydligen bättre att ha dessa på 1/2W då det kan rädda OT:n vid bias-failure? Låter som en väldigt billig försäkring.

19 Nov 2009, 10:28
Profile ICQ WWW

en utav dom skulle funka bra men inte vara helt tyst. Vad nu detta är för slags MV har jag ingen aning om.

Det är säkert en enkel boostrapped på fasvändaren som avses. Du ersätter 1M gallerläckmotståndet på ingången till fasvändare med en pot på 100k-1M (jag brukar köra 1M, men andra föredrar lägre värde).
Sedan bör man dela upp katoden så att svansmotståndet på 10k går direkt till jord och inte till punkten där 0.1uF-nfb-precense-pot möts. Då funkar precensepoten bättre.
Sätt även en 10k ingnågen till fasvändaren, direkt på rörsockeln. Förhindrar ocsillation å sånt som möjligen kan uppstå.

Denna mv släpper igenom lite signal även ställd på 0. Den är mkt transparant vad gäller frekvenser. Men jag tycker livet och dynamiken i fasvändaren försvinner, att det ibland kan bli lite stelt. Men testa!

/Gunnar

19 Nov 2009, 12:03
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]