View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Aug 2026, 20:40

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Hagström 39 ...... restaurering 
Author Message

Post Hagström 39 ...... restaurering
Kompisen i Oskarshamn håller på att försöka få liv i en gammal Hagström 39:a . Har skickat NOS rör och nya elektrolyter , anodmotstånd mm. till honom . Fick bilder och några frågor idag . Bl.a. undrar han över en smältsäkring som sitter på nättrafon , naturligtvis utlöst ..... smält. Kan man få tag på sådant specialtenn ? Eller kan han bara skippa den och kortsluta ? Elfa m.fl. har ju modernare s.k. smältsäkringar med olika temperaturer . Kan man välja t.ex. en 92 graders och tejpa mot lindningen med någon isolering emellan ? Vanliga säkringar finns ju också i stärkaren . Räcker det kanske med dem ?

14 Nov 2009, 00:48
Profile WWW

Inte som svar på din fråga men du kan jag kanske delge lite svar i min tråd om 39:an när du är färdig. Från förra veckan
http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=32464

Jag kommer byta element samt be Woody gå igenom den. Han har en likadan. Tydligen någon felkonstruktion i slutsteget.
Vi får se vad det blir av den. Låter idag helt ok på låg volym o rent ljud. Dra upp den o den burrar som en misslyckad fuzz.
Perfekt storlek att ha o hemma o lira på. Nästan identisk med Gibson GA-8T vad det verkar.

14 Nov 2009, 10:37
Profile

Om "pärlan" & metkroken är kvar efter säkring är det bara att smälta om pärlan & trycka i kroken. Pärlan kan med lite tur ligga kvar i kabinettet.
Jag satte i en termosäkring till en kaffekokare (78 grader?) i en 310:a, funkar utmärkt.

You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!

14 Nov 2009, 15:29
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 3 posts ]