Svullo wrote:
Är det stor ljudskillnad på RI-varianten?
Vi genomförde en A/B-test för en tid sedan. Sven-Johan får väl korrigera mig om jag minns fel.
Vi hade en RI och en BF från mid 60-tal. Testade fram och tillbaka. De slutliga omdömet var nog att båda stärkarna lät utmärkt, men olika.
RI:n lät lite stiffare, klarare och mer närvarande, möjligen "påträngande" om man får använda ett så fult ord om en fin stärkare. Den gamla inkörda BF-stärkaren lät... inkörd, lite murrigare, ngt mer instängd. Efter en stund bytte vi så RI:n körde på gamlingens tratt och vice versa. Ja, då stod det klart att den huvudsakliga skillnaden satt i trattarna [B)]
Och jag tror att det är precis så i många fall. Om något åldras och blir inkört, tappar lite spänst eller blir trevligt avrullade, hur man nu ser på saken, så är det trattar. Betydelsen av detta är nog mkt större än den påverkan åldern har på just stärkaren.
Ofta är det ju så att man kör gamla stärkare på gamla trattar, inte minst i kombos. Och kanske att man då också misstar sig och tror att det är stärkaren som låter "vintage" eller vad det nu ska kallas. Jag menar, de felsta köper ju inte en JTM45:a från 1964 och kör den i en ny lådda med kina-celestions?
/Gunnar