View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Aug 2026, 18:09

Reply to topic  [ 5 posts ] 
skillnad på hur 4 slutrör kopplasmed katodbias??? 
Author Message

Post skillnad på hur 4 slutrör kopplasmed katodbias???
Om man kör 2 par slutrör (4st) finns det tydligen några olika sätt att koppla dem på vad beträffar katodresistansen.

4 separata katodmotstånd+ 4 kondingar (hittar inte bra ex just nu)
2 separata Rk + 2Ck Och skall de då kopplas "korvis" eller parvis (Kevin O Connor)
1 gemensamt Rk+Ck vilket tycks vara det vanligaste.

Lästips önskas eller åsikter..

b

03 Oct 2009, 12:08
Profile

Ursäkta om en novis ger sig in i diskussionen, men handlar det inte helt enkelt om antal komponenter/utrymme man sparar jämte hur pass välmatchade rören behöver vara? Eller menar du att det ska bli någon skillnad rent ljudmässigt?

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

03 Oct 2009, 13:41
Profile ICQ WWW

Att de flesta tillverkare kör med gemensamt motstånd beror givetvis på:

1. De har alltid gjort så (alternativt Fender gör så, så det gör vi med)
2. Det blir billigast

Med separat motstånd blir bias för varje rör anpassat efter just det rörets egenskaper. Med gemensamt motstånd blir bias ett medelvärde av alla rörens egenskaper.

Erik R

03 Oct 2009, 17:43
Profile

Jag tycker definitivt att man INTE ska ha ett km, det blir väldigt varmt, och risken för obalans blir stor. Bättre att sprida risken och värmen lite.
Med två km får man en väldig fördel i att man då kan kombinera rörtyper. 6550 tillsammans med 6v6 t.ex låter kalas.
Jag har provat med ett motstånd per rör, men gillade det inte själv, föredrar två par, utan konding.

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com

03 Oct 2009, 20:40
Profile ICQ WWW

Ursäkta dröjsmålet med svar, men för , i vilken ordning vet jag inte, har "någon" slitit ner telfonledningarna... JO såna finns kvar ute på landet...

Jag VET INTE om det ger någon ljudskillnad men Kevin OConnors har en poäng i TUT 3 (AC30) när han förordar 2st så att man kan "slita ur" två av rören för att minska effekten...+ att man kan använda "mindre" konding (fast 2)

Martins idé om INGEN konding kanske man skulle prova? Det är ju inte SÅ svårt att ha en brytare för ett A/B test..

Om man nu ändå vill ha konding, hur stort mätmostånd på katoden kan man ha. 1ohm tycker jag är ok om det är "direktjord" men här hamnar man ju på runt 200 ohm och lägre strömmar, vi snackar 6AQ7 EL90 6V6.
Tänker mig 10 ohm för bättre upplösning på mätningen. 10 ohm i förhållande till då 200 ohm... (Tänker högt just nu)

05 Oct 2009, 10:13
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]