View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Aug 2026, 17:46

Reply to topic  [ 14 posts ] 
OT: Pedal för gitarranpassning 
Author Message

Post OT: Pedal för gitarranpassning
Detta är, typ, en fortsättning på tråden "OT: Fråga om enkelt transistorförstärkarsteg" <b>http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=30020</b>

Jag använder ofta flera olika gitarrer. För mig kräver olika gitarrer olika inställningar på bl.a. stärkarna. På spelningar (och även på rep), tycker jag då att det är för tidskrävande att ställa om stärkarens kontroller när jag byter mellan t.ex. Stratocaster och Les Paul. Jag ville därför ha en pedal som "fejkar" att ställa om stärkaren. Jag ville dessutom ha en bra buffertförstärkare att ha först i min pedalkedja.

Följande var målen:
1. En bra buffertförstärkare som alltid är inkopplad.
2. En krets som går att koppla in med fotomkopplare, som anpassar ljudet för min Les Paul och min SG till att passa när stärkaren är inställd för Stratocaster.
3. Ytterligare en krets som går att koppla in med fotomkopplare, som anpassar ljudet för min Grecobacker till att passa när stärkaren är inställd för Stratocaster.

Tonkontrollen i de båda anpassningskretsarna är en variant på tonkontrollen i pedalen Bigg Muff. För att tonkontrollkurvorna skulle bli som jag ville använde jag Duncan Monroe's program Tone Stack Calculator (TSC). Det gick förvånansvärt bra att få till detta.
I ungefär mittläget fejkar Les Paul-tonkontrollen att vrida ner stärkarens Middle ett par hack och att vrida upp Trebble något. Att vrida upp pedalens tonkontroll ökar höga frekvenser och minskar låga. Vice versa när den vrids ner.
Grecobacker-tonkontrollen har en rak kurva med kontrollen i mittläge, men ökar/minskar också högre frekvenser och minskar/ökar lägre när man justerar kontrollen.

Båda gitarranpassningskretsarna har egen volymkontroll för att även kunna anpassa ljudnivån mellan de olika gitarrerna.

Här är schema på hela pedalen:

Image

Inte så jättetydligt eller... [:o)][:I] Här är därför på del av schemat (buffertförstärkaren och första gitarranpassningskretsen)

Image

Det är alltså olika värden på de båda kondingarna och de båda motstånden i respektive tonkontroll.

Pedalen är inte det snyggaste man har sett [:D], men det duger [:o)]:

Image

Image

Om det ser ut som två kretskort, så är det för att det är det... Ett för buffertförstärkaren och ett för de båda gitarranpassningskretsarna.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

16 Sep 2009, 21:49
Profile

Såg nu ett par fel i schemat. Ska rätta till dem.

EDIT: Är nu fixat!

16 Sep 2009, 22:06
Profile

Bara två påpekanden:

1. Tonkontrollernas motstånd som går upp till matningspännngen bör hellre gå till jord. Som det är så ligger det matningspänning på tonpotentiometrarna.
2. I "gain recovery" förstärkarkarna kan du med fördel trixa in 12k motstånd upp till matningspänningen från knutpunkten 1:a transistorns kollektor & 2:a transistorn bas. Som jag nämnde i tidigare tråd ger ca 6db sänkning av bruset.

En fiffig pedal allt som allt. Tror att du kan sälja en drös. Licensavgiften för recovery kretsen sätter du i så fall in på mitt konto på Caymanöarna den dagen jag skaffar ett. [:D][;)]

Alex
http://www.tubewonder.com
http://www.youtube.com/olekelo - testkörning av en "hemlis"

16 Sep 2009, 22:06
Profile WWW

...1. Tonkontrollernas motstånd som går upp till matningspännngen bör hellre gå till jord. Som det är så ligger det matningspänning på tonpotentiometrarna...
Det var det som var fel i schemat. I verkligheten går de till jord. Jag har ändrat schemat nu.

Quote:
...2. I "gain recovery" förstärkarkarna kan du med fördel trixa in 12k motstånd upp till matningspänningen från knutpunkten 1:a transistorns kollektor & 2:a transistorn bas. Som jag nämnde i tidigare tråd ger ca 6db sänkning av bruset...
Jo, jag överväger det, men bruset är ändå på en okej låg nivå nu. Utom om jag kopplar in kompressorn och alla tre overdrivepedalerna som kommer efter... samtidigt... [:D][;)][8D]

Quote:
...Licensavgiften för recovery kretsen sätter du i så fall in på mitt konto på Caymanöarna den dagen jag skaffar ett...
Det är lungt... [:X][:)]

Sven-Tjosan

16 Sep 2009, 22:18
Profile

...En fiffig pedal allt som allt. Tror att du kan sälja en drös...
[:D][:D] Denna är specialgjord för mig, mitt gitarrljud, mina stärkare/högtalare och hur jag ställer in stärkarna.

Möjligen kan man tänka sig att kretsen för att anpassa mellan Stratocaster och Les Paul skulle passa även för andra. Kanske får ta och testa det någon gång... Hmmm... kanske även den andra, med sin, typ, raka tonkontrollkurva...

16 Sep 2009, 22:45
Profile

Varför kalla den OT??? för att vissa får kiselfrossa??

KUL att du är nöjd och vill dela med dig.

TACK!!

b

17 Sep 2009, 13:26
Profile

Har du inte egentligen bara byggt en trebleebooster här?
Går ju att ordna med ett steg....och med en................................ <font face="Arial Black">OPAMP</font id="Arial Black">[:D]

17 Sep 2009, 15:50
Profile

Har du inte egentligen bara byggt en trebleebooster här?
[:0] Skulle inte tro det.

Här är frekvenskurvan i första tonkontrollen, tänkt för att anpassa Gibson-typ-gitarrerna till stärkare inställd för Strata (kontrollratten är något uppvriden):

Image

Här är den andra tonkontrollen (här är kontrollratten något mer uppvriden):

Image

<b>Och!! Tonkontrollerna är justerbara!!</b>

Den första tonkontrollen, med sin kurva med en liten dip i mellanregistret, är nog dessutom svårt att få till enbart med en Treble Booster... Och som sagt; den är justerbar!

Den andra tonkontrollen passar, något uppvriden, bra för min Grecobacker. Men! Den kan nog, med <u>något nedvriden kontroll</u> (ökade låga frekvenser och sänkta höga) passa alldeles utmärkt om jag någon gång i livet skulle få för mig att använda enbart stallmicken på någon gitarr... [}:)][;)][:D]

Justerbarheten är i alla fall viktig att ha, tycker jag.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

17 Sep 2009, 16:33
Profile

För att denna del av forumet heter "RÖRSNACK"!

Förvisso är det rörförstärkare i andra änden, och syftet är <u>bl.a.</u> att rörförstärkaren inte ska skita på sig när den får en Pålle i sig när den är inställd för Strata. Men, just detta om pedalen, handlar ju direkt inte så mycket om rör [8D].

Sven-Toan

17 Sep 2009, 16:37
Profile

Sven-johan...den där mid-dippen är knappt hörbar. Den är knappt -1.5dB under basen.
Sen höjer du treble när du vrider på ratten.
Alltså treblebooster/basbooster eftersom andra hållet ger basförstärkning istället.
Den där minidippen av midden är bara ett litet bihang som mer syns på en graf än hörs på riktigt.[8D]

17 Sep 2009, 17:23
Profile

gammelnalle wrote:

För att denna del av forumet heter "RÖRSNACK"!

Förvisso är det rörförstärkare i andra änden, och syftet är <u>bl.a.</u> att rörförstärkaren inte ska skita på sig när den får en Pålle i sig när den är inställd för Strata. Men, just detta om pedalen, handlar ju direkt inte så mycket om rör [8D].

Sven-Toan

TRODDE jag också en gång i tiden... men undertiteln är fsktiskt:
För djupare och ytligare diskussioner om elektronik, gärna med fokus på elektronrör och liknande.

så OT ...möjligen att den saknar utgångstrafo... [:D]

b

17 Sep 2009, 22:27
Profile

Sven-johan...den där mid-dippen är knappt hörbar. Den är knappt -1.5dB under basen.
Sen höjer du treble när du vrider på ratten.
Alltså treblebooster/basbooster eftersom andra hållet ger basförstärkning istället.
Den där minidippen av midden är bara ett litet bihang som mer syns på en graf än hörs på riktigt.
I så fall hörs inte att ändra Marshall-Middle-kontrollen (med slope resistor på 56k) från 8 till 6 heller... [}:)]
Enligt Tone Stack Calculatorn är det exakt samma som händer där i mellanregistret då [;)].
Men, visst, TSC:n kan ju vara helt fel. Duncan Monroe kan ju lura alla som använder den... [:0]

I alla fall är det en markant skillnad i ljud på de båda tonkontrollerna. Det är helt enkelt lite mindre mid med den första i förhållande till den andra... [;)] Som jag upplever det i alla fall.

Faktiskt hade jag först något annorlunda värde på ett av motstånden i tonkontrollkretsen. Enligt TSC:n var dippen då ungefär 1 dB djupare. Men, det ljudet gillade jag inte hundra, eftersom det var lite för lite mid. Då ändrade jag till detta och är nöjd. Och som sagt; det ÄR skillnad i ljud mellan de två olika tonkontrollerna (den med den lilla dippen jämfört med den helt utan dip). Även när de är inställda för att varken öka eller sänka varken bas eller diskant (typ rak frekvensgång).

Jag är också förvånad och tycker att detta inte borde vara så hörbart, men det är det! Kanske hörseln är väldigt känslig i detta frekvensområde? Det kan också vara att kontrollen med dip får en lite annorlunda funktion. Den verkar ha en brantare kurva på diskantökningen, och DET kan ju påverka ljudet.

Här är kurvor för Marshall-tonkontroll inställd sålunda:
För Strata: Bass 3,5, Middle 8 och Treble 6.
För Les Paul: Bass 3,5, Middle 6, Treble 8.
OBS! Kurvorna korsar varandra vid ca 1500 Hz.

Image

Som sagt: Om det du säger stämmer, hör man inte skillnad på 8 eller 6 på Middle-kontrollen på en JTM45-Marshall, 1987-Marshall eller en 5F6A-Fender heller... [}:)][;)] Och det kanske man inte gör?... [:0][:o)]

Om du ändå inte vill ge dig, utan menar att det är en Trebble Booster jag har gjort, så måste du väl ändå medge att justeringsmöjligheten är bra. Man behöver inte SÅ stor justeringsmöjlighet som det nu är, men vilken konventionell Treble Booster har dessa möjligheter?

Image

Sven-Johan

17 Sep 2009, 23:10
Profile

När det gäller Marshallstacken så är det en kombo av den lilla midskillnaden och att det samtidigt flyttas i frekvens som gör att man hör en "liten" skillnad.[;)]

Annars får jag nog stå på mig att -1.5dB är subtilt från 0dB läge. Ökar du med -1dB ytterligare till -2.5dB så börjar det absolut låta lite hörbart midcuttat vilket ju kan förklara varför du inte gillade det läget.
Men det är min känsla och inget jag säger att andra inte upplever[:)]

Och givet har du en basbooster åt andra hållet men om vi nu inte tänker på den där mid-dippen så är ju att vrida nobben åt ena hållet en treblebooster.[:D]

Men om vi bara vill ha en treebleboost med den lilla middippen(som jag tror är totalt onödig) så går det ju att göra med resistorer, pot och kondingar i motkoppling över 1 singel opamp.(som jag sa tidigare är jag militant opampförespråkare)

Ta nu inte detta för allvarligt...jag bara ventilerar[:D]

18 Sep 2009, 06:43
Profile

...Ta nu inte detta för allvarligt...jag bara ventilerar[:D]
Jag åxå! Och jag vill och gillar (oftast!) att bli ifrågasatt [:)][:X] Då lär man ju sig [:p].

Hur det än är med kurvor och subtiliteter, så verkar jag fått till denna pedal över min förväntan [:)]. Skillnaden mellan att ställa om stärkaren (enligt inställningarna ovan) när jag byter gitarr, mot att trampa in "Gibsonanpassningsdelen" av denna pedal, är förvånansvärt liten... subtil kanske man kan säga... [:D]

Sven-Tjosan

18 Sep 2009, 08:05
Profile
Reply to topic   [ 14 posts ]