View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Aug 2026, 18:32

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Loop till Marshall 18w 
Author Message

Köpte och satte ihop en byggsats, Marshall 18 w, med tremolo. Allt funkar bra, hade en Jason mod utförd ett år sedan. Skulle nu vilja ha en bra loop, typ för reverbpedal.
Jag är ingen duktig tekniker, tar gärna tydliga anvisningar.

Hälsningar/Hans J

15 Sep 2009, 11:06
Profile ICQ YIM WWW

Längst ner på sidan har du en basic loop. Behövs inget mumbo jumbo avancerat tycker undertecknad utan raka rör ska det vara så det låter transparent.
http://www.freewebs.com/valvewizard/accf.html
Möjligen kan du skippa katodavkopplingen på andra steget om du inte behöver all den förstärkningen för att driva slusteget sen.
Glöm inte att du måste ta ner signalen innan loopen till line level med spänningsdelare vilket ju kan debateras vad det är för värde.... http://en.wikipedia.org/wiki/Line_level ....men jag brukar köra på 1.2V rms. Sen sänker du bara med poten om det ska in i en pedal för gitarrnivå. Och kör man med gitarrnivå behöver ju efterföljande steg förstärka destu mer.

15 Sep 2009, 12:49
Profile

Anledningen till att ha en effektloop är ju i första hand att få effekter efter disten. Men i en 18W skapas all dist i slutsteget (fasvändare+slutrör). Därför skulle en loop inte tillföra så mycket; du får i princip samma ljud som om du kör reverbpedalen före stärkaren.

Erik R

15 Sep 2009, 23:00
Profile

Tack för svaren. Jag tänker köra med en Keely trebleboost och det blir en markant skillnad på nivån av effekter typ reverb, om man stampar in boosten. Kan inte en loop råda bot på detta, ge jämnare effektnivå oavsett om man trampar igång boostpedalen? Funkar i alla fall på andra förstärkare jag har med loop.
/Hälsningar Hans J

16 Sep 2009, 09:06
Profile ICQ YIM WWW

Tack för svaren. Jag tänker köra med en Keely trebleboost och det blir en markant skillnad på nivån av effekter typ reverb, om man stampar in boosten. Kan inte en loop råda bot på detta, ge jämnare effektnivå oavsett om man trampar igång boostpedalen? Funkar i alla fall på andra förstärkare jag har med loop.
/Hälsningar Hans J

De flesta stärkare med loop generar sin dist i preampen före loopen, och man pressar normalt inte slutsteget till särskillt mycket dist. Då går det givetvis bra med reverb eller delay i loopen.

På en 18W distar slutsteget långt före preampen, så även med loop kommer reverbet att distas lika mycket som resten av gitarrsignalen; dvs i princip samma sak som om du körde reverbpedalen före stärkaren.

EDIT: Om du kör med boostpedal så kommer du förmodligen att driva preampen till lite dist, så då blir det en liten men förmodligen inte så avgörande skillnad om du skulle bygga in en effektloop.

Erik R

16 Sep 2009, 10:44
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]