View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Aug 2026, 23:19

Reply to topic  [ 13 posts ] 
Ni som kör Bassman 100 till elgitarr 
Author Message

Post Ni som kör Bassman 100 till elgitarr
Hej. Är lite sugen på en Fender Bassman till elgitarr, funderade först på att köpa en 50-wattare men 100-watts verkar vara enklare att få tag i. Är en silverface 100-wattare lätt att få bra ihop med elgitarr? Jag vet ju att dom är snarlika marshalls så dom ska ju funka bra ihop med celestion-element, men det är ju andra trafos som gör att fendrarna har mer headroom, iaf silverface 100. Är dom fööör hårda och högljudda innan dom spricker?

En annan sak. Jag gillar inte mastervolym. Går det likabra att köpa en 100w silverface Bassman och modda bort mastervolymen eller bör jag akta mig för det?

Något särskilt år jag bör akta mig för?
Tackar på förhand.

12 Sep 2009, 20:05
Profile

En annan sak. Jag gillar inte mastervolym. Går det likabra att köpa en 100w silverface Bassman och modda bort mastervolymen eller bör jag akta mig för det?
Det är väl bara att ställa den på max så är det ju samma som om den inte vore där i stort sett.

12 Sep 2009, 21:12
Profile

Alright Tubis, förstår din poäng. Om man nu skulle vilja modda bort den, är det enkelt? Kunde istället tex låta någon installera powerscaling till den ratten som en "bättre" lösning.

Hur som helst, det där var bara en detalj i sammanhanget, behöver mer feedback om själva stärken? Bör jag satsa på en 50w istället? Vilka år av 100w är bäst? Alla silverface ok?

12 Sep 2009, 22:21
Profile

Rockley wrote:

Hej. Är lite sugen på en Fender Bassman till elgitarr, funderade först på att köpa en 50-wattare men 100-watts verkar vara enklare att få tag i. Är en silverface 100-wattare lätt att få bra ihop med elgitarr? Jag vet ju att dom är snarlika marshalls så dom ska ju funka bra ihop med celestion-element, men det är ju andra trafos som gör att fendrarna har mer headroom, iaf silverface 100. Är dom fööör hårda och högljudda innan dom spricker?

Något särskilt år jag bör akta mig för?
Tackar på förhand.

Silverface Bassman snarlik Marshall? Svaret beror väl lite på referensramen men jämförelsen haltar lite om du frågar mig. Men Marshall förknippas ju ofta med toppar vilket Bassman alltid är. Men trafon för mer headroom gäller nog snarare Bassman 70 och 135. En 100 watt Marshall JMP Super Bass är nog mer headroom i dB mätt som ett ljudtryck än någon Bassman 100 kan leverera.

50- och 100 watts Silverface är ganska olika designer i mer än uteffekten. Försteget i 50 wattaren har tre stegs förstärkning per kanal, 100 wattaren två steg. 50 wattaren har dessutom annorlunda fasvändarkoppling.

Det skiljer något på båda årsmodell för årsmodell beträffande nättrafots utspänningar. Men den stora förändringen, bra eller dålig som alla Silverface ibland får lida för är när 50- och 100 wattsmodellerna ersätts av 70 och 135.

50 wattarna är ofta ultrarena på låg volym med en väldigt typisk lätt komprimerad ganska klinisk ton. När en 50 wattare distar blir det med en chrunchig ganska rå distortion för en Fender. Hur en 100 watts Bassman låter? -Koppla in gitarren i <i>normalkanalen"] (den utan reverb) på en 100 watt Twin Reverb; den kanalen är i praktiken identisk med motsvarande i en 100 watts Bassman!

Quote:
Tubis Posted - 12 September 2009 : 21:12:13
--------------------------------------------------------------------------------

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by Rockley

Det är väl bara att ställa den på max så är det ju samma som om den inte vore där i stort sett.

Så är det![:)]

12 Sep 2009, 22:32
Profile ICQ WWW

Har läst vissa som säger här att en Bassman in i en marshall-låda med celestions låter väldigt snarlikt en motsvarande marshall-topp (typ jmp antar jag). Men det kanske bara är blackface-bassman? Isåfall undrar jag om det är lätt att modda en 100w bassman så att den kommer åt det hållet. Det finns ju inga blackface 100w, ja det ska ju vara om man försöker närma sig kretsen hos en Blackface Twin isåfall...

Det jag är ute efter är alltså om det är en bra idé att köpa sig en 100w bassman och anpassa för elgitarr eller om man ska sikta på 50-wattare. Låter den som en twin borde det ju vara en rätt bra idé men då kommer den sannolikt inte låta så bra ihop med celestion-element.

Har en bassman 100 mindre headroom än en superbass? Intressant.

12 Sep 2009, 22:51
Profile

Bortsett från den första Blackfacemodellen från 1964 (AA864) är Blackface och Silverface 50 wattare ganska lika. Vad som låter som en Marshall och vad som låter Fender är säkert förhandlingsbart. Det finns faktiskt en Blackface 100 watt Bassman, men då heter den Showman AB763. Förutom att 100 watt Bassman har en fabriksmod som är begränsad till några få komponenter för basigare ljud i Baskanalen; är skillnaderna mellan Blackface Showman och Silverface Bassman ganska precis samma som mellan Blackface Twin Reverb och 100 watt Silverface Twin Reverb. En 100 watt Marshall Super Bass spelar högt!

Vad som är mest "rätt" av 50 eller 100 watt Bassman finns egentligen inget givet svar på[:)]

13 Sep 2009, 00:08
Profile ICQ WWW

Vad som är mest "rätt" av 50 eller 100 watt Bassman finns egentligen inget givet svar på[:)]

Jag eftersökte ett subjektivt svar inte ett objektivt politiskt korrekt svar. Fegis

13 Sep 2009, 02:52
Profile

Rockley wrote:

woodstock wrote:

Jag eftersökte ett subjektivt svar inte ett objektivt politiskt korrekt svar. Fegis

För egen del handlar det om att förhålla sig objektiv till en lätt naiv frågeställning och tolkning av information. Vad som är bäst här, vad du bör satsa på och vad som fungerar för dig finns ju inget givet svar på. Det gäller särskilt om du ställer frågan i princip helt utan givna förutsättningar.

13 Sep 2009, 10:05
Profile ICQ WWW

Känner mig lite skyldig till en del av de utgångspunkter du har i din tråd.

Att säga att en Bassman SF och en Marshall JMP är snarlika, ja det kan man verkligen hålla med om. Eller inte alls! Helt beroende på vad vi talar om, vilka aspekter man väger in.

Jag har i andra trådar försökt visa att det blir inte så jäkla dramatisk skillnad om man kör en blackfejsad Bassman och en JMP på rejält blås så slutsteget distar. Samm högtalare, samma gitarr, samma gitarrist.

Det jag menar med detta är att en low gain-stärkare med två förstärkningssteg i försteget, ingen master och 2xEL34/6L6/Kt66 uppför sig på ett rätt typiskt sätt. Det blir en typ av crunchigt klassiskt rock'n roll-sound som är i varje fall i samma härad.

Visst finns det klara skillnader när man börjar analysera och bryta ned detaljerna. Förstegets uppbyggnad, typ av tonstack, EL34 eller 6L6 osv. Ja, vi kan säkert komma ned på kondingnivå, om man är petnoga och konässör. Jag menar - för mig är ett frimärke en papperslapp med klister på. För andra kan molekylstrukturen i färgpigmentet vara universums centrum och mest spännande gåta. Men fortfarande - om jag står på scen och drar av introt till Highway to hell kommer ingen reagera på att jag kör på en Fender Basseman och inte min JMP. Ingen kommer tycka att jag borde kört på en Marshall åtminstone, det där låter ju inte rätt.

Jag som är Marshall-freak och alltid får ståpäls när man hör en JMP på bra fart förderar trots det ofta min Basseman när jag själv lirar. Jag har en Bassman SF 50w som jag moddat om till BF och lite annat, små justeringar och pillerill. Och jag har en JMP 1987 som är min referens för allt jag gör... Men Bassemannens sound, pedalhantering och lagoma volym gör att den ändå passar bäst i de sammanhang jag lirar.

Jag tycker skillnaderna är ungefär de här (och jag tror att de skillnaderna är desamma om du växlar upp till SuperLead eller Super Bass vs. Bassman 100:
- Bassemannen är inte lika högljudd som JMP:n. Det känns som min JMP är ett klart snäpp kraftfullare. Av något oklart skäl. Trafos. Design. Vet inte.
- JMP:n viker sig rätt snabbt och går i dist redan med volymen på kl 9-10, men genom att den är mer högljudd kan jag köra den i stort ren på samma volym som Bassemannen. Jag tror att det är försteget med tonstack sist, katodföljare och buffertsteg som går i dist lättare, tidigare och lite mer än än Bassemannens typiska Fender-försteg (rör-tonstack-volym-rör). Detta försteg distar mkt lite i sig.
- Bassemannen känns varmare, klarare och mindre grynig i tonen. Jag tror det sitter dels i den fina utgångstrafon, dels i förstegets design utan katodföljare. 6L6 vs. EL34 understryker detta.
- Bassemannen ger en mer midskopad frekvensrepsons tack vare tonstackens design, men detta får mindre betydelse när du drar på.

Att Bassemannen (50w då) är väldigt nätt i designen (ett litet läckert cab), ändå rymmer två kompletta kanaler, är lättmoddad/meckad gör den till en helt lysande stärkare all over för oss som gillar low gain-stäkrare med slutstegscrunch. Jag fattar inte att inte fler byggsatsleverantörer satsar på att tillhandahålla en sådan stärkare.

Frågan om 50W eller 100w. Om det är lättare få tag på en 100w och du tror att du kan spela så högt att du verkligen nyttjar en 50w, ja då kommer en 100w också funka. Det är inga stora skillnader i volym.

De grejor som sitter i SF-stärkarna, tpy trafos och komponenter, förefaller enligt min erfarenhet vara toppklass. Jag skulle aldrig tveka en sekund att köpa en SF.

Att modda om en SF Bassman, 50 eller 100, till något som är gitarrvänligare än de lite stiffa (min subjektiva upplevelse) SF-stärkarna är inte en komplicerad historia. Det tar typ en eller ett par timmar. Man meckar lite med fasvändarens design, kanske pillar i tonstacken, justera ett och annat värde på komponenterna, kanske installera ställbar bias osv. Mit mål när jag gjort sådant har varit att få ett slutsteg som går över i dist lite tidigare, snyggare.

Vill man även göra en hel make over, byta gamla elektrolytkondingar, kanske dra om jordning, bygga något roligt/vassare av ena kanalen (jag har en Marshall 2204-kanal i min Basseman, fräckt som tusan) - ja då är det jobb för en hel trevlig helg. Men det är värt även det.

Att sätta in power scaling är ett sätt att komma till rätta med den höga effekten och därmed volymen i 100w-modellen. Du får den att vika sig sådär snyggt men vid lägre volym. Det tar några timmar att fixa. Material tillkommer. Fördelen med 100wattaren är förstås att den har just fyra slutrör. Och när fyra slutrör distar låter det för jeavla läckert.

Men att köpa en 100wattare och dra ned mastern är ett sämre alternativ än att köpa en 50w och köra utan master. Helt klart. Denna master är totalt onödig. Däremot kan du använda den till kanalmaster om du vill göra den ena kanalen lite hetare. Det blir fin-fint.

Jag har ingen over all-master i min Basseman 50w. Jag kör den normalt på volym 4-6, typ rakt upp. 2x12 med Greenbacks. Och jag kör så oavsett om vi lirar i trånga repan på 20 kvm, på stor eller liten scen. Det funkar på något sätt ändå.

Några synpunkter att fundera på... [:)]

/Gunnar

13 Sep 2009, 14:58
Profile

Det är inte så naivt. Jag har faktiskt spelat på alla dessa förstärkare, men aldrig ägt dom. Det handlar mer om att fråga "vad föredrar en bojare som har mer erfarenhet av att anpassa dessa stärkare för gitarr". I vissa sammanhang talas det om självklara mods och tex det (ytterst subjektiva) åsikten att en viss förstärkare låter "hårt" (ofta ihop med silverface).

Men så fort man ställer en fråga är det som att alla går in i försvarsställning (no offense), lustig forumföreteelse :)

Tack för infon Woodstock, förresten. Uppskattas! När det gäller en silverface bassman 100w så säger du att de är nästan identisk med en Twin efter några ändringar och det låter ju kalas, men är inte en blackface twin på 80w?

13 Sep 2009, 14:59
Profile

Tack Izzy/Gunnar för att du tog dig tid att skriva det svaret. Det var exakt vad jag var ute efter. Jag har läst tidigare om att du använt bassmans men nu fick jag svar på en hel del frågor jag hade. Kör du g12m eller g12h i din 2x12a? Hur påverkar den lite mer midscoopade tonen från bassman (jämfört med JMP) valet av högtalare?

Tack igen, så mycket, för ditt svar.

13 Sep 2009, 15:13
Profile

Tack Izzy/Gunnar för att du tog dig tid att skriva det svaret. Det var exakt vad jag var ute efter. Jag har läst tidigare om att du använt bassmans men nu fick jag svar på en hel del frågor jag hade. Kör du g12m eller g12h i din 2x12a? Hur påverkar den lite mer midscoopade tonen från bassman (jämfört med JMP) valet av högtalare?

Tack igen, så mycket, för ditt svar.

Jag kör uteslutande G12M, mest för att försöka hålla något konstant i en värld av oändliga variabler. Men inte ens det är lätt. Jag har gröna engelska i min 4x12 som låter är rätt edgy och sharpt. Sedan har jag två st 2X12 med Blackback G12M t(samma tratt, annan kopp på baksidan). Dessa är rundare och mulligare i mitten men fortfarande med klar topp. Andra Greenbacks såsom Heritage komprimerar mer och tidigare. Ingenting är beständigt...

Greenbacks väger upp en del av den midscoop som Bassemannes försteg ger. Kör du min Basseman i en 4x10 med högtalare som brukar sitta i Fender kommer den låta tunnare, spretigare och mkt längre ifrån Marshall-land. Kanske att Grenbacks gör att skillande melan JMP:n och Bassemannen inte blir så enorm. Vågar mig på det som en hypotes.

/Gunnar

13 Sep 2009, 15:30
Profile

Coolt! Jag älskar ju G12M, kul att bassman funkar bra ihop med dom (iaf efter moddarna du gjort). Känns som att en plan börjar ta form här.[:D]

13 Sep 2009, 19:45
Profile
Reply to topic   [ 13 posts ]