Jag har även postat nedanstående tidigare!
Jämförelse THD Yellow Jackets / Ruby Tone Bones.
Eftersom frågan varit uppe några gånger nu fick jag för mig att jag skulle testa och jämföra dessa eftersom jag i min ägo råkar ha just ett par av vardera som båda har samlat damm i en låda några år. Båda två seten är pentod- och av högeffektsvarianten, till 50 wattsförstärkare, så var jämförelsen enkel att göra. För att ytterligare förenkla använde jag samma två JJ EL84 i båda varianterna. Dessa testades i min Marshall 2558 50 watts 2x12 combo.
Likheterna är många. I stort kan man säga att båda två ger förstärkaren ett lite glasigare ljud. Jag vill inte säga Voxigare, men åt det hållet. Båda paren spelade ungefär lika högt. Inte riktigt lika starkt som EL34orna. Skillnaden är dock mindre än vad man skulle kunna tro. Möjligen skulle jag säga att RTB var lite glasigare. TYJ distade och komprimerade mer när slusteget pressades. Vid full dist tjöt stärkaren för fullt som en stucken gris med gitarrens volym helt nerdragen. Detta gjorde inte RTB utan var någorlunda tysta hela tiden. Denna koll gjordes två gånger.
Slutsats: ljudmässigt ingen större skillnad mellan dessa. THD Yellow Jackets distar mer med följd att stärkaren låter mer mättad, dock låter dessa inte som hårt pressade EL34or. Ruby Tone Bones låter renare och glasigare.
http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreatersI´ve paid my dues I've got the right to play the blues.