View unanswered posts | View active topics It is currently 11 Oct 2026, 17:17

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Ett slutstegsrör "dog" i min 2203 
Author Message

Post Ett slutstegsrör "dog" i min 2203
Häromkvällen när jag testade min Marshall 2203 inför källarrepet så dog den plötsligt[xx(]. Kollade från baksidan och såg då att att det fjärde slutstegsröret var mörkt medan de övriga lyste som de skulle. HT-säkringen var också trasig. Stängde av och stoppade i en ny säkring. När jag sedan startade upp så lyser rör 1-3 av slutstegsrören som de ska men nr 4 lyser ej, samtidigt brummar förstärkaren mer än normalt. När standby slås på så lyser till vid basen på rör nr 4 och HT-säkringen går. Stänger av, byter säkring och plockar ur rör nr 1 och 4 (och ändrar från 16 ohm till 8 ohm på förstärkaren). När jag sedan slår på så har brummet försvunnit och när jag slår på standby så funkar det och låter utmärkt i "50W-läget" (vilket i och för sig räcker långt i källaren [:)]). När jag tittar närmare på rörhållarna så finns små brännmärken på ytan av nr 4 medan nr 1 är ren och vit. Förstärkaren är ordentligt genomgången ganska nyligen med nya elyter, nya rörhållare m.m.

Min fråga är: Är det troligt att det bara är det fjärde röret som är trasigt så att det bara är att skaffa en ny kvartett rör och stoppa i (+ förstås ställa bias)? Eller kan det finnas något annat fel i bakgrunden som behöver kollas upp innnan man plockar i nya rör?

Ha det gott! / Jonas B

07 Sep 2009, 10:45
Profile

Jag tror att det bara är det strulande röret som är kass. Det har antagligen blivit kortslutning e.d. inne i röret. Så ur den synvinkeln är det bara att byta rör.

MEN! När röret pajade kan det ha dragit med sig andra saker i graven. Brännmärkena på rörsockeln oroar. Man bör kolla åtminstone skärmgallermotstånd och en del andra saker runt rörsockeln. Kanske rörsockeln behöver bytas.

Frågan är också vad som fått röret att paja? Det mest troliga är nog att det helt enkelt pajat. Kanske av ålder, av mekanisk påverkan eller att det var ett dåligt exemplar. Eller något annat. Den kan dock vara att något fel i stärkaren, som i sin tur fått röret att fara hädan.

Jag rekomenderar att kolla upp så allt stod rätt till, innan man kör igång med nya rör.

Är du djärv och vill chansa, kan du ju sätta t.ex. rör 2 och 3 i <u>platserna</u> för 1 och 4, och köra med bara två rör som du beskriver. Funkar det då, är det ju bara det ena röret som pajat. MEN! Om något annat är paj kan det ju bli värre, eller i alla fall att ett rör till blir kass. Jag skulle dock själv inte göra detta innan jag kollat om allt sår rätt till runt rör 4. Du gör det på egen risk.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

07 Sep 2009, 13:11
Profile

Tack för synpunkter och goda råd. Jag kör nog på i "50W-läget" tills vidare för att när tiden medger de ta med stärkaren till en mer kunnig person för koll och rörbyte (inte minst för att lära mig mer och t ex kunna justera bias själv vid rörbyte framöver). Som sagt, 2 EL34:or räcker egentligen mer än väl i källaren [:)].

Tackar och bockar!
Jonas B

07 Sep 2009, 14:05
Profile

Sven-Johan!

Tack för synpunkter och goda råd. Jag kör nog på i "50W-läget" tills vidare för att när tiden medger de ta med stärkaren till en mer kunnig person för koll och rörbyte (inte minst för att lära mig mer och t ex kunna justera bias själv vid rörbyte framöver). Som sagt, 2 EL34:or räcker egentligen mer än väl i källaren [:)].

Tackar och bockar!
Jonas B

Hej Jonas!

Du är välkommen förbi när du kör neråt nästa gång,jag har just flyttat i helgen till Mönsterås så det blir en mindre avstickare denna gång [:)]
Var det samma rör som sist som gick sönder?

Hade tänkt ringa dig, men tyvärr hittade jag inte ditt nummer.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

07 Sep 2009, 16:12
Profile

Jag försöker höra av mig i god tid när jag är på gång neröver nästa gång. Förhoppningsvis ska det inte dröja allt för länge. Förra gången det var problem med slutrören så var det det tredje röret sett bakifrån, så det är inte samma.

Hoppas nya boendet är till belåtenhet!

Vi hörs!
Jonas B

08 Sep 2009, 09:55
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]