| Author |
Message |
|
J.H.
|
 Byte av elektrolytkondesatorer
Halloj,
Har en kompis Marshall 4210 (en tolvs combo av 2205) stående i replokalen. Ska sätta in nya rör och även byta original elektrolytkondesatorerna i den, från 1987. Den har ju 2st stora "ellytar" som sitter utanpå som man väl bör byta innuti sitter det närmare ett 10tal mindre. Bör man byta samtliga elektrolytkondesatorer när man ändå är i gång eller bara de stora?
mvh
Jonas
|
| 02 Sep 2009, 08:01 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Tittar man på det ekonomiskt finns det som jag ser det knappt ngn anledning att låta bli. De större burkarna brukar landa på nån dryg 50 lapp styck,medans småttingarna knappt kostar pengar. Total kostnaden för samtliga lytar i en röris handlar om kanske en 500ing. Poängen e att det e nog snart sagt enbart i rörstärkar svängen där man överhuvudtaget ens överväger att använda lytar som sett service."Vintage tone" osv. Rent tekniskt e det dock så att en lyt läcker från dag ett.Fact of life,å jag vet att det finns de som ser det annorlunda än jag där,men jag byter hela klabbet när jag e i farten. Har hittills inte sett ngn anledning att låta bli,å ser gärna att ngn övertygar mig om motsatsen faktiskt. Rent generellt brukar man säga att en lyt som sett service i tio år e färdig.Den SKALL bytas utan att ens överväga om den orkar mer eller inte. jesper@gofastparts.se
|
| 02 Sep 2009, 08:11 |
|
 |
|
Tubis
|
Har man en gång hört skillnaden på färska lyter kontra gamla så...... En del hävdar ju "if it aint broke, dont fix it" men det är ju inte alltid som det ger trasiga symptom utan mer en långsam försämring av vissa tonala egenskaper. Att det sitter mindre innuti betyder inte att de är nog så viktiga. Tex dom till biasen är los importante skulle jag vilja påstå. Sen är jag skeptisk till att 4210 är en comboversion av 2205. Går man in på http://www.drtube.com/marshall.htm så står det mycket riktigt att så är fallet men öppnar man respektive schema så ser man att dom säger något helt annorlunda.(läs på schemat efter öppning för det ena 2205 står det 4210 på men efteråt med små bokstäver 2205).
|
| 02 Sep 2009, 11:43 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
|
| 02 Sep 2009, 12:55 |
|
 |
|
Tubis
|
Så vilket schema är felaktigt i sådana fall? Detta som står 2205 på http://www.drtube.com/schematics/marshall/2205prem.gifeller detta som står 4210 på med 2205 i mindre skrift efteråt?http://www.drtube.com/schematics/marshall/4210.gif eller är det helt enkelt så att Marshall säljer två helt olika stärkare med samma namn vilket inte skulle förvåna mig det minsta.[:(!]
|
| 02 Sep 2009, 15:07 |
|
 |
|
zven
|
tja det skedde en mindre justering efter ca 2 -3 år men jag har aldrig sett ett äkta 4210 schema men eftersom det bara är precence som skiljer.. så använder man 2205 schemat... <font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker   
|
| 02 Sep 2009, 20:06 |
|
 |
|
Tubis
|
zven wrote: tja det skedde en mindre justering efter ca 2 -3 år men jag har aldrig sett ett äkta 4210 schema men eftersom det bara är precence som skiljer.. så använder man 2205 schemat... <font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker    Så 4210 schemat på dr tube är inte äkta? Det är ju inte en mindre justering där utan hela preampen är totalt annorlunda mot 2205 schemat?
|
| 02 Sep 2009, 20:13 |
|
 |
|
zven
|
det skedde en krets ändring 1986 om jag inte minns fel så det borde finnas två scheman ute på webben .. men som sagt inget äkta 4210 schema då all scheman säger att det finns precence pott ... men på 4210 så är den ej justerbar... int eundra på att jag körde med terble på max 3 diskant rikt värre <font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker   
|
| 02 Sep 2009, 20:27 |
|
 |
|
zven
|
den jag hade i topp version stämmer med det övre schemat från 1986 var den o det nedre schemat stämmer med combon jag hade den var en -83 bortsett från precence potten som ej fanns där... i dem tidiga skedde kanalväljningen med jfet:ar ... medan dem senare med ic bryggan ( kan ej namnet på den) <font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker   
|
| 02 Sep 2009, 20:32 |
|
 |
|
J.H.
|
Tack för svaren och ert angagemang! Det blir till att byta samtliga... Jag upplever inte denna just detta exemblar direkt diskantrikt men det kanske beror på uråldriga rör etc...
Jonas
|
| 02 Sep 2009, 20:55 |
|
 |
|
Tubis
|
zven wrote: den jag hade i <font color="red">topp version stämmer med det övre schemat</font id="red"> från 1986 var den o det <font color="red">nedre schemat stämmer med combon</font id="red"> jag hade den var en -83 bortsett från precence potten som ej fanns där... i dem tidiga skedde kanalväljningen med jfet:ar ... medan dem senare med ic bryggan ( kan ej namnet på den) <font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker    Jag vill då ihärdigt hävda att den combon inte var en version av toppen för du har ju inte bara kanalswitchningen som skiljer. Preampen är totalt annorlunda. Det är en helt annan preamp. Bara en sån grov sak som att eq sitter innan dist på 4210 och efter dist på 2205 och att eq är annorlunda byggd och voicad på 2205. 2205 har en fixerad bias på första diststeget i form av en katoddiod. 4210 har en katodföljare i diststeget vilket adderar plänty av överoner som inte är närvarande i 2205. 2205 har 5 klippdioder konfiguerade som en brygga med femte kors över. 4210 har bara 4st. Den renare kanalens eq är av två helt olika konstruktioner. Osv osv. Ursäkta tjatet men tycker det är viktigt att man talar om rätt saker. Minns någon annan tråd om någon som skulle modda sin comboverion av 2205 vilket uppdagades att det var ju inte en comboversion eftersom det inte fanns några likheter förutom att det nyttjats klippdioder.(hittade inte den tråden här..måste varit på GMF-planket) [:)]
|
| 03 Sep 2009, 06:06 |
|
 |
|
zven
|
ja det skiljer sig mellan scheman precis som du upptäckt.... o visst dem låter inte alls lika.... pga olika kretsar... men det finns 2205 toppar som har den tidiga kretsen...... har haft ett par st på bänken... sådeså...[^][^]... nu släpper vi detta o löder lite mer stärkare istället <font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker   
|
| 03 Sep 2009, 09:48 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
jag har en följdfråga. I en röris handlar det ju många ggr om både värme å vibrationer sett i perspektivet av vad mkt annan elektronik får utstå. Låt oss då säga att en komponent har släppt vilket skapar en spännings spik genom stärkarn på ena eller andra sättet. Jag har upplevt att det finns lytar som gett upp då. De kastar helt enkelt in handuken,å det jag undrar e om detta bara handlar om att spiken ifrån gjort att man belastningsmässigt hamnat så långt utanför spec för lyten.? Jag hade ju nyligen en sån situation i min Cuntroller. Ett motstånd över ena slutrörs sockeln vibrerade av..inte så märkvärdigt kanske,men det drog med sig ett effektmotstånd samt ena filterkondensatorn som ett brev på posten. Bytte dessa komponenter,åsså var det uteslutande glada dagar igen.. Fan vet om den inte rent av spelar bättre efteråt,å det e väl högst sannolikt så att det där motståndet över sockeln varit på G att släppa en längre tid. Vad vet jag.. jesper@gofastparts.se
|
| 03 Sep 2009, 10:37 |
|
|