View unanswered posts | View active topics It is currently 11 Oct 2026, 20:33

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Holy smoke... 
Author Message

Jag håller på med en Dual Showman Reverb som brummar lite väl mycket och konstaterade att det inte är rören. Därför riktades misstankarna på filterkondingarna, så jag skruvade av kåpan och upptäckte att de två 100 uF kondingarna var bytta så jag misstänkte att det var troligare att det är 20 uF kondingarna. Som tur var hade jag TAD av rätt kaliber liggandes så jag lödade loss de gamla och kopplade in de nya med testsladdar, slog på strömmen och väntade...
Då började det ryka ur en av kondingarna... så jag trodde att det var ett måndagsex, slängde bort den och satt i en ny. På med strömmen, lite rök ur en annan kondensator...
Vad är det som händer? Jag har ju bytt såna här säkert ett dussin gånger utan problem. Allt är rätt kopplat, polariteten är kollad typ 20 gånger, kondingarna är mäkta 550 V.

Jag har ju hört en del som hävdar att man skall dra upp spänningen med en variac men jag har aldrig gjort det innan och tvivlar på att alla gör det. Jag har visserligen en variac så det är ju inga problem mer än att jag behöver en instruktion.

30 Aug 2009, 14:58
Profile ICQ WWW

Hur länge hade du haft dom prima Tadarna liggandes och hur länge hade Tad dom på hyllan innan du köpte dom?

Här har du lite godis och om du scrollar ner ser du hur du enkelt kan göra genom att temporärt löda in resistorer.

http://www.angelfire.com/electronic/fun ... e_cap.html

30 Aug 2009, 15:29
Profile

Har du kollat om motstånden ÖVER kondingarna är OK- både värde och lödning. Är det ena kasst kan du få spänningsskillnad över kondingarna.

b

30 Aug 2009, 15:53
Profile

Tubis wrote:

Hur länge hade du haft dom prima Tadarna liggandes och hur länge hade Tad dom på hyllan innan du köpte dom?

Här har du lite godis och om du scrollar ner ser du hur du enkelt kan göra genom att temporärt löda in resistorer.

http://www.angelfire.com/electronic/fun ... e_cap.html

Kondingarna är tillverkade 2004 (om man tolkar siffrorna som år och vecka). Ingen ålder på en häst.

Tack för anvisningen men att löda in motstånd är väl bara om man inte har en variac?

30 Aug 2009, 16:17
Profile ICQ WWW

gammelnalle wrote:

Har du kollat om motstånden ÖVER kondingarna är OK- både värde och lödning. Är det ena kasst kan du få spänningsskillnad över kondingarna.

b

Du menar över 100 uF kondingarna? Skall kolla!

30 Aug 2009, 16:18
Profile ICQ WWW

Tack för anvisningen men att löda in motstånd är väl bara om man inte har en variac?

Du ser ju lättare när det slutar rinna ström med ett motstånd precis innan aktuell konding och spänningen stiger i takt med att strömmen minskar. Alltså självgående reformering. Du slipper höja variacen hela tiden. När spänningen sen slutar tokdroppa över motståndet så är också strömmen låg och det kommer inte bli någon holy smoke.

30 Aug 2009, 16:27
Profile

Jag provade att dra upp spänningen sakta men det började ryka redan vid 250 Volt...

Jag började ana ugglor i mossen och bestämde mig för att kolla de två redan bytta 100 uF kondingarna, trots att jag dragit ur alla förstegsrören och kopplat bort 20 uF kondingarna brummade det ändå och oscilloskåpet visade 25 Volt rippel. Dom bytta kondingarna verkade OK så jag riktade misstankarna mot biaskretsen och mycket riktigt! Den ena kondingen var kass (se följdfråga http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=30066 ).

Kan det ha varit ripplet på B+ som tagit knäcken på mina nya 20 uF kondingar? Verkar ju konstigt, filterkondensatorernas uppgift är ju att ta hand om rippel...

30 Aug 2009, 16:44
Profile ICQ WWW

Du hade rätt gammelnalle!
Som sagt så var ju en av kondingarna i biaskretsen definitivt knäckt så jag beställde helt nya kondingar till både biasen och filterkondingar. När jag skulle byta 100 uF kondingarna (som var bytta innan) upptäckte jag att klåparen troligen också bytt motstånden också och inte fått ner en av dom i hålet...

Jag antar att det var detta som tog knäcken på 20 uF kondingarna.

Nån mer som är trött på undermåliga reparationer.? I.o.f.s. skapar det ju jobb...

I det här fallet såg man det typiska tecknet på att en klåpare varit i farten; isoleringen på intilliggande kablar var bränd av lödkolven. OK, det händer väl mig ibland med men här var det lite för mycket...

19 Sep 2009, 14:34
Profile ICQ WWW

awe wrote:

Nån mer som är trött på undermåliga reparationer.? I.o.f.s. skapar det ju jobb...

I det här fallet såg man det typiska tecknet på att en klåpare varit i farten; isoleringen på intilliggande kablar var bränd av lödkolven. OK, det händer väl mig ibland med men här var det lite för mycket...

För länge sedan, när jag jobbade på en verkstad och lagade kameror, fick jag in en sådan som verkligen var misshandlad inuti: brända kablar, kass lödningar, klämda kablar mm. Jag skrev på kostnadsförslaget till kunden att det tyvärr hade varit någon amatör och ställt till det rejält, och att detta var nödvändigt att ordna till. När kunden svarade blev det rätt pinsamt: kameran hade bara reparerats på just den verkstad som jag jobbade på, och det var alltså en av mina kollegor som hade levt rövare.[:o)][:)]

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial

20 Sep 2009, 13:30
Profile ICQ WWW

maglemer wrote:

awe wrote:

För länge sedan, när jag jobbade på en verkstad och lagade kameror, fick jag in en sådan som verkligen var misshandlad inuti: brända kablar, kass lödningar, klämda kablar mm. Jag skrev på kostnadsförslaget till kunden att det tyvärr hade varit någon amatör och ställt till det rejält, och att detta var nödvändigt att ordna till. När kunden svarade blev det rätt pinsamt: kameran hade bara reparerats på just den verkstad som jag jobbade på, och det var alltså en av mina kollegor som hade levt rövare.[:o)][:)]

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial

Usch, vad pinsamt!

21 Sep 2009, 17:41
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 10 posts ]