View unanswered posts | View active topics It is currently 11 Oct 2026, 15:12

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Autobias, nya rör och annat kul 
Author Message

Inspirerad av Racings tråd på ett annat forum så tänkte jag börja trixa runt lite med en valveking 112:a (som jag av någon anledning köpte när jag var svag i sinnet).

Till saken är att jag vill prova lite olika rör i den med efter vad jag läst så går rören i valvekingen inte speciellt varma.

Fråga 1
Eftersom rören inte går "tillräckligt" varma skulle man då höra någon större skillnad om rören byttes mot någon extremvariant (kom gärna med roliga tips på rör)?

Fråga 2
Om man önskade att rören skulle bli lite hetara hur fan löser jag det när det är autobias?

Fråga 3
Är det verkligen så enkelt med autobias som företagen marknadsför det dvs. kasta in vilka rör du vill utan biasjustering?

Fråga 4
Fick tipset att byta ut originalelementet till något bättre, så kom gärna med vad jag ska köpa och varifrån det ska köpas.
Dessa möjligen: http://accessories.musiciansfriend.com/ ... sku=660068

Edit: Kan tillägga att jag lirar ganska varierad musik. Allt från Pearl jam, opeth, Dreamtheater och old school Death metal.

30 Aug 2009, 08:54
Profile ICQ YIM WWW

Hm.....är det autobias på valvekingen? Nee.
Hur löser du det när det är autobias. Ja ställer upp autobiasen så den auotar på ett annat värde eller kopplar bort den helt.

30 Aug 2009, 09:21
Profile

Tubis wrote:

Hur löser du det när det är autobias. Ja ställer upp autobiasen så den auotar på ett annat värde eller kopplar bort den helt.

Inte autobias?
Då är jag felinformerad men det är ju bara till det bättre isf.

30 Aug 2009, 09:59
Profile ICQ YIM WWW

Det där med att rören inte går speciellt varma vette fan om det stämmer...
Internet e ibland lite farligt,fär folk haspar ur sig vad som helst hur som helst för de har en syssling som har en hund som pinkar vid samma träd som den snubben som åxå har en hund som visste...

Det jag MÄTT e att ingångs spänningen på de jag varit i kontakt med legat som det skall på 450V+,å normalt ligger de specade till runt 15w per pipa.
Mao inget direkt kallt...å samtidigt såpass konservativt att rören lever länge.
Har provat med andra rör som gått hetare utan ngn direkt jätteskillnad i ljudbild.
(Å iom att de rören gick hetare än de Ruby som satt i....så sket sig väl alla påståenden om ngn form av autobias)

Det som däremot HAR gjort mkt gott e de modifieringar jag tagit upp i den andra tråden.
Såpass att det hela gått från att vara en i mina ögon karaktärslös distburks maskin till att bli ngt vettigt användbart,å då hela tiden med input från gubbarna ombord här.
Kort sagt,det finns garanterat mer att göra med dem,men min tanke var att man med små ingrepp(läs-billigt) kan skapa sig en vettig 50W röris för skit å inget som iaf inte får en att skämmas ögonen ur sig alt bli såpass förbannad att man till slut kastar ut den genom fönstret.

Man kan som jag ser det dela in detta i två delar.
R111 modden skapar MYCKET bättre dynamik i gainet av stärkarn.
Helt plötsligt kan man ANVÄNDA gainpotten...[:D]

Det andra e att jag personligen anser att en VK112 låter väldigt hårt,å det som gjordes var då att dra upp inspänningarna mot förstegsrören å på bla Tubis samt Amphealers rekomendationer sänka anodmotstånden på tre av trioderna.
Resultatet av det var helt klart en rundare stärk i ljudbild..i mitt tycke mkt trevligare.

Ngt som definitivt åxå gjorde gott var att löda om korten i den.
På min egen var det iaf ngt som direkt felade där,å som sagt...det med att inputjacken på dem släpper i lödningarna e mer eller mindre nästan att betrakta som standard,å iom att det sker finns det rimlig logik i att se över resten av lödningarna åxå.
Var då vaken på att dessa som Alex Niemand uttryckte det mkt sannolikt e tillverkade enl ROHS direktivet,varför det alltså kan vara en god ide att fråga efter tenn som e specat för det hos din leverantör.
OM det e så att de e tillverkade enl ROHS(vilket de inte nödvändigtvis behöver vara då de miljödirektiven inte direkt nått som längst i Kina där den e tillverkad)så e det den typen av tenn som gäller.

Jag tillskriver omlödningen att den helt plötsligt började mata ur sig NÅN form av "rörvärme" i alla fall...
Tror det satt i det.

Hur som,prova du att modda enl beskrivningen i posten på gitarrforum.
Jag tycker det gjorde en mkt stor skillnad iaf.

jesper@gofastparts.se

30 Aug 2009, 11:02
Profile

Lysande svar!
Då är det bara att börja beställa lite prylar [:D]

30 Aug 2009, 11:18
Profile ICQ YIM WWW

Tubis wrote:

Inte autobias?
Då är jag felinformerad men det är ju bara till det bättre isf.
Finns inte tillstymmelse till någon autobiaskrets på schemat om dom inte nyligen gjort en rejäl modifikation från Peavey. På schemat är det en vanlig fast bias som inte går att justera.[xx(]
Fast det är ju dock en enkel match att sätta dit en trimpot så det går att justera[:p]
Schema: http://www.blueguitar.org/new/schem/pea ... ng_112.pdf

30 Aug 2009, 13:46
Profile

Toppen!

Då önskar jag bara lite förslag på nya högtalarelemnt.
Hade gärna önskat att plocka ner volymen i den en smula så förslag på ett element med lite lägre Db-värde hade varit tacksamt att få

31 Aug 2009, 10:48
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 7 posts ]