View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 00:54

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Uppdatering: Bassman 100, allmän översyn 
Author Message

Post Uppdatering: Bassman 100, allmän översyn
Fick hem min "nyinköpta" Bassman 100 idag och ett rör var kasst.
Frågan är, behöver man byta till 4 matchade eller kan man byta parvis?
Om det går att byta parvis matchade borde man ju kunna labba med olika varianter av rör...
Uppdatering: Har bytt till matchade rör nu.

Problemet nu är att den inte går på baskanalen. Är det ett fel som någon hört talas om förr? Jag har gjort ren potar och jack men utan resultat. Jag har inte börjat mäta något än utan är lat och försöker gå genvägar.

28 Aug 2009, 14:12
Profile ICQ WWW

Du/man kan blanda slutrör hej villt, men det är jäkligt svårt att träffa rätt med att få korekt bias på alla rören om man inte har en biaspot på varje rör.

Vill minnas att Bassman 100 enbart har en balanspot och man kan egentligen inte justera biasen utan att ändra motståndet till jord eller byta motståndet till en trimpot.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

28 Aug 2009, 16:21
Profile

Tack Owe.
Jag har inte kollat något elschema än, men i teorin borde man alltså kunna ändra så att man kan byta rören parvis?
En balanspot? Innebär detta att jag egentligen inte kan justera bias utan spänningen blir vad den blir? [:0]

28 Aug 2009, 16:31
Profile ICQ WWW

Tack Owe.
Jag har inte kollat något elschema än, men i teorin borde man alltså kunna ändra så att man kan byta rören parvis?
En balanspot? Innebär detta att jag egentligen inte kan justera bias utan spänningen blir vad den blir? [:0]

Svar :JA på bägge.
Man kan även köra med 6L6 rör på ena sidan och 6V6 rör på andra sidan om man bara har möjlighet justera biasen korekt.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

28 Aug 2009, 17:27
Profile

Lätt förvånande, milt sagt. För mej verkar detta vara en ekonomisk kompromiss(!?) och på nåt sätt typisk för USA. Det funkar men är inte optimalt[:D]? Eller är det nåt jag missat?[:I]
Visst verkar det enkelt med en balanspot mellan de båda rörparen, men fast motstånd sen...

28 Aug 2009, 20:39
Profile ICQ WWW

Sådär, nu har jag haft isär stärkarn för att finna att schemat inte stämmer. Det sitter en bias-pot på denna, dvs de 4 rören är sammanlänkade till en pot.
Som jag då förstår det är det inget annat att göra än att byta till 4 matchade rör och spara de parvis matchade som jag har liggande.[V]
Bara fram med plånboken...

Rent tekniskt då så borde ju detta vara bättre då jag kan ställa bias-spänningen eller vad man ska kalla det, till korrekta värden.

Detta är det schema jag gått efter och som inte stämmer:
http://www.drtube.com/schematics/fender/bassman100.gif

28 Aug 2009, 23:46
Profile ICQ WWW

Eller så bygger du om biaskretsen till originalschemat, men sätter dit en 10k pot + 10k-motstånd (eller t.ex 22k pot + 5k) istället för 15k-motståndet mot jord. Vips så ställer du både balans och nivå.

Jag brukar behålla balanspoten och komplettera med nivå-pot när jag moddar den här typen av stärkare.

Ska du använda stärkaren för gitar? När du ändå är inne och rotar kan du ju överväga att även modda slutsteget (fasvändaren) till något mer gitarrvänligt. T.ex. Showman-varianten. Det tar 20 minuter att fixa. [:p]

http://www.ampwares.com/schematics/showman_aa763.pdf

/Gunnar

29 Aug 2009, 06:50
Profile

Sådär, nu har jag haft isär stärkarn för att finna att schemat inte stämmer. Det sitter en bias-pot på denna, dvs de 4 rören är sammanlänkade till en pot.

men det gör det ju på schemat med? Alla rören går till en o samma pot...dvs balanspoten?

29 Aug 2009, 08:07
Profile

Tubis wrote:
men det gör det ju på schemat med? Alla rören går till en o samma pot...dvs balanspoten?

Å förlåt. Jag var otydlig. De båda rörparen är sammankopplade i en enda punkt och sedan går det till en pot. Jag ska kolla upp och försöka beskriva det lite bättre sen. Nu pockar yngsta dottern på uppmärksamhet.
Vad som är mer förbryllande är att det är bara gitarrkanalen som verkar fungera. Jag köpte den för att använda huvudsakligen till bas[V]

29 Aug 2009, 11:11
Profile ICQ WWW

Izzy wrote:

Eller så bygger du om biaskretsen till originalschemat, men sätter dit en 10k pot + 10k-motstånd (eller t.ex 22k pot + 5k) istället för 15k-motståndet mot jord. Vips så ställer du både balans och nivå.

Jag brukar behålla balanspoten och komplettera med nivå-pot när jag moddar den här typen av stärkare.

Ska du använda stärkaren för gitar? När du ändå är inne och rotar kan du ju överväga att även modda slutsteget (fasvändaren) till något mer gitarrvänligt. T.ex. Showman-varianten. Det tar 20 minuter att fixa. [:p]

http://www.ampwares.com/schematics/showman_aa763.pdf

/Gunnar

Bias-lösningen på Showman-stärkarn var väldigt lik den lösning som sitter på den här. Det syns att nån varit in och byggt om. Elektrolyten till jord paralell med dioden från biaspoten ser bytt ut och är en sprague. Sen ligger det ett 1200 ohms motstånd mellan poten och diod/elektrolyt. Jag antar att det beror på att motstånden som ligger mellan rör och balanspot i bassman är på 68K medans de som går till bias på showman är på 220K.

29 Aug 2009, 11:45
Profile ICQ WWW

Chopper wrote:
...Det syns att nån varit in och byggt om. Elektrolyten till jord paralell med dioden från biaspoten ser bytt ut och är en sprague. Sen ligger det ett 1200 ohms motstånd mellan poten och diod/elektrolyt. Jag antar att det beror på att motstånden som ligger mellan rör och balanspot i bassman är på 68K medans de som går till bias på showman är på 220K.

68k eller 220k-motstånd har inget direkt att göra med motståndet mellan potentiometern och diod/kondensator i din förstärkare. Det ensamma 1200-motståndet blir en del av den totala serieresistansen i potentiometern och påverkar på så sätt direkt nivån på biasspänningen tillsammans med potentiometern. Potentiometern har en effekt på kanske bara någon 1/4 till 1/2 watt så motståndet i serie med potentiometern tar om inte annat hand om en liten del av effekten, annars är det inte direkt nödvändigt.

Men det går i praktiken ingen negativ biasström alls genom 68k/220k-motstånden under normala förhållanden så de påverkar inte nivån på själva biasspänningen. Det är därför man kan ersätta 68k/220k-motstånden med variabla motstånd i olika kopplingar när man använder mastervolymlösningar <i>efter"] fasvändaren. För 68k/220k-motstånden ger också olika stor fasutsläckning mellan de båda signalkomponenterna. De påverkar även impedansen, slutrörsgallrens referens till jord, deras känslighet för gallerblockering och annat som har att göra med hur bias kommer att påverka rören vid signal. De ger ett visst tillskott av "självbias" som ändå är relativt liten i förhållande till den fasta biasspänningen.

04 Sep 2009, 00:34
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 11 posts ]