View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Aug 2026, 15:52

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Novis fråga: Uteffekt med EL84'or ? 
Author Message

Post Novis fråga: Uteffekt med EL84'or ?
Ser att vissa förstärkare med 2 st. EL84 i PP ger 10W andra upp till 20 watt.
Är det spänningen B+ som styr det eller är det hur biasen är ställd eller kombination ? Påverkar utgångstrafon hur mycket uteffekt det blir ?

Marshall 18watt, B+ 300 Volt RK=100ohm
Marshall 20watt, B+ 385 Volt RK=125ohm
VOX 15watt, B+ 310 Volt RK=130ohm
VOX 10watt, B+ 305 Volt RK=130ohm

Varför undrar jag detta kan man ju fråga sig. det är så att jag har 2 lindningar på trafon en på 200VAC och en på 300VAC, använder mig av 200 volts lindningen nu och har en utgångstrafo som klarar 15watt, kan jag använda 300volts lindningen och andå klara mig med utgångstrafon på 15watt.

<i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">

24 Aug 2009, 09:37
Profile

Effekter kan ju anges ganska olika och tillverkare spelar ganska friskt med effektbegreppet för att få resultat som passar egna syften. Men utgångspunkten är ändå att effekten skall anges vid en viss % distorsion. Då ger ett fetare trafo, högre B+ och så vidare en högre effekt, även om lägre B+ och ett mindre effektivt utgångstrafo kan ge samma (eller rent av högre) uteffekt men med distorsionen högre och oräknad.

Att man justerar bias efter en tomgångström av en total ström som ger en viss effekt innebär inte på något sätt att den effekten är given. (Musik-)effekt i sig kan mätas på olika sätt med olika storheter och anges olika.

Ett exempel skulle kunna vara att modifiera just en VOX ac15 som saknar negativ återkoppling i slutsteget så att den faktiskt fick "feedback". Med återkopplingen rätt designad bör distorsionen minska vid en given effekt och på så sätt skulle den teoretiska effekten angiven vid en viss % THD öka. Detta trots att ac15 utan återkoppling ganska säkert <i>spelar"] högre med resterna av det som en gång var basfrekvenser formade som en perfekta sinusvågar rinnande genom utgångstrafot som fyrkantiga små tsunami.

24 Aug 2009, 11:15
Profile ICQ WWW

Utan att veta något om ditt trafo för egen del tror jag att du lugnt kan använda 300-voltslindningen utan att vara rädd för problem med härdsmälta i utgångstrafot. För egen del hade jag inte tvekat. Förutsättning är att det är någorlunda designat för att användas med de rör (och högtalare) du har. Det bör förhoppningsvis vara 15 watt kontinuerligt vilket gör att peak-effekten kan vara högre. Om det är ett trafo specifikt för 2 X EL84 kanske det rent av klarar mer effekt men man använt EL84:ors nominella 7,5 watt för att avgränsa ett användningsområde. 2 x 300 volt ac är relativt låga spänningar det också.

24 Aug 2009, 11:31
Profile ICQ WWW

Effekten som trafon är märkt med är en relation mellan spänning, frekvens, antal lindningsvarv och storlek på kärnan(och ett par nuffrer till men de är de viktiga för detta).
Kärnan beräknas först utifrån andra formler eller så finns en enhetlig vad vet jag? Sen får man detta att spela med.
Spänningen=4.44BNAf*10^8
där 4.44=konstant B=maximum induction N=lindingsvarv i primär A=Kärnans storlek och f=lägsta frekvensen.

Höjer du frekvensen kommer du undan med en mycket mindre kärna tex. Så har du tight bas behöver du inte lika stor klump som om du har full frekvensspann. På samma sätt kan man lösa ut övriga parametrar ur formeln som tex spänningen.

Det är därför man kan ta en hifi trafo och använda den till större angiven effekt för gitarr eftersom det inte behövs lika stor kärna för den högre frekvensen.

Så länge lindningarna klarar strömmen vill säga......mycket viktigt!!!!

24 Aug 2009, 12:25
Profile

Då skall jag nog gå upp på 300Volt, har köpt en Hammond 125E 15watt

24 Aug 2009, 12:30
Profile

Tubis wrote:

Effekten som trafon är märkt med är en relation mellan spänning, frekvens, antal lindningsvarv och storlek på kärnan(och ett par nuffrer till men de är de viktiga för detta).
Kärnan beräknas först utifrån andra formler eller så finns en enhetlig vad vet jag? Sen får man detta att spela med.
Spänningen=4.44BNAf*10^8
där 4.44=konstant B=maximum induction N=lindingsvarv i primär A=Kärnans storlek och f=lägsta frekvensen.

Höjer du frekvensen kommer du undan med en mycket mindre kärna tex. Så har du tight bas behöver du inte lika stor klump som om du har full frekvensspann. På samma sätt kan man lösa ut övriga parametrar ur formeln som tex spänningen.

Det är därför man kan ta en hifi trafo och använda den till större angiven effekt för gitarr eftersom det inte behövs lika stor kärna för den högre frekvensen.

Så länge lindningarna klarar strömmen vill säga......mycket viktigt!!!!

Bra svar[:)], och jag tänker genast på gamla Radio Spares i tidiga JTM-förstärkare. Det brukar ses som VOX och Marshalls heliga graal bland utgångstrafon. Egentligen var det ett universaltrafo för ganska allmänt bruk med relativt låg angiven effekttålighet åtminstone i relation till att de användes i just dessa gitarrförstärkare. Att det ändå fungerade och fungerar beror naturligtvis på sambandet mellan effekt och frekvens.

24 Aug 2009, 12:39
Profile ICQ WWW

Man ska ju dock räkna med betydligt högre effekt vid full klippning än vad man räknar med dc-ström kontra dc-spänning kontra anodens resistans.
Istället ska man räkna med fyrkants-rms på ström, spänning och primärlindningens resistans (blev det rätt nu?). Hur man får fram vad det kommer flyta för ström vid full signal har jag inte blekaste om utan går helt enkelt efter datablad och sedan lägger till vad som kan bli vid fullt klipp istället. Säkert helt ovetenskapligt[:I]
Då fiser en 15wattare på 150Hz ut för länge sedan om man vill ha fullt klös(om den nu inte är underspecad vilket vi väl fått lite indikationer att hammonden är?[:0]

24 Aug 2009, 12:54
Profile

Kopplade om till 300Volt's lindningen bytte en resistor i spänningsdelningen från 5k6 till 8k2 då blev B+ följande , mätte spänning när förstärkaren hade rätt bias (24mA) B+1=345V , B+2=245V , B+3=236V och B+4 o B+5 225V.
Total strömförbrukning på B+ är 90mA när allt var på fullt och plågad med gitarren. Strömen genom utgångstrafon ligger på max 75mA då den är plågad som mest. Då borde nog Hammond 125E klara sig.

24 Aug 2009, 18:50
Profile
Reply to topic   [ 8 posts ]