View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Aug 2026, 16:48

Reply to topic  [ 15 posts ] 
Classic 30 Bias 
Author Message

Post Classic 30 Bias
Howdy!

En EL-84 på kompisens Classic-30 lämnade in nyss (intermittenta missljud), jag beställde ett "Standard retube kit" från Eurotubes med tanken att det torde väl vara det enklaste, J/J ska ju vara riktigt bra.

Passade på att mäta upp bias och Plate voltage. Noterade att originalrören var rejält i obalans, följande biasströmmar uppmättes:

15
36
33
22

Ingen höjdare mao... Desvärre lät stärkaren grymt bra..

Efter omtubning.. mätte jag följande Anodspänning/ström:

333/36,1
347/36,3 (Överskrider 12w...)
335/33,9
340/33,7

Är ju ganska oerfaren, så vore kul att höra era reflektioner...
Jag reagerade på att jag tycker att strömmarna känns lite väl höga, total strömförbrukning blir ju ca: 140ma, hade förväntat mig runt 100.
Vidare vore det väl bättre att arrangera om rören så jag får jämnare förbrukning mellan slutstegets sidor? Tex genom att skifta rör 1 och 3?

En sista reflektion... När jag packade upp kittet från Eurotubes reflekterade jag över att det inte var någon skillnad mellan V1, V2, och V3, tänkte mig att fasvändaren skulle vara en annan typ. I efterhand läser jag på Eurotubes hemsida att Fasvändarröret är ett "graded High Current tube" men i övrigt samma.. dvs 12AX7s

Nu missade jag ju det när jag satte in dem, såg i efterhand att det stod HC på ena kartongen... Men vilken.. Har jag ett problem där tro? Eller är det marginella skillnader så jag kan köra vilket som helst av dem som fasvändare?

Slutligen provspelade jag, jag tyckte mig notera att den hade enormt mycket volym nu, klart mer än tidigare.. Gillade inte riktigt ljudet det lät väldigt hårt tyckte jag... Dock ingen riktig test, hade fel gura och det var för sent för att köra på någon volym att tala om....

Några bra tips? Har jag fått för "heta" rör? Behöver jag montera in biaspottar och ta ned strömmarna några snäpp? Eller ska jag gnälla på Eurotubes för att de sänt för heta rör?

22 Aug 2009, 23:43
Profile

Svullo wrote:

Howdy!

En EL-84 på kompisens Classic-30 lämnade in nyss (intermittenta missljud), jag beställde ett "Standard retube kit" från Eurotubes med tanken att det torde väl vara det enklaste, J/J ska ju vara riktigt bra.

Passade på att mäta upp bias och Plate voltage. Noterade att originalrören var rejält i obalans, följande biasströmmar uppmättes:

15
36
33
22

Ingen höjdare mao... Desvärre lät stärkaren grymt bra..

Efter omtubning.. mätte jag följande Anodspänning/ström:

333/36,1
347/36,3 (Överskrider 12w...)
335/33,9
340/33,7

Är ju ganska oerfaren, så vore kul att höra era reflektioner...
Jag reagerade på att jag tycker att strömmarna känns lite väl höga, total strömförbrukning blir ju ca: 140ma, hade förväntat mig runt 100.
Vidare vore det väl bättre att arrangera om rören så jag får jämnare förbrukning mellan slutstegets sidor? Tex genom att skifta rör 1 och 3?

En sista reflektion... När jag packade upp kittet från Eurotubes reflekterade jag över att det inte var någon skillnad mellan V1, V2, och V3, tänkte mig att fasvändaren skulle vara en annan typ. I efterhand läser jag på Eurotubes hemsida att Fasvändarröret är ett men i övrigt samma.. dvs 12AX7s

Nu missade jag ju det när jag satte in dem, såg i efterhand att det stod HC på ena kartongen... Men vilken.. Har jag ett problem där tro? Eller är det marginella skillnader så jag kan köra vilket som helst av dem som fasvändare?

Slutligen provspelade jag, jag tyckte mig notera att den hade enormt mycket volym nu, klart mer än tidigare.. Gillade inte riktigt ljudet det lät väldigt hårt tyckte jag... Dock ingen riktig test, hade fel gura och det var för sent för att köra på någon volym att tala om....

Några bra tips? Har jag fått för "heta" rör? Behöver jag montera in biaspottar och ta ned strömmarna några snäpp? Eller ska jag gnälla på Eurotubes för att de sänt för heta rör?

Viloströmmen (?) genom rören i ditt exempel är kanske någonstans runt det dubbla mot vad man normalt kanske rekommenderar. En biaspot är med andra ord ingen dum idé alls. Vad som är "heta" rör är relativt, de verkar ju dra hyggligt lika och det är väl det krav som man förväntar att leverantören skall uppfylla om man inte kommit överens om annat[?]

Däremot borde mätvärdena för anodspänningen vara mer lika, på vilken eller vilka mätpunkter och med vad har du gjort mätningarna?

Gjort är gjort och finns ingen märkning överlever man utan ett "graded High Current tube" prcis i just fasvändarpositionen.

23 Aug 2009, 01:01
Profile ICQ WWW

Mätt med Weber Bias-rite, svårt att göra fel.... Position-2 med högst spänning är förövrigt den där ett rör gett upp. Törs man överhuvudtaget använda innan jag fått dit biaspot? Den var het förut, nu rena brödrosten...

23 Aug 2009, 01:59
Profile

Förstår inte hur du kan få olika spänningar. Rören sitter ju ihop i par vilket bara kan ge dig två olika spänningar. Och ändå borde dom inte kunna variera så mycket som dom gör. För den variationen kan ju enbart uppstå över utgångstrafons lindning. Och så mycket droppar det inte där med dom strömmarna. Något är galet med något i mätningen.

Är även skeptisk till att det kan bli de strömmarna om den från fabrik förinställda biasspänningen på -15V är intakt. Det borde vara arktiska vindar som blåser snarare om den är hel tycker jag. Även om just de rörexen skulle gå lite varmare.

23 Aug 2009, 07:07
Profile

23 Aug 2009, 10:58
Profile

Som sagts så kan det inte bli olika anodspänningar på olika rör på resp. sida. Det går bara inte, så antingen mäts någon annan spänning eller så varierar anodspänningen.
Spänningarna är även osannilokt höga om strömvärdena stämmer. De är nämligen högre än enligt schemat, och det är helt osannolikt att det inte blir ett rejält spänningsfall från den lilla "sockerbiten" till nättrafo, om tomgångsstömmen är alldeles för hög.

Kolla gallerförspänningen på pin 2 i någon av slutrörsocklarna. Nä förresten, kolla i alla fyra socklarna!
Den ska vara -14 VDC, ungefär.

/Sixten

23 Aug 2009, 12:27
Profile WWW

Ägnade morgonen åt att mäta om... En grej som jag förmodligen gjort fel är att jag mätt för snabbt.. Fick min Bias-rite på posten i fredags så jag är ju inte direkt rutinerad. När jag nu mätte lät jag stärkaren stå på i 10minuter innan mätning. Alla rören i.

Jag har BR 2+2 ,dvs bara två "Mätprober" med 9-pinnar och två oktal. Så jag har mätt vänster halva först och höger halva sen. Gjorde en rejäl mästserie i morse och testade att växla proberna, växla rör osv för att se om jag skulle få olika resultat. Resultatet är något märkligt... Det blev ett par snäpp mer normala värden nu när jag lät stärkaren stå på länge, samtidigt kvarstår spänninsgskillnaden mellan rör 1 och 2. Dvs det som i princip är teoretiskt omöjligt. Vidare kvastår spänning + strömskillnaden när jag växlar rör mellan 1 och 2, dvs det är inte i första hand rören som styr utan socklarna som det verkar... (?)

Noterar även att spänningen rent allmänt verkar sjunka med tiden, dvs ju längre stärkaren står på samt att nättrafon är het så jag bränner mig på den.

Nya mätvärden från i morse, spänning och ström för rör 1 tom 4.

330v / 30,7ma
342v !!!!?? / 31,8ma
331v / 31,4ma
336v !!!?? / 31,7ma

12v skillnad mellan rör 1/2 5v mellan 3/4 ska ju som berkant vara noll i diff...

Jag börjar grunna på om det kan vara väldigt oxiderade rörsocklar, så att det helt enkelt är kontaktproblem som spökar och ger ett litet spänningsfall vid mätningen... Har provat rengöra socklarna genom att spraya CRC Electronic cleaner på rörstiften och jucka runt dessa ett antal gånger... Ingen märkbar skillnad. Använder jag kanske fel elektronikrengöring? Är det lödningarna i rörsocklarna som är dåliga.. hmm. Inser att jag inte kommer undan, det blir väl till att skruva isär den, jag som tänkte komma undan enkelt, gillar ju inte kretskort.

Vad gäller förresten om jag mäter direkt i rörsocklarna med en voltmeter "utifrån" dvs utan rör i hållarna.. Det blir väl helt fel? Antar att jag måste skruva upp den och mäta inifrån med rören på plats...

Provspelade igen efter dagens mätningar. Noterar ett missljud som är ganska underligt. Spec på bastonerna kommer ett lågt men tydligt hörbart sprakande ur högtalaren faktiskt ganska identiskt med när man har ett sprakande förstegsrör (men då låter det ju även när man inte spelar. Detta ljud kommer enbart som en följeslagare till respektive ton, spec bastoner. Inget sprak när jag inte spelar. Provade att byta tillbaks till originalrören, samma ljud.. Kan jag ha missat det tidigare... Mystiken tätnar och självförtroendet dalar.. [xx(] Provar att rucka lite på rören samtidigt som jag spelar.. Sprak kaboom.. När jag rör i fasvändarröret sprakar det till rejält och tystnar helt. Ruckar lite och det smäller som bara den, och låter intermittent.. Rejält dålig kontakt i rörsocklarna tänker jag och stänger ned.

Antar att jag får ta isär och rengöra socklarna rejält, spänna stiften ordentligt, kolla lödningarna.. sedan mäta anodspänning inifrån med rören imonterade.

Eller tror ni att Webers Bias-rite är skräp? Jag vill verkligen inte tro det...

Tack för hjälpen föresten..

23 Aug 2009, 21:07
Profile

Som sagts så kan det inte bli olika anodspänningar på olika rör på resp. sida. Det går bara inte, så antingen mäts någon annan spänning eller så varierar anodspänningen.
Spänningarna är även osannilokt höga om strömvärdena stämmer. De är nämligen högre än enligt schemat, och det är helt osannolikt att det inte blir ett rejält spänningsfall från den lilla "sockerbiten" till nättrafo, om tomgångsstömmen är alldeles för hög.

Kolla gallerförspänningen på pin 2 i någon av slutrörsocklarna. Nä förresten, kolla i alla fyra socklarna!
Den ska vara -14 VDC, ungefär.

/Sixten

Självförtroendet har fått sig en törn så jag ska vara övertydlig och fråga.... Gallerförspänning.. Du menar styrgaller va? dvs Biasspänningen? Skall jag mäta den med rören i eller spelar det ingen roll? Trodde jag visste sånt, men nu när naturlagarna verkar upphävda finns inte utrymme för missförstånd. [;)]

23 Aug 2009, 21:13
Profile

Din tolkning är riktig.

Det är uppenbart något galet här. Troligen, som Du misstänker, dålig kontakt lite här och där. Det kan ju ställa till det ordentligt.
Det kan även vara spruckna lödningar på rörsocklarnas stift i kretskortet.

Om Du inte gillar kretskort så har Du tyvärr råkat ut för ett av de värsta skräckexemplen av förstärkare.
Jag tror inte ens det är möjligt att komma åt att mäta på rörsocklarna i drift, eftersom det är tre kretskort i en "box", inbyggd i chassit som också är som en tresidig box.
Svårt att förklara, men Du ser om Du plockar ur förstärkaren ur kabinettet. [xx(]

Gallerförspänningen kan Du mäta utan rör, bara för att kolla att den är närvarande och i rätt härad.

/Sixten

23 Aug 2009, 21:35
Profile WWW

Ja, ursäkta, jag skrev på svenska! [;)]
Din tolkning är riktig.

Det är uppenbart något galet här. Troligen, som Du misstänker, dålig kontakt lite här och där. Det kan ju ställa till det ordentligt.
Det kan även vara spruckna lödningar på rörsocklarnas stift i kretskortet.

<b>Om Du inte gillar kretskort så har Du tyvärr råkat ut för ett av de värsta skräckexemplen av förstärkare.</b>Jag tror inte ens det är möjligt att komma åt att mäta på rörsocklarna i drift, eftersom det är tre kretskort i en "box", inbyggd i chassit som också är som en tresidig box.
Svårt att förklara, men Du ser om Du plockar ur förstärkaren ur kabinettet. [xx(]

Gallerförspänningen kan Du mäta utan rör, bara för att kolla att den är närvarande och i rätt härad.

/Sixten

Hehe.. Jo det är ju just det jag vet.. Jag är ju en Point to point-kille... [;)] Det är väl bara att bita ihop.

23 Aug 2009, 23:47
Profile

Det är läge att montera justerbar bias,
hade kontakt med husteknikern hos generalagenten
när de första exen av Classic kom in för rörbyte
(för många år sedan)
och han förklarade varför:

Peavey köpte rör i "batch",
(det blir väl en hel massa på svenska ?)
och det var naturligtvis en fråga om ekonomi, så det blev inte
de hetaste pållarna i stallet man köpte [:D]

Därför kommer förmodligen varje fabrikat på
marknaden att vara "hetare" än orginalrören [;)]

Glöm inte att kolla om det saknas skärmgallermotstånd!

Tece, lödkolvsdressör

26 Aug 2009, 23:22
Profile ICQ YIM WWW

Man är ju inte snabb direkt... Tänkte ta mig en dyktur i denna stärkare igen, ska beställa lite komponenter Biaspot mm. Tänkte sätta en biaspot enligt: http://www.blueguitar.org/new/schem/peavey/modnotes/c30schmd.pdf

Så.. varför inte lyxa till det med en balanspot med när man ändå är inne och skruvar. Har ni som är lite rutinerade några förslag på vad som kan vara lämpliga värden för balanspotten? Vill helst slippa ta bort 220K-motstånden R45 & R49 (av bekvämlighetsskäl) men det kanske inte går att komma undan. Eller är det smartare att sätta andra värden på de nya 39/22k-motstånden? Ja jag tänker förståss på att totala resistansen ökar i och med att jag adderar en balanspot.
Förutsätter att kravet på effekttålighet är försumbart för 39/22K motstånden.

Jo förresten, skärmgallermotstånd saknas som bekant på två rör, blir lite konfunderad... Jag har läst rådet att se tioll att det sitter 1K/2W skärmgallermotstånd på varje rör, men när jag tittar på schemat står det 100W5 på motstånden på de två rör som överhuvudtaget har skrämgallermotstånd... 100W5??? Was?

Peace!

14 Sep 2009, 22:25
Profile

det betyder 100 ohm o 5 watts tålighet....

obs kan rek ca 1,5-2,7k sgm i dessa räcker med 3 watts flameproof...
du har nog def nåt som lämnat in i stärkarn skulle tro nåt bränt eller glappt... särskilt dessa böjda trådkopplingar som föegrenar korten o kretsarna med varann..... [xx(][xx(] har meckat ett antal peavy classic o dem är inte roliga......

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image ImageImageImage

14 Sep 2009, 23:03
Profile WWW

det betyder 100 ohm o 5 watts tålighet....

obs kan rek ca 1,5-2,7k sgm i dessa räcker med 3 watts flameproof...
du har nog def nåt som lämnat in i stärkarn skulle tro nåt bränt eller glappt... särskilt dessa böjda trådkopplingar som föegrenar korten o kretsarna med varann..... [xx(][xx(] har meckat ett antal peavy classic o dem är inte roliga......

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image ImageImageImage

Så det sitter alltså 100 Ohms skärmgallermotstånd nu på två av rören??? Låter som väldigt låga värden tycker jag.. Förstår jag rätt att jag bör byta dessa och komplettera med ytterligare två enligt dina rekade värden? Ser att det rekas lite olika värden, hur påverkas ljudet om jag sätter in låga resp höga värden på skärmgallermotstånden???

Ja det är nybörjarfrågor som vanligt...

14 Sep 2009, 23:10
Profile

Provspelade igen efter dagens mätningar. Noterar ett missljud som är ganska underligt. Spec på bastonerna kommer ett lågt men tydligt hörbart sprakande ur högtalaren faktiskt ganska identiskt med när man har ett sprakande förstegsrör (men då låter det ju även när man inte spelar. Detta ljud kommer enbart som en följeslagare till respektive ton, spec bastoner. Inget sprak när jag inte spelar.

Jag hade ett liknande fel i min hagström 614 för ett år sedan, ett hörbart sprakande ur högtalaren, provade allt, provade med en annan utgångstrafo, byte rör , bytte kondingar m.m. fick tipset om att ev. PI kunde gå för kall, dålig kontakt mot glöden. Bytte sockel för PI'n och problemet försvann, passade på att byta alla rörsocklar i samma veva.

<i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">

15 Sep 2009, 11:18
Profile
Reply to topic   [ 15 posts ]