Huvudfrågan är varför du tycker att du ska dra ner spänningen, för det behövs egentligen inte.
Vill du däremot uppnå s k "starved" slutstegsdist så måste du dra ner den rejält, och då behöver du andra doningar än ett effektmotstånd.
(Elektriskt sett kan jag tycka att allt som är på 230V-sidan (primärlindningens sida) av en stärkare ska vara fritt från andra komponenter än strömbrytare och säkring. Ett effektmotstånd på primärsidan är ingen bra feature, sedd ut elsäkerhetssynpunkt)
Dessutom ändrar du ALLA spänningar ut från trafon om du sänker inkommande nätspänning, alltså fu*kar du upp (sänker) glödspänningen också, vilket INTE är en bra idé.
Nä, OM jag nån gång vill dra ner spänningen gör jag det antingen med en reglerkrets på B+ (rejäl sänkning, säg 100V eller mer) eller med feta zenerdioder (måttlig sänkning, kanske 30V-40V) till jord. Och jag gör det efter likriktningen. Men det är ju jag, det.)
Mitt tips: glöm effektmotståndet, och glöm placeringen på primärsidan. Det finns smartare och bättre sätt.
Och EL84 smälter inte av enbart hög anodspänning. Titta på slutrörets komponenter och allmänna "anställningsvillkor". Vad är det som är allra viktigast för livslängden på ett EL84? Jag skulle säga kylning, rätt katodmotstånd=rätt bias, rätt last och ett skärmgallermotstånd som skyddar röret mot haveri. Med rätt konfiguration där kan du lugnt ha 350V och lite till på EL84:ans anod.
Fundera igen. Vad är det du vill uppnå? Ett Champ-ljud?
Byt då ut EL84:an mot en parallellt monterad 6V6 i oktalhållare som du får plats med nånstans på chassit. Byt ut utgångstrafon mot nåt biffigare, ändra preampens komponenter till de föreslagna (fast skippa idiotin med kolmassamotstånd, det är trams. Använd metallfilmsmotstånd).
Plugga in, krana upp och kör! Fast...sovrumsvolym blir det inte. Men rätt spräck/häng/kompression i a f