View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Aug 2026, 15:20

Reply to topic  [ 15 posts ] 
Hur lär man sig? 
Author Message

Jag vill börja lära mig lite om förstärkare. Först grunder om hur det fungerar och hur man tittar i en förstärkare utan att få en stöt och dö.
Sen hur man börjar en felsökning och identifierar olika fel.

Mitt mål är väl först och främst att kunna se efter min egen stärkare, men sen också att eventuellt börja bygga och modifiera förstärkare.

Har letat efter olika kvällskurser i elektronik, men det finns ju inga.

Någon som har något tips, eller kanske tom håller till i göteborg och är villig, mot betalning, att ge mig lite undervisning?

18 Aug 2009, 09:26
Profile ICQ YIM WWW

Man kan börja med att läsa på nätet, finns en hel del godis.

Kolla länkarna här:
http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=29427

/Bengt

"Den som vill leva om sitt liv har inte levat"
Karen Blixen

18 Aug 2009, 11:45
Profile WWW

Det finns böcker på bibblan. Grundläggande elektronik och grundläggande felsökning skulle jag börja med som nr1 och 2. Allt för många som river i rörstärkare verkar inte ens kunna basic felsökning. Det kommer att underlätta enorm om du lär dig grunderna först.

Sen är nästa steg att lära sin grunderna för hur rör och distortion fungerar till gitarr(eller vad man nu ska ha den till)...och dom passiva filtrena som sitter där och hur dom påverkar ljudet. Dom finns oftast inte på bibblan dock men nätet är din vän[:)]

18 Aug 2009, 12:17
Profile

Tackar! Hade visst missat den där andra tråden. :P
Nån som har nåt konkret tips på en bok man hittar på biblioteket?

19 Aug 2009, 07:01
Profile ICQ YIM WWW

Tackar! Hade visst missat den där andra tråden. :P
Nån som har nåt konkret tips på en bok man hittar på biblioteket?

Man kan söka
http://www.bibliotek.se/session/perform ... OfPosts=10

Annars finns lite nedladdningsbart här:
http://www.pmillett.com/technical_books_online.htm

/Bengt

"Den som vill leva om sitt liv har inte levat"
Karen Blixen

19 Aug 2009, 07:44
Profile WWW

I den här tråden finns en massa bra nät- och litteratur-tips. Rekommenderas! http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=29427

Ett mycket bra sätt som du själv är inne på är att göra det första meckandet några gånger tillsammans med någon som kan, t.ex. genom att ta med sig sin egen stärkare för service eller kanske någon modifikaiton. Hoppas du kan hitta någon i närheten! Det finns säkert någon på Bojen som kan hjälpa till.

Men innan du gör det är det bra att kunna grunderna, de teoretiska kring spänning (AC-DC), ström, resistans, kapacitans, induktans med mera. Vad är en krets?

Du bör läsa så att du förstår hur rör och trafos funkar.

Du bör också ta reda på hur en förstärkare är uppbyggd principiellt - försteg, tonstack, volym, fasvändare, slutsteg, filtrering, jordning, utgångstrafons roll etc.

Du måste ha koll på säkerheten - vad som är farligt i en rörstärkare och hur man undviker att skada sig själv eller sina prylar.

Sen är det bara att börja bygga, förslagsvis ett enkelt kit, gärna med någon kunnig i närheten (fysiskt eller på nätet) att konsultera.

/Gunnar

19 Aug 2009, 09:25
Profile

Okej, för att klara upp vad jag kan. Jag har läst en elektronikkurs och gjort några kretskort på gymnasiet.
Sen har jag läst en kurs i mektronik på chalmers nu, dvs lite kretsar och kopplat lite (sen återigen alla lagar av kirchoff med flera).
Så jag kan lite basics i kopplingsscheman och lite kretsar.

Men nu vill jag fördjupa mig. Framförallt vill jag kunna säkerheten så att jag inte dör när jag vill börja greja.

20 Aug 2009, 00:20
Profile ICQ YIM WWW

Framförallt vill jag kunna säkerheten så att jag inte dör när jag vill börja greja.

Här är en bra start på ett fortsatt långt liv [;)]
http://www.aikenamps.com/SafetyTips.html

Den andra sidan av saken är då att också läsa på och lära dig i grova drag hur en rörstärkare fungerar, de olika delarna, vilka spänningar som finns (glödspänning, B+/hög likspänning, AC-signal, inkommande AC 230V etc etc) och var i stärkaren de finns.

/Gunnar

20 Aug 2009, 06:56
Profile

En liten fråga rör-ande samma ämne([8)]).

Är det en bra idé att inhandla skyddshandskar som är avsedda för högspänning? Eller är det lite "overkill"?
Det är ju trots allt rätt höga spänningar vid mäntning av inkopplad stärkare.

20 Aug 2009, 19:13
Profile ICQ WWW

En liten fråga rör-ande samma ämne([8)]).

Är det en bra idé att inhandla skyddshandskar som är avsedda för högspänning? Eller är det lite "overkill"?
Det är ju trots allt rätt höga spänningar vid mäntning av inkopplad stärkare.

En hand i byxfickan räcker , men det fungerar också med gummihandskar som används vid ex. hushållsarbete.

<i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">

20 Aug 2009, 19:37
Profile

Jag erkänner mig till kretsen av gummihandskebrukare.
Ibland har jag till och med kört med öronproppar för att slippa höra hur det tjongar och sprakar till när man slår igång [B)]
/Gunnar

20 Aug 2009, 23:36
Profile

är inte detta overkill (hm.. snarare underkill)????

säger jag som verkligen brukar varna för att ge sig in i nätdrivna apparater...

RESPEKT för elen.
FÖRSIKTIGHET!!!
KUNSKAP!!

och inte minst
SUNT BONDFÖRNUFT (en bristvara i dagens samhälle där allt skall gå så fort..)

Vid uppstart av hemmabyggen (och suspekta äldre apparater) tycker jag att man skall begränsa nätströmmen REJÄLT.
Jag har tidigare skrivit om detta och HUR man enkelt gör... kostnad 20:- eller nästan gratis om man har (och det har de flesta) lite elprylar hemma...

Gunnar: du får gärna ha skyddsglasögon med- du har säkert sett en elektrolyt smälla...

men Öronproppar---- nja--- inte jag iallafall.
Jag anser dessutom att man SKA använda sina 5(6?) sinnen vid felsökning.

<b>SYNEN</b>: Okulär besiktning
<b>HÖRSELN</b>: Lyssna efter överslag (JO!!), mekaniskt brum etc..
<b>LUKTEN</b>: Har man någon gång känt lukten av en brunnen transformator eller ännu hellre brunnen selenlikriktare glömmar man det ALDRIG!!
<b>KÄNSEL</b>: Handpåläggning- känna efter för hög värme. OBS INTE TÄNKT ATT KÄNNA PÅ NÄTSPÄNNING ELLER HÖGSPÄNNING- men väl på transformatorer och andra mekaniska pryttlar.
<b>SMAK</b>: Ja kanske inte precis för rörbyggen, men väl för felsökning i industrin.
och vårt sjätte sinne kommer jag faktiskt inte på någon direkt bra anledning att använda... Vad det sinnet är?? jo <font color="beige">BALANSSINNET</font id="beige"> och ni kan nog hitta ett bra sätt att använda det med??

b

21 Aug 2009, 07:47
Profile

gammelnalle wrote:

Gummihandskar och öronproppar...

RESPEKT för elen.
FÖRSIKTIGHET!!!
KUNSKAP!!

och inte minst

Vid uppstart av hemmabyggen (och suspekta äldre apparater) tycker jag att man skall begränsa nätströmmen REJÄLT.
Jag har tidigare skrivit om detta och HUR man enkelt gör... kostnad 20:- eller nästan gratis om man har (och det har de flesta) lite elprylar hemma...

Gunnar: du får gärna ha skyddsglasögon med- du har säkert sett en elektrolyt smälla...

<b>LUKTEN</b>: Har man någon gång känt lukten av en brunnen transformator eller ännu hellre brunnen selenlikriktare glömmar man det ALDRIG!!
<b>KÄNSEL</b>: Handpåläggning- känna efter för hög värme. OBS INTE TÄNKT ATT KÄNNA PÅ NÄTSPÄNNING ELLER HÖGSPÄNNING- men väl på transformatorer och andra mekaniska pryttlar.
<b>SMAK</b>: Ja kanske inte precis för rörbyggen, men väl för felsökning i industrin.
och vårt sjätte sinne kommer jag faktiskt inte på någon direkt bra anledning att använda... Vad det sinnet är?? jo <font color="beige">BALANSSINNET</font id="beige"> och ni kan nog hitta ett bra sätt att använda det med??

b

Precis, man kan aldrig vara för säker så att säga.
Tror jag kommer köra både skyddsglasögon, handskar och ett par rejäla gummiskor :)
Ska se om jag hittar din post om nätströms-minskining annars får du gärna länka. [8)]

21 Aug 2009, 10:04
Profile ICQ WWW

Gummihandskar och öronproppar...

RESPEKT för elen.
FÖRSIKTIGHET!!!
KUNSKAP!!

och inte minst

b

Skämt och allvar.

Allvar:

Jo, gummihandske kan vara bra när man pillar i stärkare med hög spänning på. Det är <u>inte</u> för att kunna få vara lite slarvig, dödsföraktande eller sensational seeking, utan för att undvika dödsolycka OM något skulle gå snett. Det kan vara en så enkel sak som att något händer som gör att man råkar göra en oförsiktig rörelse - ett verktyg ramlar i golvet, någon slår i ytterdörren, whatever. Olyckan kan alltid vara framme. I denna verksamhet kan konskevenserna bli särskilt stora.

Jag använder gärna gummihandske när jag startar upp helt nya byggen eller rotar i stärkare jag är obekant med.

Jag vill i vilket fall inte använda mina känselsinnen eller hjärtmuskel till att upptäcka var det råkar ligga oönskad spänning. Att använda ögon och multimeter känns bättre.

Öronpropp var nog lite mer av ett skämt, men jag vet att jag alltid har rätt hög adrenalingnivå när jag startar upp ett bygge. Trots att jag dubbelkollar tre gånger och kör Paul Rubys "First power up procedure". Om man då ändå drabbas av något missöde och blir rädd är risken stor att man gör något oförsiktigt. Jag tänker t.ex. situationen att man startar upp med konstlast, allt verkar schysst, alla spänningar rätt, bias justerat etc. Du byter till högtalare, startar upp igen och du råkar ha oturen att kopplat OT:ns prmiärer mot fel rör = <b>dunderoscillation</b>. Jag kan säga att första gången det hände, hoppade jag en halvmeter (typ som i "Tillbaka till famtiden" ni vet scenen där snubben drar ett ackord i megagitarrriggen...) och var nära riva ned stärkare när jag kastade mig fram för att slå av. Med en öronpropp i det läget hade jag tagit det betydligt coolare...

Men i huvudsak är nog öronproppen en voodoo-grej för mig. För att jaga bort onda elektronandar [}:)] Det har funkat jättebra!

Men du har helt rätt i att man ska använda alla sinnen. Men då till det de är bra för.

/Gunnar

21 Aug 2009, 11:10
Profile

Tror att bästa tipset jag har fått från Ruby är det med att gå ifrån stärken ett tag och sen återvända och kolla igenom allt återigen. Brukar ofta hitta något som borde rättas till eller som jag inte har tänkt på när jag kör andra kollen.

Det enda som har slunkit igenom hit in tills är en bleeder resistor, som råkade bli på 1 ohm efter några timmars byggande, dessa jäkla färgmärkningar. Bidde fin brasa av det motståndet innan jag hann stänga av. [:D]

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

21 Aug 2009, 13:58
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 15 posts ]