|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 4 posts ] |
|
Rörfråga Blues Deluxe Reissue
| Author |
Message |
|
Rambler
|
 Rörfråga Blues Deluxe Reissue
Har en Fender Blues Deluxe Reissue. Kan man ställa bias på denna vid rörbyte? Läste någonstans att orginalet inte har bias justering. Kom gärna med tips på bra rör till Blues Deluxe. Sitter groovetubes i orginal.
|
| 11 Aug 2009, 19:27 |
|
 |
|
Rambler
|
Ingen?
|
| 12 Aug 2009, 09:25 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Jasså! Ingen som svarar...
Jag har inte servat eller kollat i någon Blues Deluxe <u>reissue</u>, men i "vanliga" Blues Deluxe har jag varit i. De har INTE möjlighet att justera bias. Fender vill att man ska köpa deras rör med deras färgmarkering (eller vad de nu har) så att man inte behöver justera bias. Sitter det grönmarkerade rör i från början, ska man kunna köpa gröna igen, så ska de vara matchade med de förra.
Det är inte skitenkelt, men det är heller inte en jättestor procedur att sätta dit en trimpotentiometer för att kunna justera bias. Men, man bör nog ha en viss vana av att jobba med elektronik och rörförstärkare för att göra detta. Eller får man hitta rör som passar för den biasspänning som är nu...
Vilka 6L6-typ-rör som passar är en smaksak. Jag tycker att TAD 6L6WGC-STR funkar jättebra i Fenderstärkare. Det är f.n. mitt förstahandsval av nytillverkade rör. De verkar också vara hyffsat hållbara. Ibland kan jag även tycka att Sovtek 5881WXT är ett underskattat rör, speciellt om det biasjusteras för att gå ganska varmt.
Att det nu är Groove Tubes säger inte så mycket. Jag har sett rör märkta Fender/Groove Tubes som kommer från flera olika tillverkare...
Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 12 Aug 2009, 09:44 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Jag har just bytt till Sovtek 6L6WXT+ i ett par Fender BF/SF, bland annat min egen Bassman, och tycker det är ett riktigt bra rör till mkt bra pris. 130 kr st på TipTop t.ex. [^] Mjukt och följsamt. /Gunnar
|
| 12 Aug 2009, 22:40 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 4 posts ] |
|