|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 3 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Blue4ever
|
 twinförslag
Har en twin sf med master fast utan push/pull potar på, som jag spelar på. Funderar på att inhandla den men skulle vilja ha den lite moddad, kanske efter blackfacespec? Söker lite mera spräck och ev lite mera häng på kanalen utan vibratot. Använder inget reverb så att kanske gå förbi den kretsen ändrar nåt? Elementen är 2 fender/utah, är detta kanske nåt att byta ut och få lite annan karaktär? Ge mig gärna lite tips? Bor i sthlm!
|
| 09 Aug 2009, 11:34 |
|
 |
|
woodstock
|
Jag har en exakt likadan själv, twin med master utan push-pull och jag har för mig att min är en 72:a. Förutom elektrolyt- och rörbyten är min orörd orginalkrets med orginalelement och den låter enastående bra! Varm och fin ton, bra balans utan direkt störande trash-bas om man överstyr med hjälp av mastern.
Normalkanalen är redan förbikopplad reverbdelen i orginalkretsen, det enda som finns i signalbanan för den kanalen som "stör" är 220k mixmotståndet som isolerar normalkanalen från vibratokanalen.
Men använder du inte reverbet kan du ändra lite i <i><i>reverbkanalen"]"] för mer "spräck", du har redan en master. Och vibratokanalen har tre "gain"-steg mot normalkanalens två.
Det finns flera sätt att göra vibratokanalen mer lättdistad men ett av de enklaste är att ta koppla bort en 25 mikrofarad elektrolytkondensator på det tredje rörsteget och bygla 3,3 megaohm reverbmixmotståndet med en 0,022 mikrofarad kondensator; klart! Tämj eventuellt de höga frekvenserna med en 47 pikofarad kondensator mot jord där du monterat 0,022:an. Du har nu i princip en klon på försteget till en Mesa Rectifier 50 Solo Head, ryth-kanalens läge "pushed" aktiverat.
Elementen är annars en bra väg att gå för mer "spräck" om dina Utah är trötta.
Blackface-moddar handlar mest om fasvändaren i det här fallet. Men det är ofta inte automatiskt lika med mer "spräck". Skillnader i kabinettkonstruktion och transformatorspänningar mellan black- och silverface finns också. Just Mesa Boogie brukar ofta förknippas med just "spräck". Hela Mesas första 25 år av produktion är i princip uteslutande baserad på kloner av Twin Reverb som är moddade; mk1, mkII, mkIII osv. I de centrala delarna av förstärkarna använder Mesa snarare silverfacevärden än typiska blackfacevärden. Även om detta inte utesluter att "blackface:ing" även av Boogie skulle få dessa att låta "bättre" är samtidigt inte silverface automatiskt "sämre".
|
| 10 Aug 2009, 21:16 |
|
 |
|
Blue4ever
|
Ok, tack! Känns ju inte som nån jättemoddning som du föreslår med ändrade värden i försteget. Prova andra trattar, rörbyte och elekrolyter är kankske en bra början. Vill ju inte ha nån dist/highgainstuk utan bara lite mera chrunch i ljudet. Gillar oxå det varma fylliga twinljudet så det låter som om man ska göra ett försök! Tack än en gång.
|
| 10 Aug 2009, 21:37 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 3 posts ] |
|