View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Aug 2026, 14:47

Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Istället för Twin... 
Author Message

Om man har tröttnat på att släpa en silver face Twin reverb men vill ha ett snarlikt ljud (för inspelning), vad rekommenderar herrarna?

Gärna en stärkare som ligger i ungefär samma prisklass som en tidig 70-tals Twin, typ 10-12000.

27 Jul 2009, 22:26
Profile ICQ YIM WWW

Använder den mer och mer i studion har en Pro som är tänkt för studio.
Trist svar men jag kan inget annat än vara ärlig i mixen sedan så hör inte jag om det är en riktig Twin eller simulator [V]
Å så slipper man bruset från en stärkare.
Men annars så är det super reverb jag främst tänker på ljudmässigt ligger nära Twinen men den är ju lika tung.

Prylgalen

27 Jul 2009, 23:37
Profile WWW

fredtrout wrote:

Om man har tröttnat på att släpa en silver face Twin reverb men vill ha ett snarlikt ljud (för inspelning), vad rekommenderar herrarna?

Gärna en stärkare som ligger i ungefär samma prisklass som en tidig 70-tals Twin, typ 10-12000.

Finns nog bara en väg att gå..........!
Köp en mindre Fender silverface/blackface.
Vibrolux, Deluxe eller Princeton, alla med reverb.
Inte låter dom lika men snarlika, det är nog svårt att hitta nåt annat som är så pass likt ditt ljud.

I andra hand så har du ju reissue av Deluxe R, Princeton R och Princeton recording amp, dom kanske kan va nåt.

John Kee

27 Jul 2009, 23:43
Profile ICQ WWW

eller köp min cyber champ, vettja! Grymma emuleringar av fenderstärkare. Finns under säljes

Matte

mslcases@gmail.com
takestwokultur@tele2.se

28 Jul 2009, 00:28
Profile

Som redan nämnts, en mindre Fender reverbcombo. Eller reissue ´65 Deluxe Reverb, gärna med en tolva som motsvarar något man hittar i en bättre twin; man kan ta sin Deluxe Reverb RI ett steg till närmare en tänkt twin genom att byta 6V6:orna mot 6L6.

28 Jul 2009, 08:38
Profile ICQ WWW

Glömde en sak!
Kom ihåg att högtalaren gör en mycket stor del av ljudet så det beror ju på vad du har i din Twin.

I studio har jag har mest använt Princeton Reverb SF 1978 , den är grym och kan svälja en tolvtummare.

Har kört min med div. tolvor t.ex. JBL D120, Cel.aln.blue, Jensen C12N, Weber 12F150, alla med mycket gott resultat.

Princeton R. och Deluxe R. räcker gott till alla speltillfällen jag har gjort under mina år, stora stärkare är ju oftast svåra att spela lågt på sen e dom ju som sades jäkligt klumpiga också.

John Kee

28 Jul 2009, 09:16
Profile ICQ WWW

Princeton R. och Deluxe R. räcker gott till alla speltillfällen jag har gjort under mina år, stora stärkare är ju oftast svåra att spela lågt på sen e dom ju som sades jäkligt klumpiga också.

John Kee

Fast är man van vid den headroomen som en Tvin har, ja då kan Princeton R. och Deluxe R vara svåra att byta ner sig till.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

28 Jul 2009, 14:36
Profile

Men på <u>inspelning</u>, skulle någon av er höra skillnad på en Twin och en Deluxe? Headroom handlar ju mkt om upplelvsen av hur rent stärkaren spelar i just det rum man befinner sig. Det där kan man ju finta bort i en inspelning.
Jag tror att en Deluxe skulle vara ett bra alternativ om man vill få ned vikt rejält och volym en hel del.
/Gunnar

28 Jul 2009, 17:30
Profile

Egentligen så beror nog ljudet på en studioinspelning till största del på uppmickning och mixning.
Jag har aldrig haft nöjet att ha en ljudtekniker som lag tid på detta.
Jag anser att en bra ljudtekniker ska lyssna av gitarristens ljud där gitarristen har sina öron för att sedan få det så lika som möjligt på inspelningen.

detsamma gäller även till stor del i livesammanhang tycker jag.
För mig är ljudet en del av intrumentet/verktyget så att säga.

Ursäkta min utsvävning!

John Kee

28 Jul 2009, 23:10
Profile ICQ WWW

Men på <u>inspelning</u>, skulle någon av er höra skillnad på en Twin och en Deluxe? Headroom handlar ju mkt om upplelvsen av hur rent stärkaren spelar i just det rum man befinner sig. Det där kan man ju finta bort i en inspelning.
Jag tror att en Deluxe skulle vara ett bra alternativ om man vill få ned vikt rejält och volym en hel del.
/Gunnar

Nu är jag inte med Gunnar [B)] Du är den som hör skillnad på på olika kondensatoer och rör, men du hör inte skillnad mellan en Twin och en delux????[:0]

Jössös!!!!
Det är stor skillnad i B+ mellan dessa och det påverkar dynamiken!
Och bara det faktumet att det sitter 6V6 i den ena och 6L6 i den andra , borde göra skillnad nog!!!!

Jag är jätte förvånad över vad du skriver! Börjar undra om du jämfört en Twin och DR över huvtaget???
Det är ju en jäkla skillnad mellan dessa!

Häls
Owe Johnson

28 Jul 2009, 23:21
Profile

Owe, jag kastar nog fram en hypotes snarare än hävdar att det är på detta sätt.

Om du ställer en Twin bredvid en Deluxe och fläskar på är det självklart STOR skillnad i det mesta - ljudtryck, headroom, upplevelse av dynamik osv. Jo, det skulle jag lätt höra. Kanske till och med känna. Men det jag spekulerar i är om man på <u>inspelning </u> kommer uppleva denna skillnad som så särskilt stor?

Visst har 6V6 en viss typ av typisk distorition, lite midmättad kanske, medan 6L6 har en djupare och kanske mer komplex dist. Och det kan man nog höra tydlig skillnad på vid inspelning. Men vanligtvis spelas nog varken Twin eller Deluxe som rejält slutstegsdistande stärkare. Och då blir skillnaden i slutrörstyp inte lika tydlig.

Mer viktigt tänker jag att frekvensrepsons och förstegets typiska klang i AB763-kretsen blir. Och här har ju båda stärkarna kretsar som är rätt lika.

Det vore i vilket fall kul att göra en inspelad A/B-test mellan en Twin och en Deluxe så får man klart besked.

De gånger jag spelat in A/B-tester mellan olika stärkare har jag alltid slagits av att det blir mindre skillnad än man tror, just därför att örat "luras" så av ljudtryck när man står med stärkaren i rummet. Det som fastnar i inspelningen upplever man ofta som mkt mindre skillnad.

En viktig aspekt här är givetis som alltid högtalarna. Och det spelar lika stor roll på inspelning som live, skulle jag vilja hävda.

Kul som sagt om allt detta kunde testas någon gång. Men fortsätt gärna protestera mot mina hypoteser [B)][:)]

/Gunnar

29 Jul 2009, 00:18
Profile

Amp Healer wrote:

Izzy wrote:

/Gunnar

Nu är jag inte med Gunnar [B)] Du är den som hör skillnad på på olika kondensatoer och rör, men du hör inte skillnad mellan en Twin och en delux????[:0]

Jössös!!!!
Det är stor skillnad i B+ mellan dessa och det påverkar dynamiken!
Och bara det faktumet att det sitter 6V6 i den ena och 6L6 i den andra , borde göra skillnad nog!!!!

Jag är jätte förvånad över vad du skriver! Börjar undra om du jämfört en Twin och DR över huvtaget???
Det är ju en jäkla skillnad mellan dessa!

Häls
Owe Johnson

Du måste tänka i-n-s-p-e-l-n-n-g här Owe[:)]
Frågeställningen handlade ju om ett ljud <i>snarlikt"] en twin! Det handlar inte alls om analnivå vid direktlyssning här, och inte ens två olika twinnar låter helt lika. En inspelning är för det mesta ingen ultralinjär vetenskaplig referensinspelning. Tvärt om styr man ju förutsättningar och efterarbete mot ett visst resultat lyssningsmässigt.

Som någon form av exempel kan man tänka sig en twin bakom en av de absolut vanligaste inspelningsmickarna för förstärkare; en Shure SM57. Säg att man mickat och spelat in sin twin med en sådan. Säg vidare att man sedan med alla kringförutsättningar lika tar en godtycklig Deluxe Reverb men byter mick för uppmickningen till den vanligaste sångmicken, Shure SM58. Vilken av inspelningarna vid en lyssning kommer att ha mest "hängmatta" alltså ha fetast boten, mest skopat mellanregister och klarast topp?

29 Jul 2009, 01:43
Profile ICQ WWW

Frågeställningen handlade ju om ett ljud <i>snarlikt"] en twin! Det handlar inte alls om analnivå vid direktlyssning här, och inte ens två olika twinnar låter helt lika. En inspelning är för det mesta ingen ultralinjär vetenskaplig referensinspelning. Tvärt om styr man ju förutsättningar och efterarbete mot ett visst resultat lyssningsmässigt.

Nu vet inte jag om du sitter o smeker dina strängar med höger handen?
Men jag har ett ganska hårt anslag och den skillnaden som olika B+ i pre-ampen (Twin= 410V Delux=230V) gör för mig en STOR skillnad när det gäller spelkänsla/svar!
Sen spelar det ingen roll för mig om det är i studio eller live om jag inte får den spelkänslan som jag är van vid.

Sen tycker jag det blir märkligt när du o Gunnar hävdar ni hör skillnad på kondingar, men tycker inte 180V gör någon större skillnad[:0] Men som sagt kan hände detta är mer märkbart beronde på spelstil?

När det gäller liknade ljud i mindre format så finns det ju flera nyare Fendrar och Traynors som låter närmare en Twin än vad en DS gör.

Häls
Owe Johnson

29 Jul 2009, 18:38
Profile

Amp Healer wrote:

woodstock wrote:

Men jag har ett ganska hårt anslag och den skillnaden som olika B+ i pre-ampen (Twin= 410V Delux=230V) gör för mig en STOR skillnad när det gäller spelkänsla/svar!
Sen spelar det ingen roll för mig om det är i studio eller live om jag inte får den spelkänslan som jag är van vid.

Sen tycker jag det blir märkligt när du o Gunnar hävdar ni hör skillnad på kondingar, men tycker inte 180V gör någon större skillnad[:0] Men som sagt kan hände detta är mer märkbart beronde på spelstil?

När det gäller liknade ljud i mindre format så finns det ju flera nyare Fendrar och Traynors som låter närmare en Twin än vad en DS gör.

Häls
Owe Johnson

Owe-
Hmm, kom med något bra tips själv istället: Vad mer specifikt rekommenderar du för modell i så fall?

Som en parantes har du helt fel när det gäller skillnaden i likspänning mellan twin och Deluxe. Vad grundar du de siffrorna på? Är det egna mätningar är antingen en av förstärkarna eller multimetern sönder, eller så har du har du helt enkelt mätt riktigt dåligt[?]

Jag har aldrig påstått att olika B+ inte ger någon ljudskillnad, och för andra gången har jag aldrig påstått att det inte är någon skillnad mellan de två fendermodellerna. Man blir bara trött när du håller på med den här typen av polemik, den är absolut inte konstruktiv och antagligen jobbigast för dig själv. Tagga ner, läs inläggen mer noga och var snäll och skapa inte påståenden som inte existerar. -Peter

29 Jul 2009, 19:25
Profile ICQ WWW

Amp Healer wrote:

woodstock wrote:

Häls
Owe Johnson

Som en parantes har du helt fel när det gäller skillnaden i likspänning mellan twin och Deluxe. Vad grundar du de siffrorna på? Är det egna mätningar är antingen en av förstärkarna eller multimetern sönder, eller så har du har du helt enkelt mätt riktigt dåligt[?]

Jag har aldrig påstått att B+ inte gör någon skillnad

Siffrorna går bra att läsa på Fenders egna scheman jag jämförde 763 på bägge.
Men jag är väl fel underättad då, medas du har rätt som vanligt,,,

Du svarde på en quote av mig där jag just tog upp B+ och dess påverkan, och du förespråkade delux i ditt svar som likvärdig, så ej ta upp det jag som jag nämner men ändå quota mitt inlägg tolkar jag som du är oenig med mig, att vara tyst ät ju åxså ett svar.
Varför ta en quote av mig då?

Och ännu en gång, det finns andra stäkare som är betydligt mer lik en Twin än en Deluxs.

Häls
Owe Johnson

29 Jul 2009, 19:45
Profile

Har givet förslag på nyare Fendrar och Traynors,
En Traynor (minns inte vad den hette exsakt 40 någonting)har på rena kanalen rätt mycket fender rakt av om man botser från reverbet är trasistor drivet, men det är ju en "efekt" och det har jag inga problem med att den kan vara icke rör.

Häls
Owe Johnson

29 Jul 2009, 19:51
Profile

Jag har aldrig påstått att olika B+ inte ger någon ljudskillnad, och för andra gången har jag aldrig påstått att det inte är någon skillnad mellan de två fendermodellerna. Man blir bara trött när du håller på med den här typen av polemik, den är absolut inte konstruktiv och antagligen jobbigast för dig själv. Tagga ner, läs inläggen mer noga och var snäll och skapa inte påståenden som inte existerar. -Peter

Tycker DU ska tagga ner Peter! Det är inte första gången du quotar mig och svar som jag vore någon jävla nybörjare.

Mitt inlägga handlade just om skillnade på olika B+,, ännu en gång varför quotar du mig då när det är det jag säger gör en stor skillnad????
Verkar som det är du som inte läser noga innan du quotar någon!

Häls
Owe Johnson

29 Jul 2009, 20:02
Profile

Jag tror också att en Deluxe Reverb är ett hyffsat alternativ för att få ett "snarlikt ljud (för inspelning)". Men, kanske man då ska överväga att köra med JJ 6V6 (som jag tycker liknar 6L6:or i ljudet mer än andra 6V6:or) och se till att stärkaren har ha ett högtalarelement som ljudmässigt liknar den Twin Reverb man jämför med. Detta är enkla saker som man kanske inte räknar som modifikationer...

Jag gissar också att det beror på hur man är van vid att ställa in Middle-kontrollen på Twin Reverb:en. Deluxe Reverb, och andra liknande Fenderstärkare som inte har någon Middle-kontroll, är exakt lika som de med Middle-kontroll och att den är inställd på ungefär 9 (alltså nästan fullt). Om man är van vid att ställa Twin:ens Middle på väldigt låga värden, KAN det vara lite svårt att hitta ett Twin-liknande ljud t.ex. i en Deluxe Reverb som redan från början är lite mer accentuerad i mellanregistret. Men detta går ju lätt att modda... [;)]

Om det var mina stärkare och mitt problem, skulle jag nog modda Deluxe Reverb:en så att försteget får högre spänningar, köra med JJ:s 6V6:or och ha en Twin-högtalare. Fast ännu hellre skulle jag nog köra med min Princeton Reverb som klarar 6L6:or, har högre spänningar och mer headroom i både försteg och fasvändare, och har en 12-tums Twin-högtalare... Jo, det är nog ett tips med en sådan Princeton Reverb, men kräver KANSKE liknande moddar för att passa för syftet...

Vibrolux Reverb är också ett alternativ. De är storleksmässigt bara ett uns större än Deluxe Reverb och fortfarande inte så tunga. 10-tumshögtalarna kan nog gå att få Twin Reverb-liknande i ljudet, vid inspelning. Omoddade tror jag KANSKE att detta är ett bättre alternativ än Deluxe Reverb, men det kan nog bero på vilka högtalare man pratar om i de olika alternativen. Moddade för högre spänningar till försteg och fasvändare hamnmar man nog ännu närmare. Just nu har jag, förresten en 67:a blackface Vibrolux Reverb inne för service som jag gissar skulle passa förträffligt för att fixa ett "snarlikt ljud (för inspelning)", jämfört med en Twin Reverb... Den har Weber C10Q-högtalare.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

29 Jul 2009, 21:44
Profile

[:D]

Ni är ju helt galna, gubbar! Och DET är anledningen till att man har läst bojen (och tidigare Planket) för det är svårt att hitta folk med mer passion och kunnande/tyckande om rörfärstärkare än här. Respect till er alla, även om ni inte alltid tycker likadant. Det hade ju varit trist...

Som jag skrev, det handlar om inspelning. Vi lirar "aldrig" live så det handlar om uppmickning, oftast med bara en mick nära elementet (vi har sällan möjlighet att spela in i rum som låter bra). Twinen, som inte är min utan min bandbroders, låter riktigt bra. JBLare och blackplates hela vägen. Sven-Johan servade den för ett år sedan och kommenterade hur bra det lät (och när en lågwattsjunkie som S-J tycker att en Twin låter bra så antar jag att det låter jävla bra). Min polare som äger stärkaren har noll intresse av att läsa forum, gitarrtidningar etc, och behandlar dessutom sina grejor som SKIT, har bl a lagat stallet på sin Guild-akke med en tändsticka, tejpat fast stallet på sin ´71 Grestsch med maskeringstejp, slänger omkring sin Twin som det vore en liten Pignose (Sven-Johan fich byta ovandelen på Twinens cab som var knäckt). Alltså är det mitt jobb att guida honom nu när han inte har plats med Twinen i bilen med tre ungar etc...

OM man väljer en Deluxe Reverb så tror jag att det får bli en BF eller SF, eventuellt med byte av högtalare till en JBL. Är jag rätt ute?

REissue är inte aktuellt, om jag känner min vän rätt...

Själv håller jag på med att downsiza, AC30n ska väck (som en del kanske har sett på säljesavd), till kanske en AC30 H2 som kan växlas ned till 15w eller rent av en Ac15. Har nyligen skaffat en AC4 som är riktigt trevlig vid inspelning. Tror att man kan lura många att det är en AC30 de hör. Därför tror jag att det ska gå att hitta ett vettigt alternativ till Twinen.

29 Jul 2009, 21:47
Profile ICQ YIM WWW

Ursäkta, Sven-Johan, blev avbruten i postandet en halvtimme och ser att du stack emellan.

Men visst var det så att du tyckte att nämnda Twin lät bra när du servade den förra sommaren?

Om jag nu blir med Ac30H2 blir det lite smidigare för dig att serva min stärkare[:D]

29 Jul 2009, 21:52
Profile ICQ YIM WWW

...OM man väljer en Deluxe Reverb så tror jag att det får bli en BF eller SF, eventuellt med byte av högtalare till en JBL. Är jag rätt ute?
Jasså, det är DEN Twinen vi pratar om. Jo, den minns jag... [:p] Ett bra exempel på att en silverface kan låta sjukt bra!

Jo, i alla fall jag tror att en Deluxe Reverb med en JBL-12:a (eller liknande) och JJ:s 6V6:or är ETT sätt att vara rätt ute. Eventuellt med några moddar, men det kan gå förträffligt utan.

Det är svårt att få till samma ljud som med JBL med några andra högtalare (jag har dock inte jämfört med Webers högtalare som ska likna JBL). Jag tror att JBL:arna är en stor del av den aktuella Twin Reverbens ljud.

Men du! En Princeton Reverb är ännu mindre och lättare än en Deluxe Reverb... [;)][}:)] Kanske moddar behövs mer här, men man ska aldrig säga aldrig...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

29 Jul 2009, 21:57
Profile

ehhh alla "experter" här verkar ha glömt bort pro reverb som är en halv twin ungefär.....GRYM !

29 Jul 2009, 22:05
Profile ICQ YIM WWW

fredtrout wrote:

Jag tror också att en Deluxe Reverb är ett hyffsat alternativ för att få ett "snarlikt ljud (för inspelning)". Men, kanske man då ska överväga att köra med JJ 6V6 (som jag tycker liknar 6L6:or i ljudet mer än andra 6V6:or) och se till att stärkaren har ha ett högtalarelement som ljudmässigt liknar den Twin Reverb man jämför med. Detta är enkla saker som man kanske inte räknar som modifikationer...

Jag gissar också att det beror på hur man är van vid att ställa in Middle-kontrollen på Twin Reverb:en. Deluxe Reverb, och andra liknande Fenderstärkare som inte har någon Middle-kontroll, är exakt lika som de med Middle-kontroll och att den är inställd på ungefär 9 (alltså nästan fullt). Om man är van vid att ställa Twin:ens Middle på väldigt låga värden, KAN det vara lite svårt att hitta ett Twin-liknande ljud t.ex. i en Deluxe Reverb som redan från början är lite mer accentuerad i mellanregistret. Men detta går ju lätt att modda... [;)]

Om det var mina stärkare och mitt problem, skulle jag nog modda Deluxe Reverb:en så att försteget får högre spänningar, köra med JJ:s 6V6:or och ha en Twin-högtalare. Fast ännu hellre skulle jag nog köra med min Princeton Reverb som klarar 6L6:or, har högre spänningar och mer headroom i både försteg och fasvändare, och har en 12-tums Twin-högtalare... Jo, det är nog ett tips med en sådan Princeton Reverb, men kräver KANSKE liknande moddar för att passa för syftet...

Vibrolux Reverb är också ett alternativ. De är storleksmässigt bara ett uns större än Deluxe Reverb och fortfarande inte så tunga. 10-tumshögtalarna kan nog gå att få Twin Reverb-liknande i ljudet, vid inspelning. Omoddade tror jag KANSKE att detta är ett bättre alternativ än Deluxe Reverb, men det kan nog bero på vilka högtalare man pratar om i de olika alternativen. Moddade för högre spänningar till försteg och fasvändare hamnmar man nog ännu närmare. Just nu har jag, förresten en 67:a blackface Vibrolux Reverb inne för service som jag gissar skulle passa förträffligt för att fixa ett "snarlikt ljud (för inspelning)", jämfört med en Twin Reverb... Den har Weber C10Q-högtalare.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

Tydligen är det bara jag som är känslig för hur mycket B+ det finns i pre-ampen [B)][:(]
Men håller med om att Vibrolux Reverb är ett bra altenativ till en Twin.

Häls
Owe Johnson

29 Jul 2009, 22:05
Profile

ehhh alla "experter" här verkar ha glömt bort pro reverb som är en halv twin ungefär.....GRYM !

Nä tror inte vi har glömt, mer sett det som ett så natuligt val att man tror alla visste3 det,, men du har rätt, en pro borde komma upp i diskutioen.
Mer Twin än en delux enligt mitt förmenade.

Häls
Owe Johnson

29 Jul 2009, 22:14
Profile

Amp Healer wrote:

woodstock wrote:

Tycker DU ska tagga ner Peter! Det är inte första gången du quotar mig och svar som jag vore någon jävla nybörjare.

Mitt inlägga handlade just om skillnade på olika B+,, ännu en gång varför quotar du mig då när det är det jag säger gör en stor skillnad????

Häls
Owe Johnson

Jag är lugn. Jag quotade dig för att du riktade dig till mig och dessutom konstruerade ett påstående i mitt namn. Jag kan påminna dig för andra gången att jag aldrig sagt att det inte finns skillnader av olika B+. Plus att jag kände att en del av det andra du menade inte alls stämmer.

Appropå B+ kan du inte utgå från scheman över huvud taget, det gäller särskilt äldre Fenderschema. Med B+ mellan lite över 400 volt upp till kanske en 450 i en SF 100 watt twin och 415-430 volt dc i en Deluxe reverb och med delningsresistorer för nätdelen på 2,2 + 10 k i twin och samma 10 + 2,2 k i SF Deluxe Reverb (10 + 10 k i Blackface) och helt identiska försteg blir skillnaderna inte så stora som du tror!

Quote:
Tydligen är det bara jag som är känslig för hur mycket B+ det finns i pre-ampen
Men håller med om att Vibrolux Reverb är ett bra altenativ till en Twin.

Som jag ser det påverkar inte B+ i försteget headroom särskilt mycket. Ett förstegsrör kan aldrig klippa nätdelen (på samma sätt som slutsteget kan.) Förstegsröret klipper signalen på grinden eller katoden mest beroende på kopplingen. Däremot inte sagt att det inte finns skillnader av olika B+ i anslagskänsla och ton osv.[:)]

Quote:
Verkar som det är du som inte läser noga innan du quotar någon!

Vad är det som får dig att tycka så[?]

29 Jul 2009, 22:58
Profile ICQ WWW

Men, jag skrev ju om det. Jag håller ju med dig i det...

Ändå vill jag inte hålla det för otroligt att det KAN funka även med de lägre spänningarna... Alltså, funka att få ett Twin Reverb-snarlikt ljud vid inspelning...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

29 Jul 2009, 22:59
Profile

spindeln wrote:

En halv twin effektmässigt men kanske 7/8 av en twin viktmässigt, 100% av en tvin volymmässigt. Nästan lika mycket att släpa på alltså, men de låter förbannat bra[:p] Och som sagt, i princip vilken Fender reverbkombo som helst kan funka som twinersättare vid inspelning.

29 Jul 2009, 23:03
Profile ICQ WWW

Amp Healer wrote:

Men, jag skrev ju om det. Jag håller ju med dig i det...

Ändå vill jag inte hålla det för otroligt att det KAN funka även med de lägre spänningarna... Alltså, funka att få ett Twin Reverb-snarlikt ljud vid inspelning...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

Det är självklart viktigt med B+ i preampen, jag tror de flesta av oss anser det. Jag labbar t.ex. ofta med det när jag tycker en stärkare har för dålig svikt, är för stiff i responsen. Men ofta blir det redan i fasvändaren spänningen får sänkas när jag pillar.
Åt andra hållet går det lika ofta när man jobbar med stärkare som distar mkt i preampen. Upp upp med spänningen tills det blir alltför hårt och stelt osv.
I övrigt känns fredtouts fråga rätt väl genomlyst.
Lite ljudklipp och A/B-tester skulle dock varit kul. Inte minst att köra en Deluxe modifierad enligt Sven-Johans förslag mot en Twin och kanske en Pro. Det får vi ta och göra någon gång [:p]
/Gunnar

29 Jul 2009, 23:17
Profile

fredtrout wrote:

[:D]

Alltså är det mitt jobb att guida honom nu när han inte har plats med Twinen i bilen med tre ungar etc...

OM man väljer en Deluxe Reverb så tror jag att det får bli en BF eller SF, eventuellt med byte av högtalare till en JBL. Är jag rätt ute?

Ett alternativ till att byta stärkare är ju att åka större, ett annat är att skaffa mindre ungar. Här kan man också gå ner i storlek utan att det blir någon större ljudmässig skillnad i baksätet. Det finns faktisk mindre barn som låter som större, som svär och är fula i truten som tonåringar redan i koltåldern.

Skämt åido; Sven Johans mellanregistermod på Deluxe och andra Fender med fixerad mid lägger jag till min lista. Lite motstridigt kanske att mindre av något kan få något att låta "större" men det stämmer faktiskt.

30 Jul 2009, 10:19
Profile ICQ WWW

Jag har en ättebra ideee! Skaffa en Dual Showman så sätter vi in power scaling. Sedan fixar du en liten 1x12-låda eler 1x10 eller tar vad som finns där du är. The Twin Sound i litet format, lättare att kånka, tratt-oberoende, flexibelt [8D]
/Gunnar

30 Jul 2009, 10:51
Profile
Reply to topic   [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next