View unanswered posts | View active topics It is currently 10 Oct 2026, 16:37

Reply to topic  [ 5 posts ] 
PS VS SH (Dreglar!!) 
Author Message

Post PS VS SH (Dreglar!!)
God kväll!

Jag la in mina funderingar på Diskant, men röravdelningen där är det inte så mycket fart på så jag provar här istället.
Jo, jag tänkte kolla om det är nån som är insatt (nä ni behöver inte vara insatta heller för den delen) på följande område och vill kommentera lite. Så här ligger det till:
Min Traynor Reverb Master 4x10â€Â

19 Jul 2009, 23:20
Profile

Spontant tycker jag att Lehnerts GoGo kunde vara ett lika vettigt val som Stage Hog.
Att sätta Power Scaling på en 1 watts pedal kan eventuellt höra till de idéer som hör mera till kategorin "intressanta" än till kategorin "användbara".

------
Dom låter alla lika

20 Jul 2009, 10:35
Profile

En pedal, oberoende av om det är Stage Hog eller GoGo, kan vara ett bra köp oberoende av om du power scalear din Traynor.
Men poängen med Power Scaling i din Traynor skulle vara att Traynorns slutsteg skulle dista på lägre volym och pedalerna kommer INTE att åstadkomma det.

------
Dom låter alla lika

20 Jul 2009, 10:43
Profile

Då är ju frågan hur PS påverkar ljudet när SH används som pedal genom Traynorn. För PS är ju inte bortkopplad i pedalläge.
F.ö. tycker jag det verkar som att SH har klart fler möjligheter än Lehnerts Gogo, har dock inte provatr någon av dem.

21 Jul 2009, 13:39
Profile

Då är ju frågan hur PS påverkar ljudet när SH används som pedal genom Traynorn. För PS är ju inte bortkopplad i pedalläge.
Quote:
Menar du pedalens PS eller eventuell PS i förstärkaren?
Quote:
F.ö. tycker jag det verkar som att SH har klart fler möjligheter än Lehnerts Gogo, har dock inte provatr någon av dem.

Jo. Jag slängde fram GoGo som exempel på en annan rörpedal som kan användas som miniförstärkare.

Jag har inte testat en pedal med power scaling så jag har ingen förstahands erfarenhet av hur det låter. Däremot har jag haft två egna förstärkare med Power Scaling samt testat ytterligare några såna, så jag vet hur en förstärkare med power scaling låter.

Jag är inte säker på att man vinner mycket på att ha power scaling på en pedal, men jag har inte testat så jag vet inte med säkerhet. Jag kan förstå poängen med power scaling på förstärkarens slutsteg, men i en pedal före förstärkaren.... hmmmmmmmmm?

Men det finns de bojare som testat en hel del power scaling så de kan hoppeligen säga vad man vinner på att köra power scaling i en pedal.

Stage Hogen ser ju proffsig, höklassig och lovande ut men jag förstår att man vill ogärna köpa så dyra saker utan att veta hur de låter.

------
Dom låter alla lika

21 Jul 2009, 15:04
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]